IJhorst 18 - 25 juni 2022

25 juni 2022 - IJhorst, Nederland

Zaterdag 18 juni:

Ondanks de hitte hebben we toch goed geslapen vannacht. Op ons gemak alle spullen gepakt en klaar gezet nog wat laatste dingetjes gedaan. John de auto volgetankt en rond kwart voor 2 zijn we vertrokken, richting het Reestdal, Veldhuisweg 4 te IJhorst, huisje Reezicht.  Het was warm buiten 30 graden. Tegen kwart voor 4 waren we bij het huisje. Maar we zagen niemand waar we de sleutel konden afhalen, dus mensen aangesproken die hier zelf een huisje hebben en die hebben de eigenaar gebeld (wij kregen die niet te pakken) zij hadden nog een ander nummer. Ondertussen bood die man ons koffie aan dus hebben we met hem en zijn partner (Yvonne en Piet) buiten koffie gedronken, Bowie erbij. Zelf hadden ze 4 honden maar die moesten binnen blijven. Even later kwam de eigenaresse het terrein opgereden en heeft ons de sleutel gegeven. (huisje 4R4) Toen we de koffie ophadden zijn we gegaan. We hebben alle spullen uitgeladen en wat te drinken genomen. Het ziet er allemaal heel netjes en nieuw uit. We zijn volgens die mensen de derde huurders. Toen hebben we de WiFi op alle apparaten geïnstalleerd heel belangrijk hahaha…. De tv was een ander verhaal die werkt alleen maar via streams, gelukkig had ik al diverse apps op m’n mobiel staan dus via de ziggo go app kunnen we alle programma’s zien zelfs Max via Viaplay, werkt perfect. (voor nu dan) John is ff naar de supermarkt voor nog een paar dingetjes te halen en neemt gelijk een frietje mee dan hoeven we niet meer op pad vanavond. Dat frietje heeft hij weet  ik niet waar gehaald want in De Wijk was de friettent gesloten.  We zijn nog een rondje met Bowie gaan lopen. hierachter ligt Europarks  met heel veel nieuwe huisjes, tenten enz… en over dat terrein zijn we teruggelopen. Het is wel heel mooi aangelegd.

Zondag 19 juni:

Vannacht veel wakker geweest, we hadden de slaapkamer deur open gelaten omdat het best benauwd was en af en toen stond Bowie naast ons bed of aan m’n teen te likken. Tegen de ochtend pas in slaap gevallen. Rond een uur of 11 uit bed gekomen en John heeft Bowie uitgelaten en ik heb het ontbijt klaar gemaakt. Op ons gemakje zitten eten. We wilde eerst een dagje lekker niksen, maar om een uur of 3 toch de auto gepakt en richting Havelte gereden voor de hunebedden. Bij de Havelterberg liggen er 2, De D53 en D54. Het was hartstikke druk bij een restaurantje/theetuin net voor de hunebedden. Na wat op en neer gereden te zijn konden we de auto kwijt en zijn we er naar toe gelopen.

Het leek wel een gebied uit de oertijd met die vlaktes erachter en heide…heel apart. Mooi gebied ook.

Ondertussen was het al half 5 en we wilden maar gelijk wat gaan eten op de terugweg dus een restaurantje ingetikt op miepie in IJhorst, daar aangekomen was het helemaal gereserveerd dus konden we weer omdraaien met nog meerdere mensen die daar ook net wilde gaan eten. Op de mobiel een ander adres ingetikt, het vergulde Ros in Staphorst, daar aangekomen, geen plek meer, ja zeg wat nu….. dan maar naar Meppel naar Proeverijlokaal Bregje en hier hadden ze nog wel plaats voor ons…. Lekker 3 gangen menu gegeten en daarna snel naar huis want Bowie had vast ook honger.

Thuisgekomen John M gelijk meegenomen maar hij zag ik z’n bak pakte dus hij was zo weer thuis hahaha… de schuifpui hebben we in de kamer stuk openstaan voor frisse lucht en zo nu en dan stapt hij vrolijk naar buiten en gaat op onderzoek uit… of hij gaat op z’n rug liggen rollen in t gras.

Nu Max Verstappen kijken.

Maandag 20 juni

Bowie is vannacht weer aan t scharrelen gegaan, hij ploft neer naast het bed en lag daar te snurken tot hij het beu was en weer begon te wandelen. Om 3 uur vannacht stond hij naast John z’n kant en die heeft m buiten gelaten. We hebben de deur dicht gedaan en 's morgens om een uur of 7 stond hij met z’n poot te krabben, heb m weer buiten gelaten en maar gelijk wat eten gegeven. Toen was het goed en hebben we nog ff door kunnen tukken.

Op ons gemak een ontbijtje op en John heeft wat zitten werken wat echt gedaan moest worden. Dus vandaag zijn we thuis gebleven, was ook lekker heb het boek van Marietje Kessel gelezen. Om een uur of 5 zijn we ff naar de Coop gereden en hebben we wat vlees en slaatje, stokbrood gehaald. Het vlees gemarineerd en de bakplaat buiten neergezet in een soort van inham van het huisje uit de wind. Daar hebben we lekker zitten grillen. Daarna nog een ronde met Bowie gelopen en tegen kwart voor 1 naar bed.

