woensdag 8 augustus 2007

Flamenco avond euro 30,00

Entree kathedraal euro 7,00

Taxi euro 8,50

Vandaag geen wekker gezet, we zaten rond half 10 in de ontbijtzaal..lekker ontbeten, daarna zijn we richting het centrum gelopen richting Puerta Real (plein) hier zijn we rechts afgegaan…daar ergens moest de kathedraal zijn….Op een gegeven moment zagen we in een straatje mensen staan bij een mooie moorse ingang..dus gingen we kijken en het bleek vroeger een oud graanpakhuis ( Corral del Carbon) te zijn geweest uit de 14e eeuw, met een hoefijzerboog ingang nou daar was niks meer van te zien. Nu stonden er allemaal stoeltjes voor een podium. Er zat een jongen achter een tafeltje en hij verkocht kaartjes voor een flamenco voorstelling. (El verano del corral) eerst zouden we een uur een man op gitaar zien en dan een half uur flamenco. Het kostte 15 euro pp. Dus we hebben kaartjes genomen voor die avond het zou om half 11 beginnen….

Daarna zijn we doorgelopen richting de kathedraal, het was ff zoeken naar ingang we hebben m helemaal rondom gezien haha…eindelijk de entree…euro 3,50 pp. Toen we binnenkwamen werden we overvallen door hoe hoog en groot ie was…hele hoge witte pilaren vormden de kooromgang , 2 grote orgels die in t midden hingen…De bouw duurde bijna 2 eeuwen (1518)

Het hoofdkoor (capilla mayor) is ontworpen als een rotonde en lijkt heel hoog door de reusachtige zuilen.

Nadat we dit gezien hadden zijn we richting hotel gelopen onderweg nog handwaaiers gekocht en castagnetten voor Yannic, Myrtle en Sver.

Eenmaal in t hotel aangekomen heb ik wat kaarten zitten schrijven die we net gekocht hadden…alleen naaste familie sturen we er eentje….wel zo leuk toch…

Het Alhambra staat straks op t programma, maar we mogen pas om half 7 het Nasridenpaleis binnen. Hiervoor heb je een half uur de tijd ben je te laat dan heb je pech. Rond 4 uur zijn we gegaan, op naar de 1 van de 7 wereldwonderen.

Aan de receptie gevraagd waar de bus kwam…hij de weg gewezen met zn chagrijnige bakkus…komen we bij die bushalte aan komt t Alhambra busje hier helemaal niet, wat een eikel zeg…. Dus er kwam een taxi de hoek om en hebben we die maar aangehouden…binnen paar minuten waren we er…maar om te lopen???? Dan waren we al bekaf geweest van de klimpartij denk ik en daar moeten we al zoveel lopen… Boven aangekomen zei de taxichauffeur welke kant we opmoesten, maar dat hadden we al gezien er stond een rij aan de kassa niet normaal…en dat terwijl er maar 6600 mensen per dag naar binnen mogen. Verdeeld over morgens en ’s middags, nu had ik gelukkig op internet al kaartjes besteld dus wij konden naar de rij van afhalen van gereserveerde tickets, hier was t duidelijk minder druk…paar mensen voor ons…met behulp van creditkaart en paspoort en onze uitgeprinte reserveringsformulier, kregen we de tickets. Er mochten steeds maar zoveel mensen naar binnen.  Kaartjes werden opnieuw helemaal gescand (op vervalsing heb ik ergens gelezen) Om half 5 waren we binnen en konden we beginnen…we zijn al eerste naar Generalife gelopen…t was bloedheet zo in de zon…De Generalife bestaat uit een enkel paleis dat omgeven is door mooie terrastuinen, dit koninklijk zomerverblijf bestond al in 1319 en is ouder dan het Alhambra zelf. Het was mooi aangelegd met waterpartijen en bloemen, zal in ieder getijde wel anders zijn. Nadat we hier alles hadden gezien zijn we richting t Alhambra gelopen, met als eerst het Alcazaba, dit is het oudste gedeelte. Ook hier werd weer je kaartje gescand. Het zag er maar wat sober uit en we konden niet heel de route lopen omdat er halverwege een hek dicht was dus moest iedereen weer terug….maar je had een mooi uitzicht op de stad.

