Madeira, vrijdag 31 mei 2013

31 mei 2013 - Paul Do Mar, Portugal

Vrijdag 31 mei 2013

We waren redelijk op tijd op en om 11 uur zaten we in de auto richting het oosten van het eiland. De zon scheen al lekker. Net voorbij Funchal zijn we de weg afgegaan en kronkelend omhoog kwamen we uit in Camancha. Dit plaatsje staat bekend om zn vlechtwerk.

We zijn de showroom (O Relogio) ingelopen, het stond er vol met gevlochten spullen, erg mooi ook, maar zo moelijk mee te nemen. Beneden in de kelder werden demonstraties gegeven, het riet wordt van januari tot maart geoogst, in het water geweekt, van schors ontdaan en gedroogd in de zon. Voor de verwerking wordt het gekookt om het soepeler te maken.

Ik heb nog een souveniertje gekocht voor in de vitrinekast.

Om 1 uur zaten we in de auto naar Santa Cruz, dit lag zo dicht bij het vliegveld dat je vanaf de boulevard tegen de rand van de landingsbaan keek. We hebben toen we nog hoger zaten foto's gemaakt van de korte landingsbaan 1850 m. Ook kwam er net een vliegtuig aan wat ging landen en dan zijn die dingen toch verrekte groot.

In Santa Cruz moest op het oude plein een schandpaal staan, maar deze konden we niet vinden, wel hingen er boven de rivier die praktisch droog stond, netten gespannen waarover boungavilia's groeide, dit was erg kleurrijk om te zien. We hebben verder t kerkje even bekeken en zijn via de wat winkelstraatjes teruggelopen richting de boulevard hier hebben we bij een tentje wat gegeten en gedronken.

Tegen 3en zijn we naar Canical gereden, we moesten even zoeken hoe we de goede weg hadden en opeens reden we onder het vliegveld, erg maf want de landingsbaan is gewoon voor de helft op dikke palen gebouwd en daar lopen allerlei wegen tussendoor en daar reden wij ook.

In Canical aangekomen hebben we de borden Ponta de Sao Lourenco gevolgd, dit lag het verst in t oosten waar je met de auto kon komen. Hier had je een miradoura met vergezichten. Je kon nog een andere weg nemen en bij een parkeerplaats kon je tevoet verder naar het uiterste punt. Dit was ong 2 km maar omdat het nogal heuvelachtig was hebben we dat niet gedaan.

We zijn daarna teruggereden naar Canical, hier hebben we nog het walvis museum bezocht, dit was best interessant het ging over het verleden in de walvisvaart. Een paar docufilms en 1 met 3d bril in een submarine. Tegen half 6 waren we denk de laatste die het pand verlieten en de trip ging weer richting huis maar bij Garajau hebben we de snelweg verlaten en zijn we naar het grote standbeeld gaan kijken van Christus de Verlosser die met uitgestrekte armen de zee over kijkt . (net als het beroemde standbeeld in Brazilie). Toen we hier uitstapte was het bloedheet en er stond amper wind, dus heerlijk in t zonnetje ff bij t beeld gezeten. Er liep ook een kabelbaan naar het strand, erg apart om te zien.

Om 10 voor half 7 zaten we in de auto en zijn we in Ponta do Sol bij restaurant Lugar de Baixo gestopt en hier hebben we het avondeten op.

In Calheta zijn we nog even de supermarkt ingegaan voor wat spullen want daar kwamen we toch langs en rond 9 uur waren we weer in ons appartementje en hebben we het rijk alleen want zijn de onderste 2 verdiepingen vertrokken. Kunnen wij ook eens gebruik maken van het terras waar de eerdere dagen steeds de duitsers zaten.

Zo nu tijd voor een spelletje en wat te drinken!!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Arjan & Diana:
    1 juni 2013
    Nou jullie hebben veel gezien en gedaan vandaag zeg, super.
    En dat met heerlijk weer, wat wil je nog meer...
    Ik hoor onze John al zeggen 'wat hebben we het toch goed hè'...
    Enne pa nogmaals, staat je goed zo'n gebreid mutske hihi.

Liefs van ons xxx
  2. Zus:
    1 juni 2013
    Hallo luitjes, zo te lezen hebben jullie al veel gezien. Ook leuke foto's gezien . Hier is t weer vandaag ook niet slecht. Vanmorgen buiten koffie gedronken en vanavond bij jullie binnen en buiten bloemen bewaterd. Nou Mirjam blijf zo schrijven dan blijven wij weer goed op de hoogte. groetjes pa en ma