Denemarken, woensdag 4 juni 2008

4 juni 2008 - Frederikssund, Denemarken

Entree Jægerspris Slot 200 DKK (euro 26,85)

Eten bij t Jægerspris Slot 72 DKK (euro 9,67)

Boodschappen 225,80 DKK (euro 30,30)

Eten Steakhouse Ramløse 1247 DKK (euro 167,39)

Heerlijk geslapen en de zon scheen al weer naar binnen door ons slaapkamerraam. Tegen 9en zijn we eruit gegaan, best vroeg vergeleken bij de andere dagen. Don & Carry waren al weer op en hadden t ontbijt al zover klaar, dus de spullen naar buiten en we konden lekker ontbijten, t waaide best flink, maar de zon scheen volop. (23 graden) Na t ontbijt hebben we nog een lange tijd in de zon gezeten, heerlijk gelezen in mn boek. John heeft in de reisgids zitten kijken wat we konden gaan bekijken vandaag en hij kwam uit bij t Jægerspris Slot Tegen 12en zijn we dan gegaan die richting op.

Het was ongeveer 48 km rijden, in de buurt van Frederikssund.

Aangekomen de auto geparkeerd en richting het middeleeuws kasteel gelopen wat er niet als een echt kasteel uitzag maar meer een landhuis met een grote tuin.

Frederik de 7e en zn vrouw (voormalig balletdanseres) ‘Gravin’  Louise Christine Rasmussen ‘Danner’ woonden hier midden 19e eeuw.

De ingerichte kamers waren opengesteld voor publiek. Zelfs het tapijt was in originele kleuren nagemaakt. De meubels waren nog in tact net als zn pijpenverzameling.

Na de dood van Frederik (1863) liet zn vrouw een deel van het huis verbouwen tot opvanghuis voor arme en alleenstaande meisjes.  In 1874 stierf zij zelf op reis in Italië, De graftombe met haar lichaam bevindt zich op het slot in de kasteeltuin.

In het cafe hebben we nog koffie gedronken en gegeten. Ze hadden alleen smørrebrød met of 3 soorten vlees of 3 soorten vis. De mannen namen het vlees de vrouwen  vis. Nou dat heb ik geweten…De eerste was best lekker een witte gerookte vis, de andere was haring bah en die stonk al zo en de vel zat er nog aan….en de andere boterham zat ook een raar smakend visprakje op. Ik heb niet veel op. De rest vond t blijkbaar wel lekker. Bij het betalen sloeg t vrouwtje met jampotglazen alleen de koffie aan, John heeft 3 keer gevraagd of t wel goed was en ze zei JA!! Dus ja dan alleen de koffie maar betalen, we zijn daarna ook snel weggegaan hahaha, was een goedkope lunch zo.

Daarna in de auto de route richting het Nordskoven (bos) genomen waar waarschijnlijk de oudste eik van Europa moet zijn, nou we konden niks vinden hebben nog een stukje door t bos gelopen in de hoop richting de zee uit te komen maar t pad liep niet die richting uit dus zijn we omgekeerd. De Miep in de auto kende het Grønnese Skov (een bos met archeologische opgravingen en tombes) niet, dus zijn we via een mooie route terug naar huis gereden en bij de SPAR aanbelandt om worst voor Don te kopen en ook voor ons ;)

In t huisje besloten waar we zouden gaan eten. De Miep gaf een steakhouse aan zo’n 20 km verderop dus wij daarheen komen we daar aan is t leeg, helemaal dood, shit ik had zo’n zin in een keer friet met vlees, maar onderweg waren we ook langs een steakhouse gekomen waar t buiten nog erg druk was, dus wij terug en in Ramløse was t dan. We zijn wel binnen gaan zitten want buiten was t toch al wel fris ondanks de zon nog scheen.

Binnen was t trouwens ook best druk en leuk ingericht. Ze kwamen met de kaart en er stond zelfs een steak van een kilo op…pffffff beetje teveel van t goede, dus maar normaal de kleinste genomen 200 gram was nog een joekel van een pepersteak zwemmend in de bruine jus met een supergrote gepofte aardappel, helaas geen friet….

Nog wat groentes erbij en we hadden ieder al een bak met salade gekregen en zweetvoeten stinkend brood, wat overigens heel lekker smaakte.

We zaten al vol maar ik wilde nog een toetje, ff wat zoets nodig. Dus de rest nam ook. Don en Carry namen pannenkoekjes met ijs nou die kregen me toch een bak ijs erbij en nog volop vers fruit, ik had een bananasplit en John had ook een bak ijs met vers fruit gedrapeerd op zn bord….wel lekker maar we stonden nu echt op ploffen…maar de schaaltjes en borden waren zowat leeg……Puffend in de auto gaan hangen en terug naar huis onderweg de mooie zonsondergang gezien en tegen 10en waren we thuis…..

Ik ben weer bij met mn verslag de rest hangt in de bank met een biertje tv te kijken….

Morgen staat de plaats Roskilde op t programma, dus denk niet al te laat vertrekken.