Maandag 30 augustus

30 augustus 2021 - Ebensee, Oostenrijk

Na een heerlijke nachtrust werden we om half 9 wakker. De regen tikte tegen het raam, bah bah, maar ja de weersvoorspelling belooft niet veel goeds begin deze week, later wordt het wel zonnig. Maar goed maakt ons niet uit wij hebben vakantie en gaan toch op pad.

Eerst zijn we gaan genieten van een heerlijk ontbijtje, dat smaakte weer goed, ze hadden van alles… weer terug op de kamer was de werkster al geweest. We hebben even zitten kijken waar we heen zouden rijden en dat is richting Ebensee geworden.

Bij de receptie kregen we van Marcel 2 Salzammergut Sommercards waarmee we korting krijgen op vele bezienswaardigheden.

Het was ongeveer een uurtje rijden naar Ebensee, hier wilde we naar een gedenkmonument en museum van het concentratiekamp wat hier heeft gezeten. Het kamp werd in 1943 door de SS opgericht als een satellietkamp van het concentratiekamp Mauthausen. In Ebensee werden duizenden arbeiders gedwongen ondergrondse tunnels te bouwen voor de Duitse oorlogsproductie.

Daar aangekomen was het even zoeken naar de bordjes, gevonden… wij auto op een stuk wei gezet en lopen over een modderig pad… zitten we wel goed? Hmmmm er stonden wel bordjes met tekst onderweg… Löwengang, we kwamen op een gegeven moment bij een afgebrokkelde trap en daar stond weer een bord waarop stond dat de gevangenen hier over heen gelopen hebben en sommige van hen het niet eens gehaald hebben, vanwege zwakte… we zagen verder niks dus zijn omgedraaid, toen in de auto de mobiel er maar bij gepakt om het op te zoeken en in de buurt bleek dan het gedenkmonument te zijn met een begraafplaats. daar zijn we heen gereden. Onderweg kwamen we de poort tegen die toegang tot het kamp bood, maar alleen de poort stond er nog verder niks. De kazerne is kort na de bevrijding vernietigd.

Bij het monument aangekomen zijn we over deze aangelegde plek heengelopen, er stond ook een geschonken bord met de namen van  Nederlanders die hier gezeten hebben en helaas omgekomen zijn.

Je kon ook nog bij de herdenkingstunnel kijken met 2 tentoonstellingen maar die waren helaas op maandag dicht. Ook het museum was dicht… jammer!

We hebben nog een stukje langs de Traunsee gereden, maar je kon nergens stoppen en het zat helemaal dicht in de wolken….

Toen wilde we de Gassel druipsteengrotten bekijken, maar op internet stond maandag gesloten…. Ja wederom jammer….. misschien hadden we beter ff kunnen checken of het echt zo was, maar goed we zijn toen naar het Natur museum gereden, hier stonden hele aparte opgezette dieren. Vogels en beren, vossen, dieren die oa in de kalkalpen voorkomen. Er was ook nog een mooie natuurfilm en die hebben we gekeken, daarna zijn we richting huis gegaan…het was nog een uurtje terugrijden.

Nu zijn we weer in het hotel en hebben gelijk besproken voor het avondeten. Gisteren zat het ook bomvol… zo ff een douche pakken en dan gaan we eens kijken voor morgen, want ook dan geven ze regen aan.