Dinsdag 21 juni:

We waren al weer vroeg wakker, omdat John ging plassen en de hond achter onze slaapkamer deur lag (te waken). Dus die lustte wel wat te eten, ff naar buiten voor een plasje, toch makkelijk zo’n schuifpui. Toch weer in slaap gevallen en om uur of 10 eruit. Ik ben gaan douchen en John is broodjes gaan halen. We hebben buiten zitten eten, het was heerlijk weer in de schaduw wat fris. We hebben gekeken wat we wilde gaan doen en zijn eerst naar beeldentuin Havixhorst gereden. Hier was een aflevering van de Verraders opgenomen. We hebben wat rondgelopen door de tuin en foto’s gemaakt. Het was niet zo groot.

Toen zijn we naar Hattem gereden een Hanzestadje. Niet groot maar wel leuk. Genoeg parkeerterreinen rondom het stadje. We moesten een straat oversteken en liepen zo via de bakkerijmuseum . Hier zijn we niet naar binnen geweest. Op verschillende gevels hingen anwb bordjes met wat er vroeger in het pand had gezeten. We kwamen bij het pleintje waar het gemeentehuis was en de Grote of Andreaskerk? Door een winkelstraatje kwamen we uit bij een molen en om de hoek lag het Anton Pieck museum en daar zijn we ingegaan, wat wel interessant was. Jammer genoeg was de Roodkapje expositie net afgelopen ze waren het nu aan t inrichten met oa de Hans en grietje expositie. We hebben nog een Efteling boek gekocht en een AP koektrommel. Daarna via de Dijkpoort weer terug gelopen. Hier zat een bonbonwinkeltje en hebben we lekkere truffels en bonbons gekocht. Er zat ook een ijswinkeltje aan en we hebben allebei een bakje met heerlijk zelfgemaakt ijs op. John hazelnoot en witte chocolade en ik Griekse yoghurt en witte chocolade.  We zijn op de vensterbank gaan zitten en hebben op ons gemakje zitten eten. Toen zijn we richting de auto gelopen. Ik heb een tankstation van De Haan opgezocht en die zat bij Nieuwleusen. Hierheen gereden en vol getankt en toen op naar het huisje via een mooie binnendoor route. Bowie was weer blij en ging bij de buren ( waar niemand zit) in de tuin zitten schijten Haha, dus maar weer opgeruimd. We hebben een frietje gehaald bij Anytime in De Wijk, smaakte goed. De meeste restaurants waren vandaag gesloten in de omgeving en dit smaakte ook. De eigenaar kwam er nog aangereden om te kijken naar de 2 nieuwe in de maak huisjes naast ons want de stukadoors zouden vandaag zijn geweest. Wij hebben ze niet gezien. Hij vroeg hoe het allemaal ging… ff gepraat en toen ging hij weer.

De WiFi was vanavond wel ruk want hij viel steeds uit erg irritant, dan gaat tv kijken ook niet met al dat gestream. Als het werkt is het perfect maar dat deed het niet. Misschien een hint om een vroeg naar bed te gaan ;)

Woensdag 22 juni:

Vandaag gingen de boeren staken en richting Stroe, toen ik vanmorgen vroeg wakker Werd las ik al berichtjes vd krant dat het verkeer in Nl vast stond, ook hier op de a28, 16km maar liefst. We willen vandaag naar Luttelgeest, maar dat zal zo vroeg niet zijn. Na het ontbijt zijn we die kant op vertrokken het was een klein uurtje rijden, mooie route en we kwamen langs leuke plaatsjes maar ons eindbestemming vandaag is de Orchideeënhoeve in Luttelgeest.

