Denemarken, vrijdag 6 juni 2008

6 juni 2008 - Hillerød, Denemarken

Supermarkt 188,70 DKK (euro 25,33)

Frederiksborg Slot 240 DKK (euro 32,22)

Boekjes 120 DKK (euro 16,11)

Kaarten en glaasje 38 DKK (euro 5,10)

Eten restaurant Gonzales in Hillerød 485 DKK (euro 65,12)

Ijsje 64 DKK ( 8,59)

Parkeren 18 DKK ( 2,42)

Tanken 459,11 DKK, 39,75 Liter (euro 61,65)

Over negenen uit bed gekomen, we zijn vandaag 5 jaar getrouwd en van Don en Carry kregen we een leuk souvenir waar we zelf bij waren toen t gekocht is, de kleine zeemeermin op een rotsblok voor in de vitrine souvenir kast. Voor de rest tal van smsjes (suckies, pa en ma Ju en Jo, dus leuk dat ze er aan gedacht hadden)

Na t ontbijt zijn we richting het strand gereden, hier nog een stuk gelopen, heerlijk weer t zonnetje scheen weer goed. We hebben een eind gelopen Don is achtergebleven op een steen….. onderweg schelpen gevonden voor bij de verzameling. Tegen 12 uur waren we weer bij de auto en zijn we nog naar de supermarkt gereden voor broodjes. Weer thuis aangekomen dan eindelijk de worsten op met de heerlijke broodjes, smaakte goed maar zat vrij snel vol.

Daarna buiten nog wat zitten lezen in t zonnetje tegen 2en zijn we naar het Frederiksborg Slot gereden in Hillerød, hier lagen mooie bijgehouden tuinen.

Frederik de 2e bouwde in 1560 de eerste koninklijke residentie hier. In 1859 legde een brand het kasteel grotendeels in de as. Eigenaar Carlsberg heeft t gerenoveerd en er een museum van gemaakt deze heeft zo’n 80 paleiskamers. De ridderzaal heeft een plafond van houtsnijwerk. We hebben hier best een tijd rondgelopen, daarna nog wat dingetjes gekocht in de winkel.

We hebben nog door de tuinen gelopen en we zagen op een gegeven moment een eekhoorntje, dat beestje was vrolijk aan t rennen en sprong over een heggetje daar kwam net een vrouw met een collie aan , dat hondje zag de eekhoorn en begon erachteraan te rennen was zo komisch, t eekhoorntje rennen en klom toen snel een boom in waar wij stonden…

We zijn met de auto naar t centrum gereden, waar we zaterdag ook geparkeerd hadden, vandaar uit te voet naar t centrum gelopen. Het was druk, overal kraampjes en de winkels waren open….we zijn richting het eettentje van zaterdag gelopen, hier was t keidruk maar binnen was nog plek, buiten liep toch iedereen maar langs je heen dus blij dat we binnen zaten ondanks t best warm was.

Het eten was lekker, Carry en ik hadden friet met 2 spiesjes met gegrild vlees, John een pizza, en Don een flinke steak met een apart bord voor zn gebakken aardappelen en salade.

Daarna weer door de stad teruggelopen onderweg nog een ijsje op, daarna weer richting huis gegaan in Helsinge nog getankt bij de Shell alvast de auto volgooien voor morgen als we aan de terugreis gaan beginnen. De planning is om 6 uur op te staan, dus zo mn koffer maar eens gaan inpakken, de rest zit nu (10 over half 10) nog buiten te meuten….