Madeira dinsdag 28 mei 2013

28 mei 2013 - Paul Do Mar, Portugal

Dinsdag 28 mei 2013

Heerlijk uitgeslapen we werden tegen 10en wakker, de bedden waren wel wat hard maar toch sliep het goed. Daarna ons aangekleed, john was nog maar half aangekleed toen we een getoeter buiten hoorde en dat was de minivan van de bakker, dus wij van, vlug naar beneden broodjes halen. Even later kwam hij terug met 2 zakken, t rook heerlijk.

Tafel verder gedekt en koffie gezet en op ons gemak gegeten. Het was een beetje gaan miezeren buiten, maar toch kwam af en toe de zon wat door. We hadden besloten om naar het westelijke punt te rijden Ponta do Pargo, hier had je ook een vuurtoren en vandaaruit wilde ik naar de noordkant richting Porto Moniz. We waren net ff op weg toen het harder begon te regenen en de wolken trokken langs de kustlijn het binnenland in, dus overal waar we reden en waar miradouras (uitkijkpunten) waren zagen we niks als witte mist/wolken, BAH!!! dus na nog wat door gereden te zijn en steeds minder te zien hebben we besloten om terug te rijden want zo heeft t geen nut als je toch niks ziet. Hoe dichter we weer bij huis kwamen hoe meer de zon ging schijnen en de wolken waren weer vertrokken.

Onderweg kwamen we eindelijk een tankstation tegen (nog geen 1 gezien) en hebben we de tank volgegooid. Thuis aangekomen Don'zn stok opgehaald en zijn we door naar Calheta gereden naar een kerk, maar die ging pas om 4 uur open dus zijn we bij de naastgelegen suikermolen aanbeland. (Engenho da Calheta). Hier kon je rondkijken bij de machines hoe rum uit gedistilleerde rietsuikersiroop werd gemaakt. Aan het einde kon je gaan zitten en john had wat besteld zodat we konden proeven van de rum (oa poncha) en de bolo de mel (honing taart), met op de achtergrond de bolero. Er was ondertussen een bus met franse toeristen uitgestapt, over associale mensen gesproken? Toen het 4 uur was zijn we naar de kerk gelopen, deze was niet zo groot maar had een 16e eeuws tabernakel van ebbenhout met ingelegd zilver.

Daarna met de auto nog richting strand gereden de weg ging omhoog slingerend door kleine dorpjes en op een gegeven moment zagen we een mooi kerktorentje dus die kant op gereden, op de foto gezet en nog wat postzegels bij het tegenover gelegen postkantoor gehaald. Dat vrouwtje snapte er niks van, maar uiteindelijk toch gelukt. We hebben de route hervat richting Calheta en opeens kwamen we een leuk restaurantje (Convento das Vinhas) tegen waar we zijn gaan eten dan hoeven we vanavond in ieder geval niet meer de hort op.

We kregen een plekje met een mooi uitzicht op de stand en een aangelegd strandje. het eten was echt heerlijk. Carry heeft een papegaaienvis op, Don een t-bone steak, John entrecote en ik had stukken rundsvlees wat aan een laurierstok geregen zat en aan een galg hing. Daarbij kregen we nog vanalles, sausjes, groentes, friet aparte aardappelblokjes. Ik ging weer even terug naar de tijd (1996 vakantie Portugal O'alambique). Rond half 8 zaten we volgegeten aan tafel en hebben we betaald en zijn we richting ons appartement gereden.

Toch 20 graden geweest vandaag begonnen met regen en eindigde met een lekker zonnetje.

Nu is het 10 over 9 en zitten we aan een bakske, ik ga een end breien aan t verslag.

doeii!!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Arjan & Diana:
    28 mei 2013
    Jammer van het weer, maar zo te lezen toch een leuke dag gehad. En heerlijk gegeten ;-)). Hopelijk is het morgen lekker droog en helder weer. En kunnen jullie dan alles gaan bekijken wat je vandaag wilde have fun... Liefs van ons xxx
  2. Astrid, Bart en de kids:
    29 mei 2013
    Gelukkig kun je nog volop andere dingen kiezen om te gaan doen. Gisteren was het hier nog prachtig, maar vandaag valt het er weer met bakken uit hier en de temperatuur weer a la herfst.... Dus bij jullie is het toch nog altijd beter. Troost je. En wat de Fransen betreft tja........ het zijn en blijven Fransen waar je ze ook ziet :-( Die lekkere broodjes zouden er wel ingegaan zijn dat geloof ik. In ieder geval nog veel plezier daar verder en de groetjes aan allemaal. We lezen het nog wel X Groetjes van de Belgen