Kroatië Maandag 5 september 2016

5 september 2016 - Vranovača, Kroatië

Vanmorgen om half 5 gewekt met onweer daarna regen, heeeerlijk!!! Niet dus.
Toch weer wat kunnen slapen tot 9 uur de wekker ging, hup eruit laatste spullen bij elkaar geraapt, John ging broodjes halen voor t ontbijt en die moest om kwart voor 12 weer bij de tandarts zijn voor z'n kroon. Dus t wachten is nu op hem zodat we naar Kroatië kunnen gaan. Heb ff de weersvoorspelling bekeken maar t beloofd niet veel goeds de komende dagen in Kroatië en hier in Hongarije trouwens ook niet. Nou ja we zien wel, t weer kunnen we niet veranderen.
Ah daar komt hij aan....

Om 1 uur vertrokken richting Barcs, het regende nog steeds. 15 graden en gisteren was t nog 30 graden. Wat een verschil he.
Om iets over half 2 waren we aan de grens, slagbomen waren dicht en moesten ons paspoort laten zien, geen probleem mochten doorrijden, toen over een brug,  een rivier over waar grote blokken met prikkeldraad langs stond, beetje scarry gevoel gaf dat, over de brug de douane van Kroatië ook hier weer paspoort laten zien, stond een Duitser voor ons verder was er geen bal te beleven wat een armoedig zootje zeg.... Nou in ieder geval zitten we nu in Kroatië ook hier regen bah bah.... In de verte zien we blauwe lucht dus hopelijk komen we daar nog in terecht vandaag.
Zo eerst maar eens in Virovitica kijken voor een pin om kuna's te halen, wel zo handig.
Helaas we kwamen niet door Virovitica er was een nieuwe weg omheen gelegd.
Nu zijn we in een klein plaatsje grubisno polje, en staan voor een pinautomaat eens kijken of t wil lukken, ja jackpot!!
Onderweg veel kapotte huizen, nog steeds met de kogelgaten er nog in en helemaal vervallen en begroeid met struiken, was 18 jaar geleden ook al zo erg. De nieuwe huizen zijn gewoon nog van die rode betonblokken, raam erin geplant en klaar...ziet er niet uit, maar goed mensen zullen t niet zo breed hebben hier denk ik dan.

Om 15.11 uur zaten we eindelijk op de snelweg richting Zagreb was ook gelijk een tolweg. Het landschap lijkt wat we nu zien heel erg op Nederland. Verder weg zie je wat heuvels t is nog iets van 60 km naar Zagreb dan houden we Karlovac aan en rijden zo de b1 omlaag richting plitvice naar Korenica waar we de komende twee nachten verblijven.

Net ff gestopt bij een tankstation, een wegenkaart gekocht en een bakje koffie to go, wc ook gelijk maar aangedaan....
Weer op weg, einde tol 29 kuna (3,91 euro) en de zon schijnt yeah!!! t is 21 graden nu.
Nog twee ongelukken gezien maar gelukkig alleen blikschade.

Rijden nu op de b1 heel de tijd achter een Nederlandse camper we gaan ze eindelijk voorbij, John toeteren en die mensen zwaaien ( armen zowat uit de kom) hahaha lachuh!! Twee van die ouwe freggeltjes.
TomTom zegt nog 60 km maar deze weg gaat niet zo snel mag hier maar 60 dan 70/80.... Pfff maaaaaaaaarrr we komen er wel. En t is al een hele tijd droog en zonnig, wel heel veel wolken, een super mooi gezicht in dit beboste heuvelachtige gebied.

Iets over 6 uur aangekomen bij ons guest house "plitvice hills". Kamer (3) ziet er mooi en nieuw uit. Zo dadelijk krijgen we een welkomstdrankje beneden op t terras.

Half 8 alweer en zijn net op de kamer van t welkomstgebeuren, welke we binnen hebben gedaan want t is buiten best fris, het meisje "Angela" van hier heeft alles ff uitgelegd en verteld en jeetje wat kan die man van mij lullen zeg, kwamen nog drie chinezen binnen, studenten uit de UK ( Norwich) nu weten we alles van hen hahaha....  Ze zijn helemaal uitgehoord, zo ik vond t welletjes en nu tijd om wat te gaan eten.
Hier de straat uit lopen zitten paar restaurantjes dus gaan we er 1 van nemen.
De chinezen gaan chinezen haha wij niet!!!
Morgen verwachten ze wel regen hier dus ik hoop dat t mee gaat vallen. Duimen plsssssss !!

Net terug van restaurant Babic, halve liter bier, een cola, bord spaghetti en beide een raznjici ( vleesspiesjes) met friet en 2 koffie na voor 24 euro, geen geld toch?
Denk dat ik ff een regendouche ga nemen en dan lekker m'n bed induik met m'n iPad :)
Slaap ze allemaal, tot mèrgen!!!  Ik heb alleen wat foto's van m'n iPad en mobiel want heb m'n laptop niet bij dus kan die er nog niet opzetten pas als we weer terug zijn in Hongarije.

1. Don:
    6 september 2016
    Hedde gullie oew dokkellèèrzen meej genome?
  2. Carry Treffers:
    6 september 2016
    Nou dat is een heel verhaal, maar het leest wel gezellig ik zie het zo voor me vooral die freggeltjes Hopelijk wordt het weer beter en geniet ervan.
  3. Mirjam:
    Dokkellèèrzen??? Haha neeeeeej!!!!