Toen we hieruit kwamen was het 10 over 6. We zijn ff gaan zitten want t was erg warm dus flesjes water tevoorschijn…

Daarna richting de rij van het Nasridenpaleis. Je had 2 rijen voor individuele en voor groepen. Opeens riep een man dat we in de rij van de groepen mochten komen dus iedereen deed dat….en toen riep ie weer dit is de rij voor groepen…ja dat schiet op zeg, moesten we weer terug…. Voor ons stonden een stel Spaanse grieten en die vroegen voor welke tijd wij naar binnen mochten en dat was dezelfde tijd als hun…eindelijk begon de rij wat te slinken….tot we bijna aan de beurt waren stond er een Deense familie vooraan en wat bleek hun kaartjes waren verlopen voor t paleis dus ze mochten er niet meer in, die vent kwaad en balen sloeg met zn kaartjes op de muur…dus de hele familie kon er weer tussenuit…. Bij de man die de kaartjes scande en er zoveel mensen per keer doorliet, stond ook een vrouw en zij stond ook al een hoop bombarie te maken, ze mocht er niet in en steeds als er mensen naar binnen mochten begon ze tegen die man te schelden op z’n engels, volgens mij was t ook een Scandinavische muts haar echtgenoot stond een stukje van haar vandaan…ja snap ik wel met zo’n viswijf. Toen wij er ook door mochten probeerde ze op mn kaartje te kijken maar ik hield m weg zodat ze niks kon zien. De man zag dat en scande m snel…. Toen wij in de volgende kamer liepen hoorde we haar kwijken en toen we keken zag ik nog net dat die man op haar voet stampte. John had gezien dat de vrouw hem schopte…..jeetje wat een maf wijf zeg zal je moeder wezen zou me kapot schamen…Maar goed wij waren lekker wel binnen. Het was echt schitterend wat een werk moet dit geweest zijn om allemaal zo te maken, alles was versierd met azulejos, inscripties, houtsnijwerk en de hoeken van de plafonds met stalactieten die een kleurtje hadden groen of blauw…. dan kwam je weer uit op een patio met een waterbassin.

Jammer was dat de 11e eeuwse leeuwenfontein onder constructie was. Er stond een grote houten hok om met aan de zijkanten glas dus je kon m wel zien maar de 12 leeuwen die de fontein dragen waren weg ..jammer dit was 1 van de hoogtepunten.

Het Palacio del Partal is alles wat er nog over is van t oudste paleis, een toren met zn paviljoen en een Portico met 5 bogen en een waterbassin.

We zijn nog door de tuinen gelopen die hier bij hoorden en toen richting uitgang het was al over 8en en om 8 uur zou t dicht gaan… Eenmaal buiten de poorten hebben we weer een taxi genomen naar ons hotel, we hadden beide geen puf meer om te lopen…Bij het hotel aangekomen hebben we gedoucht want we moesten weer op tijd naar t flamenco optreden. We zouden bij de Burger King maar wat eten, die lag op de route naar Corral del Carbon…Nou toen we binnenkwamen stond er me toch een rij niet meer normaal, maar we moesten toch eten dus zijn we gebleven…en om in een restaurantje te eten zou te lang duren….na een half uur hadden we dan toch eten….om 10 uur zou de zaal opengaan en omdat we ook niet achteraan wilde zitten zijn we gelijk na t snacken weggegaan. Bij de zaal aangekomen was er nog wel plek en we  zaten ongeveer in t midden van de linkse kant. Naast mij kwamen 2 franse jongens zitten. Om half 11 begon t dan…eerst een jongen die de flamenco gitaar speelde later kwam er een jongen bij die mee trommelde en dit duurde een uur…was te lang eigenlijk maar goed…dat vond 1 van mn franse buurjongens ook want die lag te slapen, daarna kwam dan die flamenco groep, bestond uit 2 gitaristen 1 trommelaar, 1 zanger, 2 vrouwtjes die klapten op de muziek en 1 jongen die deed dansen….toen hij t podium opkwam moest ik zo lachen wat een gezicht had ie zeg…hij leefde zich helemaal in op de muziek en begon dan z’n danskunsten te vertonen met dat voetenwerk echt schitterend….dit had ik nog wel een uur kunnen zien…we hebben best veel gefilmd, op t laatst ging de zanger een man op leeftijd ook meedoen….was echt supergoed en leuk dat we dat gezien hebben…

Om 10 over 12 was t afgelopen en zijn we richting hotel gelopen, onderweg nog een ijsje gepakt….en ik was blij toen ik mn bed zag…..was echt keikapot van zo’n hele dag lopen in die warmte.