Madeira, dinsdag 4 juni 2013

4 juni 2013 - Paul Do Mar, Portugal

Dinsdag 4 juni 2013

Vandaag redelijk op tijd vertrokken, de planning is de noordkust af te rijden richting het oosten. We zijn bij Ribeira Brava het binnenland in richting Sao Vicente gereden. De eerste stopplaats was in Ponta Delgada, hier had je een mooi kerkje (ja alweer, we bezoeken ze allemaal haha) Toen we binnenkwamen hoorde we allemaal iemand zingen dat bleek de schoonmaakster te zijn die de vloer aan t dweilen was. Ze stuurde ons voor bij het altaar een deur in waar we in een kamer kwamen (de sacristie). Hier hing een crucifix die in de 16e eeuw op het strand naast de kerk was aangespoeld en dit werd als een geschenk van God beschouwd (ja ja, makkelijk zo'n reisgidsje) Door een brand zag het er nu uit als een verkoold stuk hout. (je rook er alleen niks meer van hihi)

Vanuit die kamer konden we nog een trapje naar boven lopen en stonden we ineens op een soort balkon waar we de kerk inkeken echt maf haha. Gelijk kwamen er nog meer toeristen achter ons aan. Het plafond in de kerk was erg mooi beschilderd met bijbelse figuren en taferelen uit de geschiedenis van Madeira. Het werkstertje bleef maar lachen dus hebben we dr wat gegeven voor dr mooie gezang.

We zijn verder gereden naar Boaventura de weg was heel smal en de auto's toeterde bij iedere bocht. We hebben op een mooi uitkijkpunt (Miradoura Caminho de Bareira) staan kijken, jammergenoeg was het geen blauwe hemel, maar het zat ook niet potdicht als vorige week. De wolken bleven op de bergen hangen. De temperatuur was rond de 20 graden soms iets kouder, maar dat merkte je amper.

In Boaventura aangekomen zagen we weer een bordje miradouro, dus Johnny hup auto die kant op, een hobbelig paadje bracht ons tot aan t einde en hier was een kerkhof, dat hoog op een klif lag. Heel apart met al die kleurige bloemen op de graven. Even rondgekeken en toen verder gereden.

Onderweg bij Miradouro Beira de Quinta had je een mooi uitzicht op zee ff een fotoshotje met zn 4en. Ook stond een oud manneke zn fruit hier te verkopen en beschilderde kalebassen, hij riep ons allemaal maar wij liepen snel door.

De volgende stop was vanaf een punt waar je de vuurtoren zag die op het schiereiland Ponta de Sao Jorge lag. We waren al naar de vuurtoren gereden maar deze was echt heel klein en van een afstand was t veel leuker om te zien. Het plateau waar we opstonden was aangelegd met mooie bloemen. John zag op de route naar de hoofdweg ineens een bordje met watermolen staan, dus wij die kant op en in een klein oud huisje zagen we net een vrouwtje naar binnen schieten, wij stoppen, die kant op en mochten we binnenkomen, ze liet zien hoe ze mais maalde tot meel, alles was heel stoffig van de meel, zelfs mn camera zat een laagje op, na die paar minuten binnen te zijn geweest, daarna dirigeerde ze ons na een kamertje ernaast waar ze allemaal foto's had hangen het bleek al 300 jaar oud te zijn (dat vrouwtje volgens mij ook). We hebben wat geld in een bakje gegooid wat er stond. Mee kwamen er andere mensen aan.

In Sao Jorge hebben we de lokale uit 1761 barokke kerk bezocht, wederom mooi, een paar huizen verderop zat een papegaai boven tegen de muur bij een huisje allemaal Lorre te roepen. We hebben m ff op de foto vastgelegd. Onderweg naar Santana kwamen we langs een bordje met ruines, wij die kant op, bij een grote parkeerplaats hield de weg op. Er stonden amper auto's maar wij als echte hollanders, goed nieuwsgierig de kant van het strand opgelopen en je zag inderdaad nog een oude muur staan een soort van verdedigingsvesting, de ronde muur van een Don Jon stond er nog. Op het strand hadden ze van stenen die er lagen steenmannetjes gelegd. (torentjes van stenen). Even rondgelopen nog wat foto's gemaakt en weer door naar Santana, dit plaatsje is bekend om zn typische Madeira huisjes.

De originele huisjes van Madeira de zogenaamde Santanahuisjes (casas de Colmo), zijn hier nog te bezichtigen. Dit zijn de van oorsprong felgekleurde, driehoekige huisjes. Voor de felle kleuren is gekozen om een onderscheid te kunnen maken tussen het woonhuis en de zogenaamde Palheiro. Een Palheiro is een klein driehoekige constructie die dienst deed als stal.

We hebben wat rondgelopen uiteraard wat foto's gemaakt nog een souveniertje gekocht voor de vitrinekast en in een cafeetje een koffie gedronken en de wc opgezocht want het was ondertussen al 4 uur. We (Carry en ik) hebben ook nog 2 boeken met kleurenfoto's van Madeira gekocht. (dit kregen John en ik later van Carry en Don cadeau samen met het souveniertje van een typische madeira huisje, voor onze trouwdag overmorgen, leuk he). Verder was er weinig te zien in dit plaatsje, we zijn verder gereden naar Faial, waar we een bordje zagen met Fortim do Faial een klein fort uit de 18e eeuw. Daar aangekomen zagen we helemaal geen fort alleen een stel kanonnen die gericht stonden op de zee, dus vroeger zal dit best mooi geweest zijn. Daarna was t al half 6 en hebben we besloten om maar terug te gaan naar huis. De andere dingen die nog op het programma stonden doen we morgen maar. Via de snelle tunnelroute waren we zo weer bij Funchal en vandaaruit naar Prazeres (of lazerus zoals John zegt) naar het eettentje van gisteravond gereden, nu was ie wel open. In no time zaten er meer mensen, allemaal duitsers, en 1 ouder stel zag er zeer verwaand uit. We hebben wel gelachen en t werd steeds lolliger met de Madeira wijn, maar de BOB mag maar een kwartje, een kwartje mag de BOB!!!! (nou ja jullie snappen er niks van maar wij wel haha) Rond 9 uur waren we uitgegeten, van onze heerlijke espetada's (vlees) en espada (vis) en vlees vd hete steen.

De zon ging al zakken en gaf een hele mooie roze kleur dus we wilde snel richting huis om dit vanaf de haven vast te leggen, maar we zijn een weggetje ingereden waar John heen wilde en kwamen ergens op een dood punt uit daarna draaien en na een rondje gereden te hebben wisten we t niet meer, wheeeeee de kleuren waren al minder geworden van de lucht. Eindelijk stonden we weer op de rotonde bij het restaurant en wisten we de weg terug, dus in een snelvaart naar huis, maar jammergenoeg was er toen weinig meer te zien. Dan morgen maar kijken.

Ondertussen is het hier 5 voor 12 en ik vind het welletjes geweest met typen.

slaap ze!