Dinsdag 31 augustus 2021

31 augustus 2021 - Admont, Oostenrijk

Wederom heerlijk geslapen, kwart over 9 zaten we aan het ontbijt…lekkerrrrrr

We gingen weer als laatste weg hahaha… daarna op de kamer ff ons spel bijgewerkt, het regent toch dus tja…

Tegen half 12 zijn we naar Admont gereden dit ligt aan het begin van een mooi natuurgebied (NP Gesäuse) alleen was daar nu weinig van te zien, regen en laaghangende wolken belemmerde ons zicht. Maar in  Admont is een benedictijnenklooster ( Stift Admont) te bezichtigen. Naast het feit dat het de oudst overgebleven monastieke vestiging van Stiermarken is, bezit het convent met ongeveer 200.000 werken de grootste kloosterbibliotheek ter wereld. De kerk zelf viel wat tegen vond ik maar de bieb was echt heel mooi.

Het stift herbergt naast een bibliotheek ook een groot museum, dat zich in twee vleugels over vier verdiepingen uitstrekt. De tentoongestelde voorwerpen betreffen middeleeuwse handschriften, vroegdrukken, kunst uit de middeleeuwen tot hedendaagse kunst en een natuurhistorische collectie. Ook weer veel opgezette dieren waren er te zien.

We hebben hier een tijd rondgelopen daarna in een naastgelegen eetgelegenheid nog een koffie met gebakje op.

Door de miezer de auto opgezocht en maar besloten terug te rijden want om een mooie route door het park te doen waarbij we toch weinig zien heeft weinig nut…

Op weg naar huis kwamen we nog een kerk tegen op een berg bij Ardning, dus daar zijn we heengereden.

Eerst kwamen we bij de kruisweg van Frauenberg an der Enns, gebouwd in de buurt van de bedevaartskerk Frauenberg an der Enns. Het stamt uit de periode van 1826 tot 1829. De kruisigingsgroep is gemaakt door Josef Stammel rond 1736.

Daarna naar de kerk gelopen deze was echt heel mooi van binnen, wat foto’s gemaakt en rondgelopen en toen weer richting auto en op naar het hotel, dus vandaag weinig gedaan maar toch wel de kerken middag goed gevuld.

Dalijk gaan we fonduen hier en daar hebben we al zin in, nog even geduld tot half 7.

1. Patrick en Monique Pruijssers:
    31 augustus 2021
    Lekker, ziet er weer goed uit, geniet van jullie vakantie samen!!
  2. Carry Treffers:
    31 augustus 2021
    Wat een mooie foto's en met dat slechte weer toch nog veel moois gezien.
    Fondue ze zo dadelijk hopelijk is het heel lekker maar dat zal wel.
    zal zo even duimen dat het morgen droog is.
  3. Wim en Annette:
    Prachtige foto's
    Heb ze opgeslagen, je weet maar nooit 😘. Hoop dat de fondue gesmaakt heeft.
  4. John en Mirjam:
    31 augustus 2021
    dank je ( zijn mobiel foto’s)
    Fondue heeft heerlijk gesmaakt! en de weersvoorspelling is morgenmiddag droog en kans op een zonnetje dus we gaan het zien. fingers crossed
  5. Zus van Ierland:
    31 augustus 2021
    Mooie foto's, alleen jammer dat het weer niet mee werkt. Maar het wordt beter en zeker straks in Moszgo. Nog veel plezier en lekker eten.
  6. Arjan & Diana:
    1 september 2021
    Hier draaien de duimen ook voor droog weer. Jullie gaan denk nu ongeveer aan het ontbijt beginnen, dus eet smakelijk. En geniet weer van een nieuwe vakantie dag ❤️❤️
  7. John en Mirjam:
    1 september 2021
    het is nu droog buiten en af en toe piept de zon erdoor