05-10-2012 vrijdag

5 oktober 2012 - Oljato-Monument Valley, Verenigde Staten

Om 7 uur ging de wekker en om half 8 zaten we in de grote eetzaal te ontbijten, het eerste hotel waar ze een uitgebreid ontbijtbuffet hadden en veel plek om te zitten, daarna hetzelfde ritueel als de andere dagen, uitgechekt en koffers ingeladen en op weg naar Monument Valley in Utah. We zijn via het Grand Canyon NP gereden omdat deze route het kortste was, onderweg nog wat stops gehad omdat hier weer uitzichtpunten waren, erg mooi. Bij desert view had je een oude stenen uitkijktoren die van binnen in hopistijl was gedecoreerd. Boven in de toren had je een schitterend uitzicht op de Colorado rivier, jammergenoeg kon je alleen fotograferen achter glas, maar beneden zag je m ook goed. De temperatuur was warmer als gisteren, nadat we t grand Canyon NP uitgereden waren kwamen we gelijk in indianengebied, overal waar indianen hun kraampje hadden hingen vlaggen (rood wit blauw) met open of welcome erop....wij vonden t raar dat dit een nederlandse vlag was...in een stadje (waar ik de naam ff kwijt van ben) hebben we wat gegeten en de tank volgegooid en via de saaie highway 160 (1 rechte weg) gereden naar Kayenta waar we de 163 namen. We reden al een tijdje door het reservaat van de Navajo's.

Reeds van ver zien we enkele pieken en typische tafelbergen oprijzen, wereldberoemd door de westernfilms die er werden opgenomen met oa John Wayne.

Monument Valley ligt in het noordelijk deel van het Navajo-reservaat, op de grens van 2 staten (Arizona en Utah) en 1.700 meter hoog. Het is geen Nationaal Park. De Navajo's beheren dit park op hun manier en met de financiële middelen die zij hebben. De kosten waren $ 5,00 pp. Ons hotel wat, The View heet, (hoe toepasselijk) ligt precies voor de Mittens (enorme roodgekleurde rotspartijen) We checken in en krijgen kamernummer 215 (J & M) en 216 (D & A) precies in het midden op de 2e verdieping. Vanaf het balkon hebben we een schitterend uitzicht, echt supermooi. We besluiten om zelf een stukje door het landschap te rijden ipv een jeeptour te doen. Het is hier een uur later. Eenmaal aan t rijden hobbelen we alle kanten op op de onverharde weg met kuilen en stenen, eigenlijk mag dit niet van het autoverhuurbedrijf, maar vele mensen doen dit, dus wij ook. Onderweg aantal keren gestopt voor een foto en steeds is de kleur weer anders. Op een gegeven moment zagen we een bordje dat je paard kon rijden, Diana had hier wel oren naar, tenminste op t paard voor een foto....ik heb dat ook gedaan, want die indiaan dacht dat ik bang was voor paarden, niet dus, heb ooit in een grijs verleden nog op paardrijden gezeten hoor. Weer terug in t hotel zagen we nog net de laatste zonnestralen op de rotsblokken, maar omdat er nogal wat wolken waren hadden we geen mooie zonsondergang. Dan morgenvroeg de zonsopkomst maar bekijken of dat wat is, ben toch al tevreden met dit uitzicht...je kunt je niet voorstellen om wakker te worden met dit uitzicht. Het meisje aan de balie vertelde dat als we wilde gaan eten t beste na half 8 konden komen omdat voor die tijd het meestal druk was. Dus hebben we even op de kamer ge-internet enz.. Tijd om te gaan naar het restaurant. We moesten ons eerst melden (zoals je wel eens in films ziet) en werden naar onze tafel gebracht. John wilde een biertje maar die hadden ze alleen zonder alcolhol, toen vroeg ie of ze wel wijn hadden ja die hadden ze....Arjan lustte ook wel, komen ze t brengen en de heren nippen eraan, is ie ook zonder alcohol hahaha....t was niet te pruimen, maar goed ze hebben m toch opgedronken. John nog gevraagd waarom er geen alcohol geschonken mag worden en dat mag volgens de wet niet in een reservaat. Ons voorgerecht was een bord met nachos en bonen/kaas/sla enz....maar het hoofdgerecht was ook al klaar, dus de ober vroeg of we t tegelijk wilde of later, ja later natuurlijk, maar omdat het al klaar was vreesde we t ergste dat t koud zou zijn als we t voor ons neus hadden, nou t was ook niet echt warm meer.

Diana had een halve kip, arjan een steak, ik ook en john had een smerig goedje op zn bord liggen, t leek wel een gebakken blauwe vaatdoek, t was een soort tortilla maar dan dikker en een blauwige kleur ook had ie verschillende soorten vlees in bakjes zitten wat nogal spicey kon zijn....We gingen nog voor een toetje hmmmmm.

De eetzaal was al aardig leeg, wij zijn ook gegaan en hebben in de lobby zitten kaarten (1 potje) en Arjan heeft gewonnen. Verder besloten om morgen om 8 uur te ontbijten want de reis gaat weer verder naar Page!!!.

1. Aad & Marianne:
    6 oktober 2012
    Hallo Braboos,

Fijn dat jullie het naar je zin hebben ,leuke en mooie foto's , geniet er maar van.
  2. Janine:
    6 oktober 2012
    Zo loop in de duurste straat te winkelen en zo zit je op een paard tussen de indianen. Super reis. Xx