Madeira, donderdag 30 mei 2013

30 mei 2013 - Paul Do Mar, Portugal

Donderdag 30 mei 2013

Om half 11 zaten Don, Carry en ik klaar aan de ontbijttafel op John te wachten die even naar de bakker om de hoek was voor broodjes en uiteindelijk 3 kwartier wegbleef. Was hij naar Calheta gegaan naar de grote supermarkt, tssssssssss had ie beter ff kunnen zeggen. Maar de harde broodjes en berliner bollen fietsten er wel in.

Met een goed gevulde maag gingen we op pad richting het Westen (net als dinsdag) hopelijk met mooier weer, het begon goed de auto die in de zon stond gaf 31 graden aan, dit veranderde wel na wat gereden te hebben en bleef ie op 23 graden steken.

In Ponta do Pargo aangekomen op het uitkijkpunt hadden we een schitterend uitzicht op de zee die tegen de rotsen op t strand beukte. De vuurtoren zagen we wat verderop nog net te liggen, we zijn er niet naar toe gelopen ondanks de zon scheen miezerde het een beetje.

We zijn weer verder gereden richting Porto Moniz, onderweg begon het weer wat mistig te worden met regen, dat mocht de pret niet drukken, vlakbij Achadas da Cruz had je een uitzichtpunt, wij daarheen gereden, je zag geen steek maar wie weet was t aan de kust wat open en zag je iets. Niks dus en t goot nog harder. Er was een kabelbaan die naar beneden ging zodat je op t strand uitkwam en vandaaruit wandelingen kon maken. Wij vlogen met zn 4en weer snel de auto in. Toen John weg wilde rijden begon er ineens een lampje in de auto te branden dat de olie op begon te raken. Don en John in de regen de motorkap omhoog en gechekt en de olie was bijna op. Balen er was niks in de buurt dus heel langzaam teruggereden de berg op, kon niet anders, we zagen nog net een vrouwtje bij dr voordeur staan die net thuis kwam, John raampje open en gevraagd voor een garage, en zij zei dat we links af moesten. Na een tijdje doorgesukkeld te hebben met de alarmlichten aan zagen we nog steeds niks, tot we een wegcafeetje zagen, daar gestopt en John naar binnen, de man sprak goed engels en zei dat er niks in de buurt was, dus hij zou wel iemand bellen, wij allemaal daarna de auto uit voor een bakje koffie, 2 espresso, 1 cappucino en 1 gewone koffie kostte toch zeker euro 3,40. Na een paar minuten stopte er een auto en die man had t zo gezien en haalde een kan olie uit zn auto, er ging zowat een liter in, oh doe maar een tientje zei hij. We hebben m nog een drankje gegeven en zn maat ook. Kost toch geen drol hier. We hebben zelf ook nog een fles madeira wijn gekocht en ff geplast.

Daarna doorgereden naar Porto Moniz, hier miezerde het ook de uitzichtpunten hebben we voorbij gereden omdat alles wit van de mist was, helaas, beneden in het dorpje aangekomen, hebben we de kaarten bij het postkantoor afgegeven en hebben we de auto geparkeerd. We zijn naar het aquarium (Aquario de Madeira) gelopen, dit was maar klein maar het was leuk te zien, mooie foto's gemaakt en nog een tijd met een stel uit Emst (Veluwe) staan praten, zij hadden alleen nog maar regen gehad. Terwijl het aan de zuidkant wel mooi was geweest. Toen we weer buiten kwamen was het droog en kwam de zon een beetje door, we zijn over padjes gelopen tussen de Piscina Naturals (natuurlijke poelen tussen de rotsen) door. Mooie plaatsjes geschoten van de golven die tegen de rosten knalde.

Af en toen miezerde het weer even, maar we hadden al meer zicht dan toen we hier aankwamen. De mannen wilde een plasje doen beneden ergens tussen de rotsen, er liep een trapje naar beneden en Carry moest joehoeh roepen als er mensen aankwamen, dus die hoorde we toen er mensen afdaalde joehoeh roepen, maar Don keek zo vreemd omhoog en was het schijnbaar al vergeten om John in te lichten, gelukkig was ie al weer klaar, wij daalde ook af en t stonk er gruwelijk naar pis bah bah, maar je zag wel t water omhoog beuken in een soort van hol. De vrouwen zijn netjes boven naar de openbare toiletten gegaan.

Om 5 over half 5 zijn we teruggereden richting ons appartement, onderweg konden we wel vanaf een uitkijkpunt het plaatsje zien liggen, ff gestopt voor wat foto's. We hebben niet dezelfde route teruggenomen, maar zijn afgeslagen dwars over het eiland, alleen door de mist en miezerregen hier zagen we niet veel als de weg en de koeien die ernaast stonden.

Halverwege deze weg zagen we een weg die naar Prazeres liep (dit ligt niet ver van ons app). Het werd steeds helderder en zagen we de zee aan de zuidkust weer.

In Prazeres aangekomen zagen we nog een mooi kerkje daar even binnen geweest en daarna neergestreken bij een restaurantje met de naam "Olhar do Campo" . We zaten in een soort van glazen serre, de zon scheen naar binnen en het was goed vertoeven daar. We hebben er ook heerlijk gegeten. Rond kwart over 8 waren we weer thuis.

Even snel het verslag maken en dan zo koffie drinken met een filmpje???????

1. Arjan & Diana:
    30 mei 2013
    Ha lieverds,

Wat jammer van het weer zeg, wij hadden jullie wel wat beters gegund.... Maar jullie hebben nog een week, dus dat moet gaan lukken. Wat een prachtige foto's, zeker van die ruige zee. Ik hoor de golven al klotsen tegen de rotsen prachtig :-)). Wij wensen jullie morgen weer een top daggie en we lezen het wel weer. Van hier veel liefs en een dikke knuf van Jiri aan zijn baasjes xxx
  2. Astrid, Bart en de kids:
    30 mei 2013
    Hallo allemaal,

Volgens mij zijn die ontbijdjes wel heel erg lekker, dat John daar zo ver voor wil rijden haha. Jammer van het weer, hier wordt het vanaf het weekend beter dus dat zal bij jullie dan ook wel zijn. Wij gaan zo weer naar bed. Morgen weer op tijd dag met de kids. Groetjes en tot schrijfs X
  3. Mirjam:
    31 mei 2013
    Hoi Luitjes

Het is nou net alsof we alleen maar regen hebben maar dat is niet zo hoor. Wij zitten aan de zuidkust van het eiland en hier is het lekker weer met veel zon, maar de noordkust staat er om bekend dat t er meer regent, net als op Tenerife. Maar ja wij willen vanalles zien dus treffen dan ook dat gemiezer aan de noordkant, maar het was niet echt storend.