zaterdag 18 augustus 2007

18 augustus 2007 - Córdoba, Spanje

Eten en drinken : euro 37,85

Souvenirs: euro 0,90

Entree Alcazar de los reyes Christianos : euro 8,00

Lekker geslapen, kon er weer eens niet uitkomen had het gevoel dat ik nog uren kon slapen, maar John zat al aangekleed op bed dus ben ik er ook uitgegaan. Het ontbijt was heerlijk ze hadden zelfs gebak, monchoutaart (cheesecake) heerlijk….we hebben weer goed ontbeten, daarna zijn we op de kamer onze spullen gaan pakken en naar Alcazar de los reyes Cristianos gelopen, dit lag om de hoek bij de Mezquita. We konden zo naar binnen geen wachtrij (wat de vorige keer hier wel was) de entree was 4 euro pp. Het was alweer bloedheet met geen zuchtje wind…..om af te pikken gewoon..

Deze residentie werd in de 14e eeuw door Alfons de 11e gebouwd.

Als eerste zijn we door de tuinen in Moorse stijl met de bloemen en terrassen, vijvers, cipressen, fonteinen gelopen. Dit keer was alles in de gele kleur, we hebben een foto laten maken op hetzelfde plek als 5 jaar terug…

In de tuin staan ook beelden van (koning(in) )Isabella en Ferdinand in gesprek met een mannelijke persoon. Volgens de reisgids is dit Columbus (1486).

Binnen had je nog een collectie van mozaïeken van dezelfde soort die we ook in Tunesië in het Bardo museum hebben gezien…erg mooi alleen waren t er hier maar een paar.

Rond 1 uur  zijn we weer gegaan richting hotel het was te heet om nog wat verder te ondernemen en we waren eigenlijk moe, na 2 weken al iedere dag gelopen en bezichtigd te hebben. We zijn nog wat souvenir winkels ingegaan, maar allemaal hetzelfde heb nog een kaart van de Mezquita (van bovenaf gezien) gekocht. Op de hoek bij het hotel nog een ijsje gehaald en in de patio van het hotel opgegeten, toen besloten om hier te gaan zitten lezen, dus weer naar boven boek gehaald wat te knabbelen erbij en een fles water. Het was hier ook warm dus gevraagd of de waaiers aan mochten die aan de muur bevestigd waren , maar de ober dacht dat we daar wilde lunchen dus die kwam al met zn tafellaken aan hahahaha….zo dat was wat lekkerder toen die dingen aangingen. Na een uur te hebben gezeten vielen mn ogen zowat dicht en John had t ook zwaar al gaf hij t niet toe. Dus om 3 uur lagen we op bed en heb ik nog wat liggen lezen en John is in slaap gevallen. Daarna heb ik liggen doezelen toch tot zeker kwart over 7…zo lekker was dat we hadden t ff nodig blijkbaar. Daarna gedoucht en zijn we gaan eten. Onderweg nog door de Calle de las flores gelopen met allemaal geraniums in bloempotjes die aan de muur hangen en vanaf t kleine pleintje had je door t straat een mooi uitzicht op de toren.

Bij t restaurant liep de ober maar wat aan te kloten, wat een eikel was dat zeg. De eigenaar moest hem steeds instructies geven. Het eten smaakte best alleen mn kip had een raar bijsmaakje, denk dat t van de manier van klaarmaken kwam….we hebben geen toetje meer op nemen nog wel een ijsje op t plein. (+fooi 25 euro).

Op het plein aangekomen ff gefilmd en ff gezeten op hetzelfde bankje als gisteren, daarna op de terugweg een bak ijs genomen…de bakjes waren wel een beetje groot maar ja wel erg lekker…ik had turron smaak en straciatella, John, creme de Catalana en iets met aardbeien en koek. Toen we weer bij ons hotel aankwamen stonden er 5 jongens in van die apenpakjes muziek te maken en te zingen…dit klonk erg leuk en gezellig en we zijn op de verhoging bij de Mezquita gaan zitten net als alle andere mensen om te kijken. Ze hebben denk ik wel een minuut of 20 staan zingen en gek doen. De tamboerijn deed dienst voor t geld wat je erin kon gooien wat veel mensen deden. Daarna zijn we naar de kamer gegaan. Nu is het kwart over 12 en ik ga stoppen en naar bed morgen om 7 uur gaat de wekker en gaan we richting El  Campello naar Marc en Jenny. Dit is zo’n 550 a 600 km rijden volgens mij, en dan laten we Andalusie achter ons.