Oostenrijk, woensdag 2 september 2015

2 september 2015 - Maria Luggau, Oostenrijk

Nou we werden wakker met de gedachte dat t zou stortregenen en onweren als we de weersberichten moesten geloven, maar volgens ons zagen we door de wolken een zonnetje heen piepen.  De mand met ontbijt stond al weer netjes voor de deur en we zijn ons op t gemak gaan wassen en aankleden.

Alle tijd genomen om te ontbijten en tegen half 12 reden we pas weg. Rob had als tip gegeven de Karnische Dolomitenstrasse te rijden, gewoon helemaal de 111 afrijden die hier voor ons app loopt.

Omdat we toch nog wel regen verwachten gaan we maar geen panoramastrasse doen. Eerst moesten we een stuk rijden voordat we op die route zaten, Eenmaal erop was het weer slingeren en begon het dicht te trekken en de eerste druppels op het raam te vallen. Onderweg nog gestopt want die wolken die je dan laag ziet hangen is ook wel weer mooi, John met een paraplu boven mij meelopen zodat mn camera niet nat zou worden hahaha, net echt.

Toen we bij het plaatsje Maria Luggau aankwamen trok het open en zagen we blauwe lucht met zon!!! Dit dorpje is een bedevaartplaats, het heeft een basiliek (de enige in Karinthië) uit de 16e eeuw als ik het goed heb. Hier wat rondgelopen, van binnen was het mooi ook het orgel.

Daarna weer verder gereden en kwamen we langs een oude watermolen uit 1750.

Ooit was hier het molenpad waar 100 molens stonden dit liep door tot Maria Luggau waar we net geweest waren, Ik geloof dat er nog 5 bestaan de rest is weg. Nu hebben we ze niet gezien in het vorige plaatsje, helaas. Er moeten er nog wel staan.

De dolomieten straat hebben we uitgereden en we wilde richting Italie gaan en dan een route rijden en via de Plockenpass weer terug maar doordat het weer slechter werd hadden we zoiets van als die passen die we zouden rijden afgesloten zijn dan moeten we helemaal terug en dat zou te ver zijn ook was het al half 3. Tijd voor een bakkie. In Heinfels zijn we gestopt en hebben we wat gedronken en gelijk van het toilet gebruik gemaakt. Ondertussen was er een drankenwagen achter onze auto gaan staan, dus we konden niet weg. We zijn ff de supermarkt ingedoken voor nog wat lekkers en toen maar in de auto zitten wachten tot hij wegging, dat was vrij snel we hadden gezien dat hij al klaar was met laden en lossen. We hebben toen besloten om via Lienz terug te rijden onderweg nog naar een burcht gereden (heinfels) maar t goot dus ff de kerk die ernaast lag bekeken. Daarna via een mooie weg langs de rivier de Drau naar Lienz gereden helaas kwam het er met bakken uit dus de wolken hingen laag en je zag niet veel. We hadden geen zin door de stad te slenteren in dit zeikweer dus zijn we door naar huis gereden. In Hermagor nog gestopt bij de Billa voor eieren en melk en thuis heb ik pannenkoeken gebakken, dat smaakte goed.

Dit was ons dagje, morgen doen we t rustig aan, gaan nog wel weg maar niet zo veel rijden als de afgelopen dagen.

Doeii!!

1. Carry Treffers:
    3 september 2015
    Wat jammer van de regen .
    Goede thuis reis morgen.
    xxxx Pa & Ma.