Madeira woensdag 29 mei 2013

29 mei 2013 - Paul Do Mar, Portugal

Woensdag 29 mei 2013

Wederom lekker (uit) geslapen, weliswaar keelpijn gekregen maar ja niks aan te doen, gaat hopelijk weer over. John is broodjes bij het bakkertje gaan halen en kwam terug met broodjes/croissants en worstenbroodjes, deze laatste zat gewoon een knakworst in en kon ons niet zo bekoren.

Na het ontbijt afgewassen, spullen gepakt en op weg naar Funchal (de hoofdstad) voor een tocht met de kabelbaan naar Monte( In de laat 18e eeuw is dit uitgegroeid tot een deftig toevluchtsoord). In Funchal aangekomen hebben we de auto in een parkeergarage gezet naast de kabelbaan, dit was heel makkelijk te vinden. In de hal van het gebouw hebben we een combiticket gekocht voor de kabelbaan ( euro 30,25), naar boven gaan duurde wel 15 minuten en we gingen gewoon over de lokale huizen. Boven aan gekomen moesten we nog een stukje lopen naar een andere kabelbaan welke ons in 10 minuten naar de botanische tuinen bracht. Hier hingen we boven het Joao Gomesdal. Toen we bijna aan t einde waren viel de baan stil en gingen we achteruit en bleven we boven de afgrond hangen dat was wel scarry want t waaide ook nog dus de cabine bewoog op en neer. Gelukkig duurde t niet zo lang en gingen we verder naar binnen waar we uit konden stappen. De botanische tuinen waren prachtig er was zoveel te zien dat we er de rest van de middag vertoefd hebben, ook kon je nog bij een papegaaienpark kijken, dit zat toch bij de prijs inbegrepen dus hebben we dat gedeeltelijk meegepikt.

Het was weer een flinke klim terug omdat alles tegen een berg gebouwd is loopt t aardig stijl, onze kuiten voelde we goed. De laatste kabelrit ging om 17.00 terug. Weer terug op het eerste gedeelte zijn we naar de kerk Nossa Senhora de Monte gelopen, kerk gewijd in 1818 en die de graftombe van Karel I van Oostenrijk bevat, Don liep niet mee naar boven want die had al genoeg geklommen. Voor de kerk had je carreiros (toboganbestuurders) die de tobogans in 2 km naar beneden besturen, dit zag er erg leuk uit, maar omdat we een retourtje kabelbaan hadden hebben we t niet gedaan, kostte trouwens ook aardig wat.

We hebben de kabelbaan naar beneden genomen en daar waren we rond half 6. Naar de parkeergarage gelopen en we moesten maar euro 4,20 betalen, dus dat was erg weinig. We hadden zo de route naar de snelweg gevonden en hebben besloten om gelijk te gaan eten. We zijn in het plaatsje Faja da Ovelha wat boven ons dorpje ligt op een berg gaan eten, bij restaurant O' Precipicio. Van hier had je een schitterend uitzicht op Paul do Mar. We hebben er heerlijk gegeten,  na het eten zijn we weer via de slingerweg naar beneden gereden en zagen we flinke schuimgolven en een mooie zonsondergang aan t strand, dus ff gestopt voor een foto.

Nu zitten we in ons appartement t verslag te typen en te bedenken wat we morgen gaan bekijken en de mannen hebben hun gekke 5 minuutjes van de dag, dat moest ff vermeld worden.

1. Arjan & Diana:
    30 mei 2013
    Ziet er allemaal mooi uit aan de foto's te zien.
    Heerlijk hoor, ben wel een klein beetje jaloers moet ik eerlijk zeggen.
    Lekker ff weg ;-)) xxxjes van ons