Denemarken, dinsdag 3 juni 2008

3 juni 2008 - Kopenhagen, Denemarken

Kaarten 142,50 DKK (euro 19,12)

Joe & the juice 136 DKK (euro 18,25)

Broodje worst Nyhavn 96 DKK (euro 12,88)

CD’s 249,75 DKK (euro 33,51)

Kaarten 29,50 DKK (euro 3,96)

Eten restaurant Nytorv in Kopenhagen 1572 DKK (euro 204,95)

Parkeren Kopenhagen 270 DKK  (euro 36,25)

Chocolade 40 DKK (euro 5,37)

Vanmorgen pas tegen 10en uit bed gekomen, heerlijk geslapen en had nog wel door kunnen tukken zulke lekkere bedden hier..

Maar goed vandaag staat Kopenhagen op t programma. Na t ontbijt zijn we tegen 12en vertrokken. De Miep was ingesteld naar de kleine zeemeermin (den lille havfrue)

en zij leidde ons daar regelrecht naar toe (62km). Hier de auto geparkeerd en een paar honderd meter verder zat ze dan op een rots turend over de zee.

Het was gelukkig niet zo druk, in feite stelde t niet veel voor maar altijd leuk om gezien en vastgelegd te hebben. Daarna zijn we met de auto richting de Nyhavn gegaan, Julian belde nog zij zaten vlakbij de meermin op een terrasje, wel toevallig, we hebben voor 6 uur vanavond afgesproken.. We hebben een parkeergarage gevonden dankzij Miepke. Eerst bij Magasin du Nord neergestreken een meer dan 100 jaar oud exclusief Scandinavisch warenhuis. Hier had je een tentje Joe & the Juice waar we koffie hebben gedronken…toen we dat op hadden een wc opgezocht, toen we hiervandaan kwamen kwam John erachter dat ie de camera niet meer had, verdorie, dus hij rennen naar Joe & the Juice  en gelukkig stond de camera er nog half onder een kussen waar we gezeten hadden.

Daarna zijn we richting Kongens Nytorv (een plein gebouwd in 1680 door Christiaan V wiens staandbeeld er staat) naar de Nyhavn gelopen. Hier langs de 300 meter lange gracht staan kleurrijke huizen met veel barretjes en omdat t erg mooi weer was zat iedereen buiten. We hebben nog een broodje worst op en daarna door de winkelstraat gelopen bij Fona nog wat cd’s gekocht (mika, infernal, abba en dansk melodie grand prix 05) Weer in de winkelstraat kwamen we langs de Helligåndskirken, kerk van de heilige geest een van de oudste van de stad. (15e eeuw) Deze was dicht dus van de buitenkant een foto gemaakt.

Doorgelopen naar het Gråbrødretorv plein. Dit was een klein pleintje met gekleurde huizen daterend uit 1238. Verder viel er niet veel te zien. De route weer opgepakt naar het raadhuisplein. Dit is het op 1 na grootste plein van Kopenhagen. Met hierop het Raadhuis (1905) Op de hoek stond het standbeeld van Hans Christian Andersen (de beroemd sprookjesschrijver) daar tegenover lag het Tivoli park.

Veel zwervers zaten op bankjes en omdat we met Julian en Johannes hadden afgesproken moesten we de tijd doden. Dus we waren lekker gaan zitten maar op een geven moment kwam er toch een gore penetrante stinkwalm van een vd zwervers achter ons voorbij dat ik bijna stond te kokhalzen….gadverdamme!!! Dus we zijn weggelopen….voor het raadhuis begonnen 3 mannekes van die Peruaanse muziek te maken dus ff een fotootje genomen….overal liepen jongens en meiden in KISS shirts en heel hun gezicht zwart met wit geschilderd. We hadden net weer een leeg bankje ver vd zwervers gevonden toen Ju en Jo ineens er al waren…. Dus helaas voor de voeten ze moesten weer werken…

We zijn een stukje terug door t centrum gelopen en op t Nytorv pleintje zijn we bij Restaurant en café Nytorv neergestreken. (bleek later een bordeel te zijn geweest)

We zijn binnen gaan zitten want t waaide buiten best hard en de zon begon al weg te gaan….en buiten waren ook geen tafels voor 6 personen. Het was best moeilijk om een gerecht te zoeken omdat we niet wisten wat t allemaal was…gelukkig spreken ze allemaal wel goed engels, nou we gingen allemaal voor een typisch Deens gerecht, Jo en ik hadden hetzelfde, fried porc, wisten wij veel dat we een bord vol speklappen kregen, we kwamen niet meer bij….een bak met ronde aardappels met schil er nog om en een wit sausje…en een piepklein bakje met bietjes…. T smaakte best alleen na een tijdje deden mn tanden gewoon zeer van t knagen op die harde speklappen hahaha…We namen nog een toetje, zo zei Jo de cake enzo is hier wel lekker dus ik neem de cake van de dag….ik zat nog te twijfelen maar goed ik zeg ik neem ook de cake…..totdat het kwam was een bak verse appelmoes met slagroom en kruimels erover….dus Jo zei tegen de serveerster is dit de cake??? Yes yes….hahahaaha hebben we als toetjes een bak appelmoes zitten eten…smaakte wel erg lekker verse moes, maar goed had me een ander toetje voorgesteld. Gelukkig had de rest wel redelijk normaal eten gekregen.

Buiten op t plein afscheid genomen van mn brother en Jootje, zij vertrekken morgen naar Zweden. Wij zijn door de stad teruggelopen onderweg in een snoepwinkel nog wat chocolade gekocht. Terug in de parkeergarage moest we 270 DKK afrekenen dat was wel ff schrikken omgerekend euro 36,25, maar ja moet toch betaald worden en ergens konden we t weten in t centrum van zo’n stad, ga maar eens een dagje naar Amsterdam ben je t ook kwijt.

De Miep  weer ingesteld , maar deze had geen bereik in de parkeergarage dus buiten pakte ze het signaal pas op en waren we na een dik half uur weer in de buurt van ons huis. De zon ging net weer onder dus John reed door naar t strand en heeft de zonsondergang gefilmd….daarna naar t huis gegaan en de mannen zitten nu tv te kijken en wij vrouwen zitten aan tafel, Carry is de kaarten aan t schrijven en ik ben dit aan t typen. Lekker een bak Lays roasted chicken chips erbij.

Nog BVN gekeken waren alvast EK voetbal beelden op de tv, wel leuk om te zien

Rond 12 uur naar bed.