Zaterdag 2 september 2023

2 september 2023 - Gallipoli, Italië

Lekker geslapen, om 9 uur afgesproken te ontbijten. Voor Italiaanse begrippen hadden ze veel. Een lekkere cappuccino erbij wat wil je nog meer. We gingen als 1 van de laatste weg.

Even later zijn we op pad gegaan, richting Gallipoli. Leuk stadje aan de zee. Dit was maar een km of 15 rijden. We zijn bij aankomst richting de haven gegaan, maar het was zo druk we hebben 5x rond moeten rijden tot we eindelijk een plekje hadden. De Italianen gaan in het weekend vaak zelf op pad en aangezien het 31 graden was vandaag lagen ze aan het strand. We zijn met een trap omhoog gelopen naar de middeleeuwse stadsmuur. Hier bleek later het historisch centrum te zijn. We kwamen langs de kerk van Santa Maria della Purità (1662-1665). Van buiten was het niet veel soeps van binnen wel. Het interieur was bedekt met schilderijen uit de 18e eeuw en op de vloer lag een mooie tegelvloer. Er was net een groep met mensen binnen, een man drukte ergens op een knop en een grote beschilderde plaat ging omhoog en er kwamen fresco’s tevoorschijn. Wij snel een foto gemaakt. We zijn langs de kust gelopen onderweg bij tentje “C’est la vie” neergestreken voor wat eten en drinken. We hadden een mooi uitzicht op de Ionische zee, heel helder water. Daarna zijn we verder gegaan en halverwege een weg ingelopen door een wirwar van straatjes waar leuke winkeltjes, eettentjes en terrasjes zaten. We kwamen uit bij een kathedraal Sant’Agata (1629-1696) met bijbehorende klokkentoren. Van buiten heel mooi maar moeilijk in zijn geheel op de foto te krijgen omdat de huizen eromheen er te dicht op staan. We hebben binnen nog gekeken, Manon zag een beeld met blote tètten. Dus wij moesten ff mee komen kijken, heel apart in een kerk. Johan was buiten blijven staan zijn wespenteen begon zeer te doen. We kwamen nog langs een kerstwinkel  en een kerststal waar je door kon lopen, grappig in de zomer….. John zag nog een paar slippers bij een schoenenwinkel die hij wilde, want thuis waren zijn andere kapot gegaan, dus ff passen en betalen maar. Toen zagen we een ijssalon waar we een overheerlijk Italiaans schepijsje op hebben en zijn daarna richting de auto gelopen. We wilde eerst nog naar Nardò gaan, naar het oude centrum maar we hadden geen zin meer en zijn ff bij de Penny market gestopt voor drinken en chips. We hebben een koelkast op de kamer dus de pilskes van de mannen staan koud nu. Daarna zijn Manon en ik aan het zwembad gaan liggen en de mannen hebben de kwalificatie van de F1 zitten kijken. Om een uur of 5 ben ik naar binnen gegaan de vliegen begonnen te walgen.

Eens kijken waar we vanavond gaan eten.

We zijn bij de pizzeria “Isy” gaan eten in Sant’ Isidoro. Klein plaatsje aan de kust en 3 km hier vandaan. We hadden allemaal een lekkere pizza. Het werd hartstikke druk we hebben betaald en zijn richting de kust gereden, hier zat een bar/ ijstent “Orange”. We zijn eerst stukje gaan lopen, maar het was pikkedonker dus weer omgedraaid en een coupé ijs genomen. Johan had de amaretto ijscoupe , John een spaghetti ijs en Manon en ik Yoghurtijs met vers fruit. Ook hier zat het in no time vol met mensen.

Weer in de B&B nog in de bank gezeten en gelezen, geschreven en spelletjes gedaan en toen richting bed.

Morgen houden we een relaxdag!

1. Manon Konings:
    3 september 2023
    Dat was weer een hele leuke dag! 🌸
  2. Carry en Don:
    3 september 2023
    Weer veel gezien en genoten zo te zien. Geniet met volle teugen!
  3. Zus van Ierland:
    3 september 2023
    T ziet er gezellig uit allemaal. Hier krijg je echt t vakantiegevoel van 🌅🏝🏖