Madeira, zaterdag 1 juni 2013

1 juni 2013 - Paul Do Mar, Portugal

Zaterdag 1 juni 2013

Na wederom een overheerlijk ontbijt zijn we iets na 11en vertrokken naar Funchal. De winkels waren maar tot 1 uur open en sommige wat later, maar dat maakte niet veel uit.

We hebben de auto bij aankomst geparkeerd in de parkeergarage net als begin van de week dat was al zowat in het centrum. We zijn vanuit de garage overgestoken en zaten gelijk in het centrum. Leuke smalle straatjes met terrasjes en winkeltjes, wat ons opviel veel schoenenwinkels. We kwamen uit bij een groot gebouw wat de Mercado dos Lavradores was. Binnen een grote markt, waar vanalles verkocht werd, hele kleurrijke stapels met groentes, fruit, noten en souveniers en waar een verkoopster John nog een 1 of andere vrucht aangesmeerd heeft voor maar liefst 9 euro.Geen idee wat t precies is maar het schijnt banaan en ananas ineen te zijn, t lijkt op een groene dennenappel. Wij hebben nog bloemknolletjes gekocht, ben benieuwd wat ze gaan doen volgend jaar. Beneden was er een aparte hal voor de vis die in mootjes gehakt lag op de lange tafels. Het stonk er wel zeg!!!.

Weer buiten gekomen zagen we een shoppingcenter waar een grote cd/dvd store moest zijn, maar helaas er was niks te vinden, dus maar doorgelopen richting de grote kathedraal Sé (1514) De deur was gesloten, maar dat is iedere keer smiddags. Het was al 1 uur. Op het pleintje stond een vrouwtje te zingen, wat best aardig klonk. We zijn nog in een klein parkje even gaan zitten, om te genieten van alle mooie bloemen om ons heen.

Daarna zijn we de straat doorgelopen die mooi met zwart witte mozaiek steentjes was aangelegd. We kwamen uit bij een rotonde waarop een fontein stond met in t midden een bronzen globe die gedragen werd door zeepaardjes. Daar tegenover had je de ingang van het Santa Catarina park met een standbeeld van hendrik de Zeevaarder (die man kom je ook overal tegen). We hebben hier rondgelopen weer erge mooie planten die rijkelijk staan te bloeien. We hadden ondertussen dorst gekregen en achterin het park was een terrasje hier hebben we wat gedronken.

Na ff gezeten te hebben zijn we de route terug gaan lopen, het bleef lekker warm, de kerk was nog steeds gesloten we hebben even gewacht tot de klok 3 uur sloeg misschien dat ie dan open ging maar nope, dus op ons gemakje teruggelopen naar de auto, onderweg nog een ijsje op, dat smaakte goed.

Weer in de parkeergarage aangekomen moesten we toch zeker 2,70 euro betalen, dat zijn nog eens leuke prijzen, is bij ons wel anders.

We wilde nog een tripje naar het binnenland maken want het was pas kwart over 4 en zo te zien hingen er geen dikke wolken. We moesten even zoeken hoe we de juiste weg konden vinden, maar na wat gepuzzel op de kaart waren we er toch vrij snel uit. Slingerend over een weg die aardig smal was en vol met gaten zat kwamen we op een kruising aan. 1 weg ging door een tunnel naar Curral das Freiras en de andere naar een hoger gelegen punt Eira do Serrado (1094m). Deze hebben we genomen omdat je vanuit hier een mooi uitzicht had op Curral das Freiras ook wel het nonnedal genoemd. Vroeger vluchtte de nonnen hierheen voor de franse piraten. Het uitzicht was vanaf de miradouro dan ook schitterend. Je zag nog een oude weg naar beneden lopen maar die was gesloten vanwege een aardverschuiving. Je zag de rotsblokken erop liggen.

We hebben de tijd genomen en wat foto's gemaakt. Bij het winkeltje nog ff geplast en weer met de auto naar beneden geslingerd. De snelweg was weer snel gevonden, bij Ponta do Sol is John nog de tank vol gaan gooien en daarna zijn we naar dit dorpje gereden maar een fatsoenlijk eettentje zagen we niet en voor we het wisten zaten we op de oude weg die langs de kust liep, op een gegeven moment draaide we de bocht om en zagen we een waterval midden op de weg. Snel stoppen voor een foto want dit was wel apart. De weg waar het water op viel had al vele gaten, een eindje verder zagen we nog meer watervalletjes, de weg ging weer een tunnel in en in het dorpje Madalena do Mar zijn we gaan eten bij restaurant Cantinho da Madalena. We hadden alle 4 een espetada (vleesspies). Deze smaakte weer erg lekker. Nog een chocolademousje/fruit/tiramisu na en allemaal een koffie. Tegen 9en waren we in t appartement.

Nou tot morgen maar weer. We zijn trouwens goed verkleurd vandaag.

PS. Ju en Jo een hele fijne vakantie en geniet ervan in Italie!

1. Patrick en Monique Pruijssers:
    2 juni 2013
    Wat is dat toch met vrouwen en schoenenwinkels... Veel plezier mog luitjes, geniet van jullie vakantie!
  2. Zus:
    2 juni 2013
    Jullie hebben alweer genoeg mooie dingen gezien en mooie foto s gemaakt. Hopelijk smaakte de vrucht van 9 euro erg lekker.

Geniet er verder nog van ma en pa
  3. Mirjam:
    2 juni 2013
    Die moet eerst nog rijpen ma, ligt hier in de fruitschaal!!!