Oostenrijk zondag 30 augustus 2015

30 augustus 2015 - Maltatal, Oostenrijk

Wederom heerlijk geslapen en het zakje met de broodjes hing al aan de deur. We hadden nog genoeg beleg over van de vorige dag dus om de dag doet ze dat en de andere dag alleen verse broodjes.

John was al aangekleed en ik was bezig toen hij iets in de vuilnisbakken op de gang ging gooien, als een rook kwam Ank uit het andere appartement en vroeg of we veel last hadden gehad van de vorige bewoners die gisteravond nogal luidruchtig waren (tsjechen) ach ja met kleine kinderen heb je dat wel eens. Toen t bij hun stil was zaten wij nog tv te kijken dus…. In ieder geval weer hele verhalen met wat we gingen doen enz…. de tijd ging voorbij en ik was van plan op tijd weg te gaan zodat we veel konden doen, maar ja ik denk dat t pas tegen 12 uur was dat we vertrokken want Rob had ook nog een tijd staan praten, allemaal heel gezellig maar niet als ik van alles op t programma heb staan ;). We wisten ook niet hoe lang we zouden rijden naar het Maltatal (hochalmstraße). Achteraf was dit maar 50 minuten dus dat viel erg mee.

Eenmaal al in de buurt kwamen we langs een mooie waterval genaamd De Fallbach, je kon er naartoe lopen maar dat hebben we niet gedaan, we hebben wat foto’s gemaakt en zijn doorgereden, tot we bij het betaalpoortje kwamen, lang leve de kärnten pasjes!! Entree was 18,50 euro geweest. De route is 14,4 km lang en al slingerend wordt je 1000 m omhoog gevoerd. Onderweg nog watervallen gezien oa nog gestopt bij de melnikfall.

De weg was soms zo smal dat er een stoplicht eerst de ene kant liet rijden en dan de andere kant, anders ging het op sommige plekken niet langs elkaar. Aangekomen aan het einde van de weg moesten we de auto parkeren, ff zoeken naar een plekje want het was best druk. Daarna via de grote stuwdam (Kölnbrein Staumauer) gelopen naar de skywalk die aan het midden van de dam gebouwd is.

Aan de ene kant heb je de Kölnbrein Stausee (1902 m hoog) en deze bevat 200 miljoen m³ water, net zoveel als de Ossiacher See. Aan de andere kant kijk je ongeveer 200m de diepte in op het blauwe meer Vorspeicher Galgenbichl (1704m hoog). Het was een zeer mooi gezicht en we bleven foto’s maken en kijken. Natuurlijk hebben we op de skywalk gestaan, je keek door een rooster naar beneden de diepte in alleen in t midden was het glas. Het was nog steeds bloedheet (in het dal 32 en hier boven 24 graden).

Bij het hotel/restaurant hebben we wat gedronken en John een plateautje kaas/worst besteld, ff afkoelen nog op het uitkijkpunt een foto gemaakt en om 15.00 precies zaten we weer in de auto en zijn we de mooie route terug gereden.

In het plaatsje Gmünd in Kärnten ( Middeleeuws vestingsstadje) zijn we nog gestopt bij het Porsche Museum, hier werden ooit de allereerste Porsche’s  gemaakt (1944-1950). Er stonden oude modellen tentoongesteld en het was leuk om er doorheen te lopen (gratis met onze pasjes anders 8 euro pp). We hebben nog een miniatuur politiewagen porsche gekocht voor in onze vakantie vitrine kast. Het was nog steeds bloedheet de auto gaf 32 graden aan toen we naar de parkeerplaats van het centrum reden. De flesjes water die we bij hebben gaan hard zo.

Het stadje met zn oude burcht en 13e eeuwse stadswallen en mooie oude huizen met uithangborden. Tegenwoordig is het een kunstenaarstadje. We hielden het voor gezien en op weg weer naar huis nog de supermarkt aangedaan, we nemen een pizza mee naar huis.

Rond kwart over 6 waren we weer thuis. (om 8 uur is het hier donker en met weinig lantaarnpalen door de bossen met zn bochten schiet niet echt op).

Nu net de afslachting van Feyenoord gezien op tv

zo eerst maar eens zien wat we morgen gaan doen

Dus fijne avond ieder en tot morgen maar weer.