Ik had vanmorgen online al 2 kaartjes gekocht want dat moest online stond op de site, a 16,50 pp en parkeren was gratis. We kregen een plattegrondje en lopen maar, het was erg warm in de kassen maar wat was het schitterend zeg al die orchideeën, mooie vlinders, papegaaitjes die je kon voeren met een bakje waar soort van geel gelei inzat, er zaten er gelijk 3 op Johns arm en een vierde piste over mijn hoofd, heerlijk, gelukkig vloog t meer op m’n arm die ik grondig heb schoongeschrobt, nadat we er weer uit waren. We hebben nog een bakje koffie gedronken in een grote hal waar allemaal hanging basket aan het plafond hingen vol met bloemen, echt super mooi. Ze hadden ook nog leuke dieren, aapjes, flamingo’s schildpadden, vissen, stokstaartjes, alpaca’s. Het was wel warm hoor vandaag, m’n rug was gewoon nat in t gebied waar de vlinders zaten pfffff….  Rond een uur of 4 hadden we t wel gezien en zijn we weer richting uitgang gegaan. De weg die voor de hoeve liep waren ze aan het vernieuwen dus we konden niet dezelfde route terug rijden maar we moesten gewoon volgen….ook een mooie nieuwe route. We hebben opgezocht waar we wilde gaan eten en we zijn weer naar Meppel gegaan. De auto tegenover de visboer gezet in de schaduw, lukte het niet met het betalen John kwam met een verkeerd bonnetje aanlopen, bleek dat de muts na hem ons bonnetje had meegenomen, ze bleven Nl in het apparaat hangen, dus konden we weer opnieuw betalen. Uiteindelijk gelukt, bij de Hema nog ff naar binnen voor een leesbril voor John, ff vanalles uitgetest +1 is het geworden en hij zag gelijk al veel meer een etui erbij en hoppa door naar restaurant De Beurs, dit lag gezellig. We hebben buiten op het terras zitten eten, de temperatuur was nog steeds lekker. Toen we klaar waren richting huis en Bowie weer uitgelaten en ook eten gegeven. Hebben toen nog hele tijd buiten gezeten op een gegeven moment zagen we een reetje vlakbij ons in t weiland staan… totdat hij wegrende, later kwam hij weer terug een man die net langs kwam stond er allemaal foto’s van te maken. Ik heb het niet gedaan met een mobiel wordt het toch niet zo scherp, ben helaas m’n camera vergeten.

We lagen best laat op bed.

Donderdag 23 juni:

Vandaag was het 32 graden en benauwd, we hebben besloten om niet weg te gaan omdat het anders voor Bowie wel heel heet binnen wordt, er is namelijk geen airco. We hebben op ons gemakje buiten zitten ontbijten, iedereen die voorbij gefietst, gelopen of gereden komt zwaait of roept hahaha vriendelijke mensen.

Vanavond nog snel wat vlees gehaald en op de bakplaat gelegd, dus thuis gegeten…verder weinig gedaan, wat gelezen, spelletje en geluierd.

Vrijdag 24 juni:

Het was best warm vannacht op bed het heeft geregend buiten en nog paar keer geonweerd. Op een gegeven moment werd ik wakker van Bowie die lag te blaffen, dus ik dacht eerst er probeert iemand binnen te komen, maar blijkbaar was het in zijn slaap. Ben ff gaan plassen en toen lag hij vrolijk te kwispelen. Om een uur of 10 ben ik eruit gekomen, John was er al ff uit, niks van gehoord. Hij ging broodjes halen en ik heb de koffiemachine aangezet en heb me aangekleed. We willen vanmiddag naar Annen rijden naar de boedelmarkt om te kijken voor vinyl. We waren er rond kwart voor 2. Ze gingen pas om 1 uur open. We zijn er tot 5 uur geweest, zoveel vinyl niet normaal. Ik heb een paar songfestival singles gevonden die ik nog niet heb, dus ben blij, al hadden de hoesjes wel wat beter gemogen maar goed wie weet vind ik ze ooit nog een keer. Ik heb binnen zitten zoeken en John nam steeds een bak mee naar buiten omdat het binnen gewoon warm was. Hij heeft ondertussen met de eigenaren zitten meuten. Die man heeft onze auto nog bekeken want hij vond die zo mooi.

Op de terugweg zijn we in IJhorst bij Restaurant Vos gaan eten, heerlijk gegeten. Eindelijk was het open, nadat we vd week paar keer er niet in konden. Rond 8 uur waren we weer in het huisje en kon Bowie ook eten. Daarna ons spel bijgewerkt. John zette de tv aan op damesvoetbal. Maar gelijk was de WiFi weer traag dus konden we niks meer op de tablet, dat is wel een nadeel van dat streamen als de WiFi niet optimaal is.

Het is al bijna 11 uur zo maar richting bed en morgen om 8 uur gaat het wekkertje en pakken we alles in. Nog ff alle haar van Bowie wegzuigen en als het goed is komt de eigenaresse langs, maar dat appen we morgen ff naar haar.

Zaterdag 25 juni:

Toen de wekker ging, uit bed en ff gestofzuigd, want het kleed lag aardig vol met Bowiehaar, de stofzuiger deed het niet echt geweldig, maar ja de rest mag de eigenaar zelf doen. We hebben onze koffer ingepakt en nog een douche genomen, daarna op ons gemakje buiten zitten ontbijten, toen de rest ingepakt en de eigenaar gebeld, die stond er met 10 minuten. We hebben verteld wat we nog miste in het huisje (bedlampje) even gezegd van de wifi en tv dat het niet altijd soepel ging, snap bij ouderen mensen dat het helemaal moeilijk is, maar het was blijkbaar een idee van de kinderen zij had er ook geen kaas van gegeten. Eerst zei ze dat ze nooit eerder had gehoord dat het niet goed werkte later zei ze dat de wifi niet optimaal daar was.... tja. Maar goed we hebben afscheid genomen en waren rond de middag thuis. John kon door naar de tennis en ik mocht de wasmachine aan het werk zetten ;)