Oostenrijk dag 13

22 augustus 2013 - Graun im Vinschgau, Italië

Donderdag 22 augustus 2013

Wat een heerlijk bed zeg, heb lekker geslapen, jammer dat we er weer uit moesten om te gaan ontbijten wat ook geen straf was, veel keuze. Toen onze buik vol zat zijn we richting Italie gereden naar t plaatsje Graun, nog niet wetende dat we later op de dag  onze Passat gingen inruilen voor een Oostenrijkse Polo.

Het oorspronkelijke dorp Graun bevindt zich op de bodem van het Reschenmeer. Door de bouw van een stuwdam tussen 1948 en 1950 om zo een stuwmeer aan te leggen voor het opwekken van energie kwam het dorp onder water te staan. Alle gebouwen werden daarbij gesloopt. Enkel de kerktoren van het oude dorp werd behouden en deze steekt tegenwoordig boven het wateroppervlak van het meer uit. De kerktoren stond symbool voor het huidige gemeentewapen van Graun im Vinschgau.

We wilde over de 180  naar Nauders rijden, mooie weg door tunnels enzo, maar helaas deze was gesperrt, dus moesten we door Zwitserland over een andere weg naar Nauders en zo door naar Italie. Was ook geen straf maar wel druk nu al het verkeer hierover moest plus nog al die mafkezen op de fiets. Zo kom je nog eens ergens he. Via de Reschenpass kwamen we in Italie, op de plek aangekomen zagen we de kerktoren al uit t blauwe meer steken, maar het was ook erg druk heel toeristisch, gelukkig vonden we een plekje, ff een kaartje parkeren kopen 0,50 euro voor een uur. Rondje gelopen wat foto's gemaakt en de auto weer gepakt richting Nauders voor burcht Naudersberg. Zag er leuk uit, maar de rondleidingen waren dus niet vandaag, dan maar in t cafe een latte macchiato met apfelstrudel op, ook lekker. Het was ondertussen al aardig warm, graad of 27.

Nadat we nog een blik op hotel Erika (welbekend bij Astrid) hadden geworpen zijn we t plaatsje doorgereden, af en toe verrekte smalle straatjes, nog ff in t kerkje gekeken en toen op naar Pfunds, hier moest een klamm zijn, onderweg kwamen we een bordje tegen met daarop Festung Altfinstermunz, hup op de rem, plekje langs de weg gezocht en via een padje naar beneden gelopen. Toen we beneden aankwamen zag je de aparte kleur van de Inn (rivier). Over een bruggetje kwam je bij een oude vestiging. Deze vesting staat nabij Pfunds,Oostenrijk over de rivier Inn, op de grens tussen Oostenrijk en Zwitserland aan de Via Claudia Augustina, een oude romeinse handelsweg over de Reschenpass van Munchen naar Milaan.

Hier hebben we wat foto's gemaakt en rondgelopen, maar we hebben geen toer gedaan, we hadden t warm. Het was weer een hele klim naar boven en daar aangekomen snakte we echt naar water, gelukkig stond de koelbox nog in de auto en omdat ie aangesloten kan worden was t water nog heerlijk koel. Op naar Pfunds de klamm, heel Pfunds gehad maar geen bordje met klamm, strange, toen maar omhoog gereden naar Greit in de hoop hier iets meer er van te vinden, onderweg gestopt voor een foto een mooi uitzicht, zegt John ineens wat is dat? ik zeg waar? kijkend naar beneden, ja die rook die voorbij komt....geen idee, wij motorkap open en ja hoor, er lekte iets, nu kregen we dus ook door waarom het steeds naar diesel stonk in de auto, dat was eigenlijk gisteren al van Hongarije naar hier, maar wij dachten dat het die stinktrabantjes waren, waar dikke zwarte wolken uitkwamen. Waren we het dus zelf. Nou het is wat met de auto en caravan ??? Diana en Arjan met 2 klapbanden en wij dit.

