donderdag 15 september 2022

15 september 2022 - Polignano a Mare, Italië

Toen we vanmorgen buiten kwamen om te gaan ontbijten was het vies warm klammig weer en dat was te merken want de muggen sprongen op je benen. Meppen waar je kon en snel lopen naar de eetzaal. We waren de eerste en het was toch al over half 10. Op ons gemakje zitten eten want we hoefde pas om kwart voor 1 bij de grotten te zijn.

Wij blij dat we gisteren geluierd hebben ipv vandaag wat eerst de bedoeling was en dan met die muggen?

Met onze gepakte spullen snel naar de auto, TomTom ingesteld en die gaf aan dat we er pas om 12.37 zouden zijn. We waren er dus eerder, 4 euro om te parkeren een vrouwtje met een opa Flodder fluitje blies zo hard als ze kon en met armgebaren te wijzen waar we moesten parkeren. Nog ff schoenen gewisseld en lopen maar het was echt warm 32 graden en de zon fikte op ons. We moesten een 600 m lopen naar het begin van het gebouwtje waar we moesten wachten tot het 1 uur was. Ondertussen liep er zo’n oud mannetje het publiek te vermaken met zijn zangkunsten en gitaar? De deur voor de Engelse rondleiding ging eindelijk open, denk dat we wel met een man of 50 waren, allerlei nationaliteiten. We daalden een trap af en kwamen gelijk in een mooie grot terecht. Hier mochten we nog foto’s maken verder niet werd er door de vrouwelijke gids gezegd. Maar dat werd toch gedaan en een 2e vrouwtje dat achteraan liep zei er niks van, dus heb ik ook diverse foto’s genomen. We hebben een 3 kwartier gelopen en het was ondanks dat het er 18 graden was best warm. Blij dat  we gewoon een T-shirt aan hadden ipv een trui zoals sommige aanhadden.

Aan het eind hoefde we gelukkig niet de hele trap weer  naar boven te lopen maar konden we in een lift stappen. Daarna hebben we een terrasje opgezocht want we hadden flink dorst gekregen we hebben gelijk ook maar wat gegeten 2x lasagne en 2x tosti. Ondertussen was het tegen half 4 geworden en we wilden nog naar het dorpje Polignano a Mare. Ik was m’n papieren vergeten waar op stond waar we t beste konden parkeren. Even opgezocht op de foon en karren maar, het was niet zo ver rijden minuut of 20.

Polignano a Mare is de geboorteplaats van de zanger Domenico Modugno (1928-1994) die wereldberoemd werd met het lied Dipinto nel blu, bij velen bekender als Volare. De stad is gebouwd op steile kliffen aan de Adriatische Zee.

Routemap op foon aan en lopen maar naar het standbeeld van Domenico dat was maar 350 m lopen, maar helaas grote hekken stonden om het plein heen, wat ze helemaal aan het renoveren waren wèeèèhhhh dat wilde ik persé zien, we hebben door het gaas van een afstand een foto kunnen maken… daarna zijn we bij een ijssalon beland en hebben een heerlijk ijsje genomen. Al lopend door het autovrije gedeelte over een oude brug waar we zicht hadden op het zo beroemde baaitje wat je overal in de reisboeken van dit plaatsje tegenkomt. Helaas was de zon al aan de andere kant dus niet meer op de zee en er hingen wat wolken. Er was een evenement van red bull ( drankje) op 18 sept dus ze hadden een groot blauw ponton in de baai liggen wat eigenlijk het uitzicht verstoorde en overal red bull parasols en ook nog eens een grote bungeejump stellage gebouwd…. We zijn het oude gedeelte ingelopen door een wirwar van straatjes met leuke winkeltjes. Een paar uitzichtpunten over zee en de rotsen en nog in de kerk ( 13e eeuw)  gekeken deze was wel heel mooi met schilderingen aan de binnenkant van de deur, muren, plafond en orgel. De buitenkant was sober maar meestal zijn die van binnen het mooiste.

We hadden allemaal zere voeten van het lopen en hebben de weg weer richting auto en toen huis genomen…. Daarna in de bank geploft.

Bij Casa Mia zijn we gaan eten, we hadden niet veel honger. We begonnen met een plank vlees en kaas toen kregen we een amuse van het huis, soort oliebol met ham erop en soort van crème fresh. John heeft vlees op, Johan  een pizza, Manon friet met kipnuggets en ik alleen een frietje. En ik heb nog een toetje op.

Tegen 11en waren we weer thuis en we zijn allemaal zo moe dat we gelijk naar de kamer zijn gegaan. Kunnen we de koffer weer in gaan pakken.

1. Arjan & Diana:
    16 september 2022
    Mooi hoor de grotten, en lekker ff koel daar. Ook het stadje ziet er prachtig uit. Weer een mooie dag gehad!! Liefs Arjan & Diana 😘😘
  2. Astrid, Bart en de kids:
    16 september 2022
    Prachtige foto's weer Mirjam. Ziet er echt mooi uit 😍 Hopelijk kunnen jullie toch nog van jullie vakantie genieten. Nogmaals sterkte voor iedereen 🍀💞
  3. Don:
    16 september 2022
    Het ziet er weer prima uit allemaal, niet gebungeejumpt jullie? zo'n kans laat je toch niet voorbijgaan!
  4. John en Mirjam:
    16 september 2022
    uhhhhh nee niet gedaan Don hahaha gek hè