Denemarken, maandag 2 juni 2008

2 juni 2008 - Helsingør, Denemarken

Entree Kronborgslot 260 DKK (euro 34,89)

Kaarten Kronborgslot 32 DKK (euro 4,29)

Eten Helsingør 509 DKK (euro 68,31)

Parkeren Helsingør 20 DKK (euro 2,68)

Shell tanken 573,87 DKK, 49,60 liter (euro 77,00)

Ijsje 56 DKK (euro 7,52)

Vanmorgen werden we om half 10 wakker, D & C hoorden we al dus die waren al op…We zijn er ook uitgegaan. Op ons gemak aan t ontbijt begonnen en daarna lekker zitten uitdijen in de zon. Het was alweer een graad of 25. We hebben besloten om naar Helsingør te gaan.

Om half 1 zaten we in de auto, de Miep heeft ons de weg gewezen. Rond kwart over 1 stonden we voor het Kronborg Slot. Hamlets kasteel van Helsingør  werd oorspronkelijk gebouwd door Erik van Pommeren begin 15e eeuw. Later werd het door Frederik de 2e en Christiaan de 4e verbouwd

We hebben een kaartje gekocht voor alles behalve het maritiem museum. We zijn begonnen in de (kerkers) hier zag je oa. een slapend beeld van Holger Danske een vikingleider. Volgens de legende zal hij ontwaken mocht Denemarken ooit in gevaar komen. Het was best donker dus goed uitkijken waar we liepen, ze verkochten niet voor niks zaklampjes, maar ja die hadden we dus niet gekocht…Verder was er niet veel te zien wel dat t lekker koel was.

Daarna zijn we de kapel binnengelopen met een mooi altaar en eikenhouten banken met ingewikkeld houtsnijwerk in prachtige kleuren geschilderd. Ook een mooi orgel uit de 18e eeuw. Op de eerste verdieping had je de koninklijke vertrekken, Frederik de 2e en zn vrouw Sofie of  Mecklenburg hadden beide aparte vertrekken. Het plafond van de koningszaal was door de Nederlandse schilder Gerrit van Honhorst geschilderd. Overal hingen grote 16e eeuwse wandtapijten. En schilderijen van oa. ook Nederlandse schilders.

Op de 2e verdieping was de grote balzaal te zien in die tijd de grootste van Noord Europa. Deze werd in 1582 voltooid . We zijn nog door verschillende ingerichte kamers gelopen en daarna buiten naar de rand waar je een mooi uitzicht had op Zweden (Helsingborg) ook stonden er verschillende kanonnen.

Om 10 over half 4 waren we weer bij de auto, dus we hebben er best lang over gedaan, veel mensen die waren zo door t kasteel heen, de groep Jappen was zo klaar.

We zijn richting het centrum gereden de auto geparkeerd en gelopen tot we uitkwamen op het Axeltorvplein met zn vele barretjes en restaurantjes. Hier zijn we neergestreken bij restaurant Gæstgibergaarden. Het eten smaakte erg lekker, of kwam dat door t mooie obertje. Ik had een halve gefrituurde haan met friet, John had een steak met friet en Don en Carry hadden Bøf Dijon, soort bief met friet.

Na het eten zijn we nog door wat straatjes gelopen en kwamen we bij t karmeliterklooster en Sant Maria kerk uit , maar we konden een stukje naar binnen de kerk was helaas al om 3 uur gesloten.

Rond 6 uur zijn we weer gegaan richting huis met de toeristische route. We wilden langs de kust rijden en dat gaf Miep ook aan maar t werd een andere route wel gedeeltelijk de margriet route (mooie weggetjes) in Gilleleje zijn we richting de haven gereden en dat zag er gezellig uit veel eettentjes enzo met vis ;)) dus onthouden!!!!

Bijna weer thuis zijn we gaan tanken maar de Miep leidde ons naar een statoil tankstation en geen Shell, dus weer omgedraaid de richting van de juiste kant opgereden en toen weer ingetikt en toen kwamen we er dus wel.

De auto volgegooid en nog een lekker schepijsje op (lion ijs ) .

Thuis aangekomen hebben we buiten koffie zitten drinken en gekletst en nu zitten we binnen het is half 10 geweest dalijk maar een spelletje ofzo doen heb t dobbelspel meegenomen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade