Madeira, zondag 2 juni 2013

2 juni 2013 - Paul Do Mar, Portugal

Zondag 2 juni 2013

We slapen als ossen hier, worden iedere morgen laat wakker. John is broodjes en wat lekkers ( soort van bladerdeeg met pudding en perzik) gaan halen mmmmmmm

Tegen 12en op pad met de auto, de lokale bevolking zat ons vanaf het kleine terrasje hier aan zee net aan te gapen of we van Mars kwamen. We zijn eerst richting Faja da Ovelha gereden en daarna hebben we Paul do Serra aangehouden tot we weer bovenop het eiland reden. Hier is het vrij vlak en er lopen vele koeien rond, die gewoon midden op de weg staan. We kwamen een kudde tegen op een veldje. Onderweg nog paar keer gestopt voor de mooie gele brem en wat uitzichten

Bij Rabacal uit de auto gegaan voor een route die we wilde lopen naar een waterval, 6 km heen en terug met een aardig steil stuk in t begin. Het was ook vrij druk de parkeerplaats stond vol met auto's. We zijn toen doorgereden. Op een gegeven moment kwamen we op een kruising waar hele mooie paarse bloemen stonden te bloeien, Echium fastuosum (slangenkruid). Wij stoppen voor wat foto's daarna zijn we richting de Encumeadapas gereden, deze scheidt het noorden en het zuiden van het eiland. Al slingerend langs verschillende watervallen zagen we de wolken al over de bergkammen het dal binnenkomen een erg mooi gezicht (Lombo do Mouro) . We hebben de slingerroute genomen naar Sao Vicente een dorpje wat aan de zee ligt maar ook tussen hoge groene bergen. Hier waren ook lavagrotten te zien, deze hebben we uiteraard bezocht. De rondleiding was ong 20 minuten langs vallende cascades en gestolde lavastromen en daarna werden we naar het Centro du Vulcanisme geleid. Eerst kregen we een expositie met technische info over het ontstaan van de vulkanen, daarna kwam er een film en een 3D presentatie van de vulkaanuitbarstingen die hebben geleid tot het ontstaan van de eilandengroep. We hebben buiten nog een bakske gedronken waar een brutale poes onder de tafel zowat het eten uit onze mond zat te kijken.

In het kleine plaatsje Sao Vicente moesten John en Carry pinnen en kwamen ze ons halen dat het lokale kerkje er zo mooi uitzag van binnen, dus wij ook de auto uit en inderdaad het was de moeite waard.

Ondertussen was het al kwart voor 5, we wilde als t nog mogelijk was de oude route langs de kust rijden, maar in het reisboekje stond dat deze gesloten was vanwege aardverschuivingen en gevallen stenen en er was niks meer aan de weg gedaan sinds er een nieuwe tunnel aangelegd was. We konden inderdaad de oude weg niet meer nemen deze was afgesloten, maar goed ook want bij een dorpje waar je een zicht had op een mooie waterval (bruidssluier) was heel de weg weggeslagen en het weggetje was zo smal dat je nooit meer had kunnen draaien. We zijn voor Porto Moniz de weg afgegaan en slingerend over een zeer slechte weg vol met gaten naar boven gereden richting Ribeira da Janela.

Vele mooie bloemen heel veel witte hortensias hier aan de noordkust, echt schitterend.

Over de andere bergrug zijn we teruggereden hier kwamen we koeien tegen met een jonkie wat nog wankel op zn pootjes stond. Na een 20 minuten stonden we weer op de kruising van vanmorgen met het mooie slangenkruid, we hebben de afslag Rabacal genomen en vrij kort daarna zagen we de afslag naar Arco da Calheta, deze genomen en dat was op t laatst erg steil, de remmen piepte ervan. Aan de kust in Calheta hebben we de auto in de parkeergarage gezet en zijn we bij restaurant Onda Azul gaan eten. John heeft spaghetti op en wij 3en zwarte degenvis met gebakken banaan en een maracuja sausje. Deze vis wordt in de diepzee bij Madeira gevangen. Dus echt iets van hier, smaakte trouwens ook erg lekker.

In de supermarkt die nog gewoon open was hebben we nog wat boodschappen gehaald en ze stonden (net als laatst bij de Emte) met plastic zakken de mensen aan te spreken of ze iets wilde kopen voor de mensen die het slecht hebben hier, soort van voedselbank. Dus we hebben wat produkten gekocht en dat later bij die vrouw weer afgegeven die er blij mee was.

Rond kwart over 9 waren we weer in het appartement, we blijven morgen een beetje in de buurt ff een dagje rustig aan.