Denemarken, donderdag 5 juni 2008

5 juni 2008 - Roskilde, Denemarken

Entree Vikingmuseum 380 DKK ( euro 51,01)

Runes kaart 20 DKK (euro 2,68)

Eten John 18 DKK ( euro 2,42)

Domkerk te Roskilde 100 DKK (euro 13,43)

Boekje van Domkerk  50 DKK (euro 6,71)

Eten bij Ribhouse te Roskilde 703 DKK ( euro 94,39)

Zo we waren best al weer op tijd wakker, alweer heerlijk weer en buiten op ons gemak zitten ontbijten. Vandaag een feestdag in Denemarken dus iedereen vrij.

Om half 12 vertrokken met naar Roskilde. Deze stad werd in de 10e eeuw gesticht door de Vikingen en was de eerste hoofdstad van Denemarken.

We zijn als eerste naar het Vikingmuseum gegaan. Hier waren 5 echte vikingschepen tentoongesteld die ze in 1962 uit water gehaald hebben. De schepen werden toentertijd (1000 jaar geleden) met stenen gevuld en tot zinken gebracht om de doorgang te versperren voor vijandelijke schepen.  Het grootste (oorlogs)schip wat erbij stond was ongeveer 30 m lang en had plaats voor 70 tot 80 man bemanning. Voor de rest was er te zien hoe vikingboten gebouwd werden  met gebruik van traditionele gereedschappen en materialen.

John had al weer honger na zo’n stevig ontbijt en kon in de rij gaan staan….wij hebben zitten wachten….vlak naast me ging een gast zitten met zn koffie die al over zn hand vloog bij t neerzetten van t bekertje op de grond…hij praatte steeds in zichzelf en nam een slokje zetten t neer en pakte t dan weer…..heel zn oor was met een grote pleister afgeplakt.

Daarna zijn we naar de auto gelopen en heeft de Miep ons geleid naar de parkeerplaats bij de Domkerk. Deze kerk werd in de 12e eeuw in opdracht van Bisschop Absalon gebouwd. Eeuwenlang werden hier Deense vorsten begraven in totaal 38.  Ze zeggen dat de stoffelijke resten van Harald de 1e (blauwtand), een vikingkoning uit de 10e eeuw in een pilaar naast het altaar zijn ingebouwd. We zijn heel de kerk doorgelopen inderdaad met veel mooie graftombes….een schitterend orgel, waar die avond een concert van de Groninger ‘Wim van Beek’ te horen zou zijn.

Het was ongeveer 4 uur toen we eruit kwamen we hebben de parkeerschijf in de auto verzet en zijn door de winkelstraat (helaas was alles dicht vanwege de feestdag) naar het Roskilde Kloster gelopen, maar helaas deze was al dicht. Daarachter lag een aangelegde rozentuin en deze roken echt lekker…dus wat foto’s gemaakt daarna naar het Hestetorvet plein gelopen, op  dit marktplein stonden 3 potten van 5 meter hoog ter ere van het 1000 jarig bestaan van de stad.

In de middeleeuwen werd dit plein als paardenmarkt gebruikt.

We zijn daarna weer teruggelopen door de winkelstraat en bij een Ribhouse zijn we wat gaan eten, we hadden al honger gekregen…Wat wel heel leuk was dat je de menukaart op een vel papier kreeg en hierop kon je aankruisen wat je wilde eten, welke saus, friet, aardappels…echt van alles , was wel grappig, nog nooit gezien eigenlijk. Daarna moesten we onze naam er nog boven zetten en toen ze t kwamen brengen werd de naam gezegd aan tafel….nou ik had friet met kalkoenfilet op een soort houten bak/bord, John had een mixed grill nou daar lag me o.a. toch een sparerib op, niet normaal ik heb er nog van meegegeten, maar t smaakte voortreffelijk.

We zijn er al wel achter dat de Denen ook vleeseters zijn….en natuurlijk vis.

Toen we t ophadden allemaal nog een wc bezoekje en we konden weer naar de auto voor de terugreis….mooie dag en heeeeel zonnig weer ondanks dat t maar 22 graden was voelde t warmer aan, omdat er praktisch geen wind was.

Onderweg nog gestopt voor een foto een schitterend klaprozen veld…tegen half 8 waren we thuis….we hebben koffie gezet en nog een yoghurt op.

John heeft Ralph gebeld voor zn EK voorspellingen door te geven wat ie helemaal vergeten was in te vullen thuis. Pa en ma zijn vanmorgen naar Hongarije vertrokken en Ralph vertelde dat oma en Netty de sleutel van ons huis kwamen halen om de planten water te geven hahaha moet niet gekker worden zeg…

Don en John zitten nu (21.30 uur) te dobbelen buiten, dus ik ga ook maar eens kijken.

Morgen houden we t rustig….in ieder geval naar t strand en Hillerød voor het Frederiksborg Slot.