Kroatië donderdag 8 september 2016

8 september 2016 - Split, Kroatië

Om 8 uur werden we wakker, de zon bakte op t slaapkamerraam, warm!!! Hij schijnt in ieder geval, kunnen we weer verbranden...mens moet wat te zeuren hebben toch.
Heb nog steeds spierpijn in m'n kuiten dacht gistermorgen van t is weg maar nadat we gistermiddag weer flink gelopen hebben doet t verrekte zeer....
Paniek het internet was er mee opgehouden dus John de eigenaar geappt. Hij zelf had boven waar hij woont geen probleem hiermee, dus kwam ie bij ons langs om te kijken. Hij was helemaal hyper, want voor z'n gasten moest alles perfect zijn, anders zouden we in Nl doorvertellen hoe klote t internet in Kroatië was haha.... En hij zei ik betaal er genoeg voor dus t moet gewoon werken.
Dus hij ging bellen.... John ging brood halen en ik m'n haren wassen.... Toen John terug kwam had hij t Telecom  bedrijf in de straat zien staan en hoppa alles werkte weer.  De eigenaar kwam ook nog ff zeggen dat z'n vrouw pancakes voor ons gaat maken morgen??? Uhh okee....
Nu ff eet momentje, Hollandse worst met Kroatisch kaiserbrood.

Om 10 voor 12 de auto gepakt naar t centrum van Split was toch zeker 8 km rijden... De temperatuur liep op tot 29 graden. Aan de haven was een parkeerplaats waar  we de auto gezet hebben en t was toen een klein stukje lopen naar het oude gedeelte. Dit gedeelte bevind zich in een vierkant met nog gedeeltelijk de oude stadsmuur eromheen. De rest van Split ziet er niet echt leuk uit aan de buitenrand van die grote lelijke flats. Maar dit was mooi, er was een markt met allerlei souvenirs dingen, kleding, schoenen en ook gewoon groenten en fruit van alles wat dus. We zijn linksaf geslagen onder de oude poort door en hier kwamen we uit bij het mooie paleis van Diocletianus, dat gebouwd is 300 na C.
We hebben een ticket gekocht waarmee we overal in konden. Was echt de moeite waard met wat er nog allemaal bewaard is gebleven en als hoogtepunt een vreselijke trap naar de klokkentoren, jeetje die traptredens waren voor reuzen gemaakt en dan ben ik toch niet klein uitgevallen. Dus wat naar beneden kwam moest langs wie er naar boven ging, in de hoeken allemaal wachten op elkaar, maar het is gelukt ondanks m'n zere kuiten. Maar boven maakte het uitzicht alles weer goed. Vanaf de toren had je een schitterend uitzicht over de hele stad inclusief de haven met de grote veerboten die er lagen, mooie blauwe lucht met hier en daar een wolkje, echt schitterend. Hier ff tijdje staan kijken en toen die ellendige traptredens weer afgedaald, vooral het laatste stuk was zwaar. Weer beneden zijn we de crypte nog ingeweest.
Gelukkig zat er een restaurant naast dit paleis waar we neergestreken zijn om ff uit te puffen vd warmte, bier en water ging er wel in, hebben lekker lang zitten rondgapen naar alle mensen die hier voorbij kwamen, inclusief de kerstman hahah zie foto....,daarna rondgelopen door een doolhof van smalle straatjes, nog de cd winkel gevonden die Juul had doorgegeven, maar t was niet veel soeps, heb t maar bij 1tje gehouden deze keer.
een ijsje voor de verfrissing en John een wrap en toen zijn we langzaamaan weer richting de auto gelopen. Het was druk met mensen die met hun koffer liepen te slepen pfff zou niks voor mij zijn zo haha...allemaal gidsen met een plu of gekleurd stokje in de lucht waar dan 40 man achteraan struint met headsetjes op.
De parkeerplaats, jippie onze auto stond er nog... 50 kuna ( 7 euro) betaald en de slagboom ging weer open. Onze miep herkende de route en bracht ons weer veilig bij t appartement waar we om 5 uur aankwamen.
Nu ff lekker bankhangen en dan straks hier om de hoek gaan eten bij een tentje wat werd aanbevolen door Josko ( eigenaar) .
Morgen hoeven we niet meer naar Split dat is makkelijk in een dag te doen want het interessante gedeelte is t oude gedeelte en dat is niet zo groot.
Dus we gaan nog ff nadenken wat we willen, of wat rondtoeren langs de kust of naar de Krka watervallen.... We zien t nog wel..
Komt vast goed.

1. Carry Treffers:
    8 september 2016
    Zo te lezen hebben jullie er weer een mooie dag opzitten met een bijzondere Kerstman!!!
  2. Mirjam:
    8 september 2016
    We vermaken ons prima!!
  3. Arjan & Diana:
    9 september 2016
    Ziet er weer allemaal mooi uit en klinkt gezellig. Die kerstman . Nog veel plezier verder xxx