donderdag 16 augustus 2007

16 augustus 2007 - Sevilla, Spanje

ten en drinken : euro 65,69

Souvenirs: euro 95,42

Entree Real Alcazar: euro 14,00

Na het ontbijt zijn we naar de kathedraal gelopen, deze was nu helemaal open maar de toegang kostte euro 7,50 pp. Dit vonden we wel een beetje duur want we hadden m gisteren al gezien. En om dan alleen de toren te beklimmen en de Columbus graftombe goed te zien? Nope….we zijn doorgelopen naar t tegenover liggende Real Alcazar.

Pedro de 1e gaf de opdracht in 1364 een koninklijke residentie te bouwen binnen de paleizen die al door de Almohaden waren gebouwd. Binnen 2 jaar tijd hadden ambachtslieden uit Granada en Toledo een verzameling patio’s en gangen gebouwd, het Palacio Pedro I. Dit vormt nu het hart van de Real Alcazar.

Latere koningen voegden het Casa de la Contrataction toe. Het was echt schitterend, wij vonden het nog mooier dan het Alhambra.

De tuinen waren heel mooi met bankjes in gekleurde tegeltjes (azulejos) en waterpartijen, terrassen, paviljoens.

Binnen was alles druk versierd met stucwerk, besneden hout, azulejos,bogen, inscripties, zuilen…..enz. Rond 1 uur hielden we het voor gezien….en zijn we bij Starbucks neergestreken voor koffie met gebak. Het was ondertussen alweer bloedheet. Na de koffie had ik t nog heter haha…we zijn richting de stierenarena gelopen, dit hebben we alleen op film/foto gezet, daarna richting de rivier de Guadalquivir, de brug Isabel II overgestoken naar het Triana gedeelte om te kijken naar de keramiek winkel voor tegeltjes, deze hadden we zo gevonden maar we zijn stijl achterovergeslagen van de prijzen. 1000 euro was niks voor een grote en een kleintje van 12 tegels was al dik in de 200 euro….ook zagen we een fonteintje gewoon een klein dingetje meer dan 500 euro….was echt schrikken…dus we hebben niks genomen, alleen gekeken. Er waren nog meer van deze winkels maar die waren dicht of gingen sluiten voor de siësta. We zijn maar teruggelopen, stikte ook van de dorst ondertussen., in dezelfde straat van ons hotel zagen we ineens nog 3 restaurants zitten. Vanavond pizzeria.

Bij het hotel op t terras gaan zitten, John heeft nog een hamburger erbij op (vol knoflook) Daarna zijn we naar de kamer gegaan ff af zitten koelen in de airco…we willen nog de stad in maar de winkels zijn toch nog dicht…rond 4 uur zijn we die kan op gegaan. Meeste winkels waren nog gesloten…eerste maar naar el Corte Ingles, toch weer cd’s gekocht…vast prik onderhand…zag de nieuwe van Loona en voor Don, Los Sabadenos met dvd. John heeft nog 2 bloezen, 2 paar slippers gekocht en ik nog een riem….

Tegen 6en waren we weer op de kamer. Ik heb mijn koffer opnieuw ingepakt en in mn reisgidsen alvast zitten kijken bij Cordoba met een zak chips en John heeft uitgebreid in bad gelegen, daarna ik gedoucht en tegen half 10 zijn we ff naar t dak gegaan, wil de kathedraal nog op de foto hebben vanaf dit plekje, het begon al te schemeren en je zag de kathedraal verlicht, dit was mooi om te zien. Snel een foto genomen, want om half 10 zou de deur op slot gaan…ook t kleine zwembad erop gezet.

Bij de pizzeria was t keidruk..we hadden gelukkig binnen plek, buiten waaide t hard,  er zaten nog 2 Nederlanders naast ons…..en volgens ons achter ons ook, de jongen dan, die griet had een irri engelse kutstem, maar we weten t niet zeker….(ja lekker belangrijk)

Pizza was lekker en de Pan con ajo (knoflookbrood) ook. Het cappuccino apparaat was kapot dus geen koffie maar een strawberry cheesecake en John een tiramisu cake, was lekker, totaal met fooi 33 euro.

Op weg naar t hotel doorgelopen naar de ijsstent en John heeft nog een beker met 2 soorten zelfgemaakt ijs op, we zijn nog door t centrum gelopen, dat idee hadden meer mensen. Weer op de kamer zijn we naar bed gegaan, morgen toch weer op tijd eruit, want dan gaan we naar ons laatste hotel in Cordoba.