Rhodos zaterdag 27 mei 2017

27 mei 2017 - Lachania, Griekenland

Vannacht om half 5 al wakker, wat een warmte op de slaapkamer, dus op zoek naar m'n flesje water en de afstandsbediening vd airco die beneden lag... ook zat er een vervelende mug rond m'n hoofd te zoemen... airco aan en toch nog lekker kunnen slapen. Op ons gemakje buiten ontbeten en Don gebeld die jarig is vandaag. Nog aan t stoeien geweest met t fornuis geen idee hoe zo'n plaat werkte uiteindelijk na een half uur hadden we dan toch twee gekookte eieren en daar ging t om. De werksters kwamen nog langs om schoon te maken en de poolboy "Spyros" die elke dag zou moeten komen hebben we nog niet gezien.

Ze geven wel regen aan en onweer maar t ziet er hier nog blauw uit dus toch de gok genomen en richting Asklipio gereden, hier zou de oudste kerk van Rhodos te vinden zijn, althans het oudste gedeelte stamt uit 1060. De ingang was via een folklore museum waarvan de entree toch zeker 1 euro pp was. Hier waren wat oude religieuze voorwerpen te zien, oude iconen en stukken van een oude basiliek, het was maar klein maar wel leuk om door te lopen. Buiten kwam je dan bij de ingang van de Byzantijnse Dormition of the Virgin kerk, geen hoge kerk zoals we gewend zijn maar een klein gebouw met los een klokkentoren. Bij binnenkomst hing er een bordje geen foto's maken, maar de oude fresco's waren zo mooi dat ik t toch gedaan heb en er liep nog een man die hetzelfde deed, hij zei nog van sssttt niks zeggen... ikke niet, haha

Er was verder niemand dus we konden onze gang gaan, wel zonder flits uiteraard. Heel t kerkje was ēēn en al fresco, supermooi. Boven t kleine dorpje toornde nog een burcht uit. Maar hier zijn  we niet naar toe gelopen. We hebben de auto gepakt en zijn verder gereden een oud manneke op een stoel zat met z'n hand te zwaaien dat we die richting op moesten.... het was erg smal dus we hadden onze bedenkingen maar t is goed gekomen... de lucht werd donker en de eerste druppels begonnen te vallen... toen we bij het Thari klooster aankwamen begon t toch te gieten dat we onze donut hebben opgegeten in de auto en daarna maar verder gereden zijn. We komen morgen ofzo wel terug......De regen werd hagel zo groot als M&Ms en t leek alsof t raam ieder moment kon klappen zo hard klapte t erop. Onder wat bomen de auto neergezet wat de grootste hagel tegenhield toen t wat minder werd zijn we via de kortste route teruggereden want richting de kust zag t er helderder uit als hier in t binnenland. In lardos kwamen we uit, wel een grappig plaatsje met eettentjes en winkeltjes, doorgereden naar Grennadi en hebben bij de bakker wat gebak gekocht. Dat hebben we net op met een bak koffie. T giet hier nu ook en t onweerde ook...maar we zitten droog en koud is t niet. We doen t er maar mee terwijl in Nederland de mussen van t dak vallen haha.

We zien al weer lichtblauwe lucht boven de zee.

1. Zus:
    28 mei 2017
    Wat een mooie foto,s en vooral van de fresco's. t Huisje ziet er ook erg leuk uit.Geniet er maar van beiden.We zijn druk met plantjes verzorgen met die hitte hier ha ha maar vannacht heeft t hier gegoten dus alles weer fris. Groetjes ook van je vader
  2. Carry Treffers:
    29 mei 2017
    Vannacht hier onweer en regen gehad maar verder weer droog. Wat een mooie foto's . Vandaag een mooie route gefietst van 50km en 's avonds bij Kriebelz gaan eten voor Don z'n verjaardag. Geniet nog van jullie vakantie.