zaterdag 11 augustus 2007

11 augustus 2007 - Gibraltar, Gibraltar

267,2 km (totaal 3054,4 km)

Eten en drinken : euro 60,80

Souvenirs: euro 1,60

Entree kabelbaan 17,00

3 Overnachtingen Hotel Guadelate 4* te Jerez de la Frontera euro 325,06 incl. ontbijt

Om kwart voor 10 zaten we in de auto na te hebben uitgecheckt. Het was zonnig vergeleken met gisteren en de auto gaf 24 graden. Later toen we ff in de auto zaten werd dit een graad of 28. We zaten nog steeds in de bergen….maar het was een mooie slingerroute richting de kust. Eenmaal aan de kust aangekomen moesten we een stukje de snelweg op en de 3e afslag nemen naar Gibraltar. De rots zag je al van de verte liggen…bij de grens hoefde we niet lang te wachten wel moesten we de paspoorten laten zien, gewoon dat je ze bij had en je kon doorrijden… als eerste wilde we naar de apenrots, maar de weg slingerde naar boven en we kwamen een bordje tegen dat je tol moest gaan betalen en dat wilde we niet, we wilden met de kabelbaan naar boven dus zijn we weer omgedraaid zo goed als dat ging. Dan eerst maar naar Europa point-vuurtoren. Het waaide keihard hier het was ook 35 graden maar door die wind niks van te merken…maar goed dat we ons ingesmeerd hadden. We stonden dus op een van de zuidelijkste punten nu…je kon Marokko zien liggen aan de overkant…Daarna zijn we naar de kabelbaan gereden hier was een grote gratis parkeerplaats bij, toen we bij de kabelbaan aankwamen hing er een bordje dat t niet open was. Er stonden al wat mensen te wachten dus deden we dat ook ondertussen kwamen er steeds mannen vragen of we een tour naar boven wilde met een busje want de kabelbaan zou niet naar de top gaan en je moest dan toch zeker nog 3 uur lopen voor je er was. Ik zei tegen John dat de kabelbaan gewoon naar boven ging dus we zijn blijven wachten tot t open ging en dat was 5 minuten later….gelijk drongen er mensen die net aan kwamen lopen voor, maar t vrouwtje van t loket zei dat de mensen die t langst stonden te wachten eerst mochten en daarbij keek ze naar John en zei u meneer wacht al lang… dat was niet zo maar goed er waren er niet veel voor ons…dus we zijn gewoon meegelopen met degene die voor ons waren. Boven aangekomen zaten gelijk de apen al, dit was leuk om te zien…ze rende op een neer maakte elkaar nat enz… dus veel foto’s gemaakt…wat rondgelopen en gegeten in t restaurant. Het uitzicht vanaf de berg was schitterend, het was vrij helder weer. Daarna zijn we een stuk naar beneden gelopen en dan kon je halverwege weer met de kabelbaan verder naar beneden…pfff bleek toch langer te zijn dan we dachten…t was bloedheet, broek plakte aan mn kont…eenmaal beneden zijn we naar de auto gelopen en weer gegaan er viel verder niet veel meer te zien hier en we moesten nog naar Jerez toe. Om Gibraltar uit te komen duurde wat langer dan er in.

Eenmaal eruit zagen we nog een Nederlandse vrachtwagen, John toeterde waarop de chauffeur zwaaide die half uit z’n raam hing hahaha grappig…

We zijn de snelweg opgegaan richting Tarifa, bij mirador el Estrecho zijn we gestopt hier had je een nog beter uitzicht op Marokko. Ben nog naar de plee geweest, geen licht dat is fijn plassen…alles op de gok, maar t is gelukt…we hebben nog een meegesmokkeld hotelbroodjes met bierworstjes op en toen zijn we doorgereden. We hebben hier nog de meeste nederlanders gezien vandaag in Gibraltar en op deze parkeerplaats.

In Jerez aangekomen was t weer ff zoeken maar we hadden t ook dit keer weer aardig snel gevonden, viel ons op dat er zo weinig verkeer hier was, misschien omdat t weekend was…we weten t niet…Om 17.53 reden we de oprit van t hotel op. We hebben eerst ingecheckt, ze blijken geen parkeergarage te hebben maar je moet m ergens in de straat zetten want bij t hotel is maar een beperkte aantal parkeerplaatsen. We kregen kamernummer 267. We hebben alle spullen uit de auto geladen en zijn naar boven gegaan…toen we de kamerdeur opende kwam de rooklucht ons al tegemoet gatver zeg wat een walm…..we hadden beide geen zin om ons beklag te doen…dus de airco aan, t raam ff open en toen was de lucht aardig weg…

We hebben al onze spullen uitgestald en zijn beneden in de bar wat gaan drinken, in vergelijking met de andere hotels was t hier goedkoper voor een cola en een pilsje. (euro 3,70)

We vonden een hoop folders waaronder ook een plattegrond van Jerez dus dat was makkelijk.

Na t douchen zijn we richting t centrum gelopen dit was toch best een stukje lopen…we konden ook geen fatsoenlijk eettentje vinden….we zijn door allerlei straatjes gelopen en we kwamen terrasjes tegen, maar weinig mensen en dat voor de zaterdagavond… Bij restaurant La Parra Vieja zijn we naar binnengegaan…Ze spraken geen engels, dus dat was weer handen en voetenwerk, t meisje was volgens ons hier nog niet zo lang ze moest alles gaan vragen, de man die hier werkte of de eigenaar was rende van hot naar her. We hadden een mixed grill voor 2 personen besteld en vantevoren een salade die erbij zat en een halve fles wijn…de salade die we kregen was gewoon een krop sla in stukken gehakt wat uienringen, wat tomaten en op top stukken tonijn…dat laatste heb ik op de rest heeft John wat van genomen….na een tijdje kregen we ons vlees een groot bord vol met stukken vlees….en onderop lag wat friet…er stonden waaiers aan binnen maar ik had t er koud gekregen…na t eten duurde t even voordat ie weer kwam…we kregen 2 minimagnums…ik heb ze allebei op en John bestelde nog een koffie, dit was ie dus weer vergeten om te brengen dus moest ie t nog een keer bestellen en toen wist ie t weer. ….ah ja……daarna maar de rekening gevraagd die kregen we en er stond alleen maar t eten op en t brood. Ons drinken helemaal niet, dus we zijn maar zo eerlijk geweest om dit te vertellen, die man blij, toen ie terug kwam met de nieuwe rekening kostte het maar 3 euro duurder, dus t drinken kostte ook praktisch  niks. Daarna weer teruggelopen richting hotel onder weg nog een ijsje op…en rond half 1 waren we weer op de kamer.