Zaterdag 17 september 2022

17 september 2022 - Ercolano, Italië

We hebben lekker geslapen tot om half 4 er een harde onweersknal me wakker maakte, wat ging het tekeer buiten en regenen, keihard. Toen we later weer wakker werden scheen de zon alweer, terwijl het de hele dag zou regenen, niet dus. Gelukkig maar.

Tegen half 10 zijn we gaan ontbijten, we waren de enige. Ze hadden ongeveer hetzelfde aan eten als bij het voorgaande verblijf. Het meisje vroeg wat voor koffie we lustte. Op ons gemakje hebben we gezeten. Op het terras buiten nog wat foto’s gemaakt, maar dit is niet een gebied waar ik normaal m’n vakantie zou doorbrengen wat een zooi buiten en volgekalkte leegstaande graffiti huizen, afgebladderde gebouwen en veel vuilnis op straat. S’avonds staan de mensen buiten op straat te praten met elkaar vooral de oudere, dan is het minder warm natuurlijk. Maar echt prettig is het niet om daar langs te lopen. De auto’s en scooters razen langs je heen ook al hebben ze geen voorrang ze nemen het gewoon en als t niet snel genoeg gaat gelijk claxonneren. Maar het went.

Vandaag hebben we de stad Herculaneum bezocht in het Italiaans heet het Ercolano dat is dus het plaatsje waar wij verblijven. We konden dan ook te voet  hier naar toe, het lag in dezelfde straat als waar we verblijven.

In het jaar 79 barstte de Vesuvius uit en Pompeïi werd bedolven onder een grote laag as en modder en het Herculaneum werd bedekt door een 20 m dikke lavastroom. Dit is de reden dat de huizen hier beter bewaard zijn gebleven als in Pompeïi. Veel schilderingen en mozaïeken bleven behouden.

Herculaneum werd bij toeval ontdekt in het jaar 1709 bij een aanleg van een waterput. Vanaf dat jaar werd de stad uitgegraven door archeologen. Maar vooral vanaf 1927 ging archeologen actief aan het werk met uitgraven. Het is bijna onmogelijk om alles op te graven en zodoende bevindt zich nog steeds een deel van de stad onder de grond. Er is inmiddels 5 van de 20 hectare opgegraven.

We hebben hier de middag rondgelopen, er was genoeg te zien, alleen waren we door de slechte bewegwijzering aan het einde begonnen ipv het begin, maar ach we hebben zo ook alles gezien en we waren gelukkig niet de enige. Na afloop nog een tijdje op het terras gezeten om de voeten wat rust te gunnen met een ijsje en fles water. Toen we weer wat opgeladen waren zijn we weer teruggelopen naar ons hotel. Bij de uitgang stond een taxichauffeur die vroeg of hij ons naar Pompeii kon brengen. Hij wilde 50 euro hebben ik zeg voor die 2 km? Hij zei no not 2 km, 20 km dus mobiel erbij Haha ik zeg je hebt gelijk hoor. We gaan morgen zei John, Oh hier is m’n kaartje dan bel maar als je me nodig hebt. 50 euro voor 20 km is wel een beetje veel toch? En hij was al 10 euro gezakt want bij andere mensen vroeg hij 60 euro.

Vanavond willen we hier schuin tegenover in een tentje gaan eten als het open is het zag er net nog donker uit toen we langs liepen, niet te ver weg, we zijn moe van al dat gestap in de warmte. We hebben nog op de parkeerplaats gekeken of de auto nog heel was en niet op sinaasappelkistjes stond, want een geel kenteken valt wel op tussen de witte. Er zat wel een soort van kras achter op de klep die er nog niet zat…. Tja…. Er was een bredere plek vrij dus hebben we de auto daar gezet. Nu duimen dat het daarbij blijft.

Net thuis van het eten bij Viva Lo Re, het was superlekker. Het was wel erg druk, zelfs net om half 12 kwamen ze nog eten. We hebben lang op ons toetje moeten wachten anders waren we al veel eerder thuis geweest. Voorgerecht waren 5 kleine gerechtjes die we samen gedeeld hebben, hoofdgerecht entrecote in slices gesneden met rucola tomaatjes en Parmezaanse kaas, heerlijke combi en nagerecht 3 chocolade toetjes.

Ik denk dat we ons bed maar gaan opzoeken, oh ik zie dat John een pilsje heeft gepakt dan wachten we nog maar ff.

1. Arjan & Diana:
    18 september 2022
    Mooi hoor, gelukkig is het heel gebleven. Maar kijken jullie wel uit daar in dat achterbuurtje!! Veel plezier met wat er vandaag weer op het programma staat 😘😘 liefs Arjan & Diana xx
  2. Carry Treffers:
    18 september 2022
    Wat mooi allemaal en dat het zo goed bewaard is gebleven. Jammer dat de bevolking wat minder is en zo rumoerig maar er is wel veel mooiste zien en daar gaat het om .Liefs pa & ma.
  3. Zus van Ierland:
    18 september 2022
    Wat is Italië tot een prachtig land.
    Ja en de streek waar jullie zijn zijn prachtige opgravingen te zien maar erg arm.
    Inmiddels voor mij vandaag zal t ook weer prachtig worden in Pompeï. Erg benieuwd naar foto’s 🤗