Maandag 4 september 2023

4 september 2023 - Matera, Italië

Om half 9 zaten we te ontbijten.  Het smaakte ons weer goed. Het waait hard vandaag dus hebben we besloten eropuit te gaan. We hebben onze spullen gepakt en om half 10 zaten we in de auto richting Matera. De tomtom gaf bijna 3 uur rijden aan, dat was ff slikken. De telefoon zei 2 uur en 15 min. Maar goed we werden door al die kleine dorpjes gestuurd, toen we net voorbij Tarento waren was er een groot ongeluk gebeurd. Toen we dichterbij waren zagen we dus dat de hele weg was afgesloten met politie auto’s en moesten we keren. Via een andere route zijn we toch in Matera gekomen. We zagen een parkeergarage vlakbij het oude gedeelte en daar hebben we de auto neergezet, gelukkig was er na een keer rond gereden te hebben een plekje vrij.

We liepen eigenlijk zo het centrum in bij kerk Chiesa S. Francesco d’Assisi, het is op en neer lopen hier door de smalle straatjes. De stenen waren vrij glad dus goed uitkijken met het naar beneden lopen. Eenmaal daar aangekomen zijn we richting t pleintje ( Piazza San Pietro Caveoso) met de kerk gelopen, dezelfde zwerver van vorig jaar zat nog steeds bij de ingang vd kerk. Het eettentje wat aan dit pleintje grensde zijn we binnen gegaan. Hier hebben we wat zitten eten en drinken. Er kwam een bruidspaar naar buiten gelopen, mensen allemaal klappen. zij waren de hoek nog niet om of er kwam  een klein groen/blauw fiatje aan gescheurd met 4 mensen erin gepropt. 2 fotografen en weer een bruidspaar. Iedereen weer klappen. zij kwamen hier foto’s maken. Leuk om te zien. we hebben nog geface-timed met Diana, Carry en met Maaike. Daarna zijn we rond gaan lopen. We hebben gezien hoe men vroeger hier leefde in een klein museumpje ( Storica Casa Grotta) we zijn nog naar het appartement gelopen waar we vorig jaar hebben overnacht. De eigenaar kwam net naar buiten en keek een beetje vreemd. John begon gelijk te praten tegen hem dat we vorig jaar hier gezeten hadden. Later zei hij dat hij het zich herinnerde. Ik vraag t me af. Zijn Engels was toen al niet goed en nu nog steeds niet Haha. We zijn bovenlangs weer teruggelopen van waar we begonnen zijn, onderweg kwamen we iets tegen waar je ondergronds Matera kon zien, na 3 euro pp betaald te hebben konden we naar beneden lopen, en daar zagen we hoe ze vroeger regenwater opvingen om dit later te gebruiken in droge tijden. Ook hadden ze er opslag plaatsen voor meel en graan, op een film zag je hoe dit in zijn werk ging. En ook nog hoe ze wijn deden maken. We vonden het best benauwd daar binnen, Manon en Johan waren al buiten en wij volgde niet al te lang daarna. We hebben nog een kerkje bekeken San Giovanni Battista en we kwamen nog op een uitkijkpunt met uitzicht op de kathedraal. Daarna zijn we de auto op gaan zoeken die we aan de Via Rocco Scottellaro hadden neergezet. ( 6 euro).

Het was tijd om de reis van 3 uur weer terug te maken, pffff, maar dit keer geen file en hebben we zelfs een stukje tolweg kunnen rijden waar bijna niemand rijdt en je 130 mag. Onderweg nog de tank volgegooid en een koffie gedronken met een ijsje na.

Toen we in de buurt van ons verblijf kwamen zijn we bij restaurant Il Plavona neergestreken. Hier kwamen we vanmorgen langs en het zag er leuk uit. Gelukkig waren ze open. We hebben lekker gegeten hier. De ober was allemaal grapjes aan het maken, ach die man moet de maandagavond ook goed doorkomen, dus we hebben hem wel ff geholpen.

We waren daarna zo thuis en helemaal gaar.

Ik zeg welterusten.

1. Astrid, Bart en de kids:
    4 september 2023
    Nou dat is weer een hele leuke dag geweest zo te lezen. Welterusten allemaal en veel plezier nog verder 🥂🚗🏖️❤️
  2. Arjan en Diana:
    4 september 2023
    Mooie foto’s hoor en leuk verslag weer!
    4 man in een Fiatje 500 is goed te doen weten wij 😜
  3. Manon Konings:
    5 september 2023
    Was weer een super leuke dag! En wat een wegpiraten zijn die Italianen. Met de auto, op de electrische fiets 🤣 en te voet. John slalomt gelukkig allemaal om ze heen! Dan is een tolweg heel fijn!
  4. Jo:
    5 september 2023
    Leuk om te lezen hoor!!!
  5. Carry Treffers:
    5 september 2023
    Wat een leuk verslag en wat hebben jullie weer veel moois gezien.
  6. Zus van Ierland:
    5 september 2023
    Dat was weer een hectisch dagje zo te lezen.
    En weer leuke dingen gezien natuurlijk.