Lang leve de tomtom voor de dichtsbijzijnde VW garage. Toch nog 32 km verderop in Landeck/Zams, een slingerroute naar dit plaatsje, best druk op de weg, maar toch gevonden, het was half 5 toen we aankwamen en er waren gelukkig nog mensen al begonnen de vrouwtjes al te stressen dat ze bijna dicht gingen. Gelukkig was er een aardige man die er even naar keek en constateerde dat de auto diesel lekte en veel. Nou aan de tankmeter vd auto was er niks raars te zien, maar goed hij heeft er verstand van wij niet. Dus die man zei dat we absoluut niet meer mochten rijden met de auto, nou stonden we dan en nu verder??? Ja zegt die man hoe ga je nu naar Fiss? uhmmmm geen idee, huurauto misschien, laten ze nu net geen leenauto's meer hebben, maar een vriendelijke vrouw achter de balie belde iemand van een ander filiaal en die was snel terplaatse met een VW Polo. We konden ook een Golf nemen, maar die was weer duurder en goed is goed. Het hoognodige aan bagage uit de auto gehaald en de rest mooi laten zitten. Toen werd ons nog gevraagd wanneer we weer weg gingen, wij zaterdag gezegd ipv zondag, we willen zo snel mogelijk onze auto weer terug. Dus morgen zouden ze eraan beginnen en ons op de hoogte houden.

De man van de Polo reed ons naar zijn kantoortje waar we hem morgen weer moeten oppikken als we onze auto gaan ophalen. Hopelijk weten we de route nog want zonder tomtom is t wat moeilijker allemaal zeker als je niet in de plaats verblijft.

Om 6 uur waren we dan in het hotel!!! Hangend op de bank met laptop om ff op adem te komen, op facebook kreeg ik een chatberichtje van onze Limburgse vriend Guus, dat hij het hotel mooi vond waar we zaten en dat zij ooit ook hier in het plaatsje hadden gezeten, en of we wilde kijken of ze nog plaats hadden voor de carnavalsweek, ik dacht dat ie een grapje maakte, maar na wat heen en weer gebabbel, bleek het echt te zijn. Wij gingen toch eten en zouden aan de receptie vragen hoe en wat. Martin de eigenaar vond het erg leuk hoe het reclame maken rond ging. Nou Guus had geluk er waren nog wat kamers vrij, dus John hem gebeld en uitgelegd wat ie moest doen. Net sprak ik m weer op FB en waarschijnlijk gaan ze met de hele familie hierheen op wintersport hahaha grappig dat het zo kan lopen.

We zijn bij Steakhouse Bonderosa gaan eten, oh wat een steaks stonden er op het menu die we in Amerika niet konden vinden hadden ze hier Arjan. Ook lekker aan de prijs... John ging voor een argentijnse steak met friet en ik een garpaccio salade, tja eens geen steak met friet, het smaakte heerlijk, als toetje hebben we nog een tobleronemousse op met fruit.

Rond 9 uur waren we in het hotel

Nu even lekker uitdijen en wat computeren en lezen en dan naar bed en dan zien we wel wat we morgen gaan doen, misschien naar Landeck, was een gezellig plaatsje zagen we toen we er doorreden ook met een burcht, als ze ons dan bellen vd garage zitten we al in de buurt.

Bedankt voor jullie berichtjes het gaat verder prima hier en we hebben dus niet gerodeld vandaag!!

1. Astrid, Bart en de kids:
    23 augustus 2013
    Ja hoor, allemaal heel bekend. Jammer van de auto, maar gelukkig hebben jullie snel een oplossing kunnen vinden. Landeck is inderdaad heel gezellig, je moet alleen met de tijd rekening houden, want ze zijn daar tussen de middag allemaal gesloten. Bij het stuwmeer zijn wij ook geweest. En in Zwitserland net over de grens is Samnaun ook een heel leuk plaatsje. Taks free (niet op alles) en dus heel toeristisch dat wel. Nou heel veel plezier in ieder geval nog samen.

Groetjes,

Bart, Astrid en de kids