Kroatië woensdag 7 september 2016

7 september 2016 - Sibenik, Kroatië

Om half 8 werden we wakker, nog blijven liggen tot de wekker om 8 uur ging.
Ff met m'n broertje en schoonzusje geappt in Amerika wel leuk om te lezen wat zij meemaken.
Nu zo ontbijten, afrekenen en dan kunnen we weer op pad met de auto. Het is ongeveer 220 km naar Split en de planning is eerst naar Sibenik te gaan en dat plaatsje te bekijken.
Duimen voor goed weer want hier is t nog steeds niks. Angela verontschuldigde zich gisteren voor t slechte weer haha, net dat zij er wat aan kan doen...
Om 10 voor 10 zaten we dan eindelijk in de auto, Sibenik ingegeven, maar het aantal km klopte niet met wat in mijn hoofd zat, dus maar een ander plaatsje daar ingetikt en dit klopte al wat beter.
Nu rijden we door een schitterend heuvelachtig met laag hangende wolken landschap.
Oh tolweg!! Gaan zo de snelweg op richting Split. Nog 119 km lees ik net op de borden.
Lachuh rijden we net die Nederlandse camper voorbij waar we vd week achter zaten richting plitvice met die twee blije guppen die zo zwaaide haha.

We komen net de 5,5 km lange sveti rok tunnel uit en de zon schijnt de temperatuur loopt al weer op naar de 24 graden en er staat een harde wind, maakte ze net ook al op de radio bekend, uitkijken dus!! Mogen niet harder als 100.
Dan maar even tanken WoW nu we stil staan schokt de auto gewoon vd wind, niet normaal. Ik kijk ff naar John die waait bijna weg hahaha zelfs t vuilnis waait uit de vuilnisbakken naast me.
Toch maar de auto op de parkeerplaats gezet om even te plassen wat denk je komt die Hollandse camper weer aan.... Ik kom vd wc en met wie staat John te beppen juist ja dat Nederlandse vrouwke haha, keigrappig zij moest ook lachen... Volgens mij ook brabo's zo te horen  en zij rijden vandaag ook naar Split, nou wie weet zien we ze nog een keer daar, 3 x is scheepsrecht zei ze...

Ik zie de zee!!! Mooi uitzicht vanaf de snelweg, 28 graden alweer wel wat bewolking, t gaat de goede kant weer op.
Om kwart over 12 zijn we in Sibenik ( oudste stad aan de adriatische kust van Kroatië) aangekomen, de auto geparkeerd op de grote parkeerplaats bij het haventje, waar me toch een paar joekels van boten lagen, ff pa geappt of we een pl-tje konden afsluiten haha.... En dat kon, nou laten we t maar niet doen.
We zijn langs de boulevard met terrasjes richting de St Jakob kathedraal gelopen, het was al weer 30 graden ondertussen, gelukkig scheen de zon niet al te fel.

Ff wat wiki info:
Deze indrukwekkende kathedraal van wit steen is op een wel heel unieke wijze gebouwd; zonder ook maar één enkele spijker, hout, of ander bevestigingsmateriaal, de St. Jakob kathedraal bestaat uitsluitend uit steen. De kathedraal was vrij onbekend totdat het in 1991 ernstig beschadigd raakte door bombardementen van het Joegoslavische leger. Na de oorlog is de kathedraal volledig gerestaureerd, met de hulp van buitenlandse experts, en toen is eigenlijk pas ontdekt hoe bijzonder de kathedraal werkelijk is.
Er stond een man bij de ingang en we mochten er niet in we hoorde allemaal kinderen zingen....en t zou nog 40 minuten duren, dus dan maar tijd voor een drankje op een terrasje.... John bestelde een cola light maar kreeg zero haha ja dat is toch hetzelfde zei die miep, nee zei John echt niet....nou zei ze, light of zero is hier hetzelfde. Tja... dan weten we dat ook weer voor hier, dat ze geen light hebben. Ik heb er geen last van drink alleen zware coke.
Nou de 40 minuten waren om en op naar de kathedraal, wij vonden hem niet echt bijzonder van binnen, heb ooit al veel mooiere gezien en we moesten er nog voor betalen ook ( 15kuna pp, 2,00 euro) maakt niet uit.
Daarna door een wirwar van straatjes trapjes op en af gelopen tot we bij een tuintje aankwamen met een terras, john had trek gekregen dus daar maar gaan zitten, ik heb een Bananasplit op en John een spaghetti, het was er druk en er was maar 1 meisje wat er liep te bedienen, dat kind liep de benen onder d'r kont vandaan zeg...pffff.
Toen we t ophadden zijn we omhoog geklauterd naar het fort st Mihovil. Helaas was er weinig meer over van hoe t vroeger was, het was vrijwel geheel gerestaureerd, dat kon je goed zien, maar je had wel een super uitzicht over de stad en de zee en eilanden. Maar het was ondertussen aardig bewolkt geworden dus op de foto's  komt t nogal donker over. Toen we het allemaal bekeken hadden zijn we een andere route naar beneden gelopen en hebben nog wat kerkjes gezien en winkeltjes, oude geveltjes enz... Nog ff aan t water op een bankje mensen zitten bekijken, ook altijd leuk en toen vonden we t wel best, bij de Mac hebben we alvast gegeten dan hoeven we straks niet meer op pad. De auto ingesteld op Stobrec het plaatsje waar we nu zitten ligt iets buiten het drukke Split (2e grootste stad van Kroatië). We hebben de binnendoor route genomen, erg mooi totdat we een regenbui kregen....
Rond 7 uur waren we bij het appartement J & M hoe toepasselijk hè. Er was nog mooi een parkeerplaats vrij voor ons, de eigenaar kwam al naar buiten en heette ons welkom, aardige man denk van onze leeftijd, hij was fitness coach geweest van bekende tennissers en heel de wereld met ze over gereisd ook vaak in Nederland geweest zei hij. Hij liet ons t app zien en was erg behulpzaam, het ziet er mooi en nieuw uit. Hij liet buiten zien waar we eventueel konden Bbqen, volgend jaar wilde hij een zwembad laten aanleggen en zo deden ze steeds weer iets. Daarna mochten we mee in z'n auto en liet hij zien waar de bakker, supermarkt, eettentjes, strand enz zaten. Babbelen kon hij goed, z'n vrouw had een cake gemaakt en die moesten we proberen want anders????..... Geintje.
Ook een fles likeur stond in de koelkast klaar.... In de garage stond een nespresso apparaat en hij vroeg of we deze wilde hebben voor koffie ( er stond geen koffieapp. in de keuken) dus ja graag, ging hij nog een doos met van die cupjes halen ook.  Het internet werkt ook perfect dus we kunnen dit verslag weer online zetten.
Morgen staat de Split op het programma.

1. Don:
    8 september 2016
    Duidelijk zo, jullie hebben de pl dus in appartement J & M gestoken.
    Betere keus als een boot volgens mij.
    Alle gekheid op een stokje nu, gelukkig wordt het allemaal beter wat betreft het weer, geniet zoveel mogelijk!
    Wij moeten het hier doen met een strak blauwe hemel en een temperatuurtje net onder de 30 graden, erg vervelend allemaal!!
  2. Carry Treffers:
    8 september 2016
    Gelukkig is het weer al beter bij jullie en wat een mooie foto's . Wij hebben gisteren nog een mooie fietstocht gedaan, de Groote Heide en Leenderbos route.