Woensdag 21 september 2022

21 september 2022 - Matera, Italië

Op tijd opgestaan, de spullen gepakt, John al 90 traptredens afgezakt om de koffer in de auto te doen. Daarna zijn we gaan ontbijten, hebben we de garage en toeristenbelasting voldaan en met de rest van de spullen naar de garage gegaan. Het was weer krap aan om de auto uit de garage te krijgen, terwijl dat vrouwtje riep kom maar zag ik de auto steeds dichter op de muur afkomen….dus weer stop vanuit mijn kant, maar na wat gesteek konden we er dan toch uit. De auto’s op straat moesten maar even wachten. Ik ben ingestapt we hebben nog gezwaaid en op naar de volgende bestemming Matera. We moesten dezelfde slingerweg weer terug hebben door de bergen als toen we hierheen kwamen. Gelukkig geen kustroute. We hadden nog naar Salerno gewild voor de kathedraal te bekijken, maar ze verwachten ons om 2 uur in het volgende verblijf dus we moeten wel gelijk door.  Niet alles is snelweg vandaag vandaar dat we er 3 en half uur over doen.  Het was een mooie route door heuvel/bergachtig gebied. Wel was vaak 1 helft van de weg afgezet terwijl ze er niet eens aan bezig waren. Toen we van de hoofdweg af moesten, reden we toch door een gebied het leek wel dat de weg ooit verschoven was, hele deuken en bulten in het wegdek. We zagen eindelijk Matera te liggen, maar dat was het nieuwe gedeelte en wij zitten in het oude gedeelte bij de grotwoningen. We moesten ff appen als we er over 30 minuten zouden zijn, ze had een straatnaam doorgegeven waar  hen  auto stond, maar het was weer zo verrekte druk in die kleine straatjes dat we er net voorbij waren en daar de auto snel geparkeerd hebben met de alarmlichten aan. Het was wachten tot ze er waren, hun auto stond paar meter terug geparkeerd en die zouden ze helemaal naar achter rijden zodat wij er voor kunnen staan. Echt hele hartelijke mensen, die man begon gelijk onze koffers mee te nemen het straatje naar beneden waar het appartement was. De deur ging open en WoW wat een mooi appartement. We kregen uitleg over alles, normaal moet je  90 euro borg betalen, want ze weten niet wie of wat voor types er verblijft. Maar die man was blij dat we “normale” mensen waren zei hij…. hij liep steeds met een big smile op z’n gezicht rond. Zijn Engels was niet zo goed maar die van z’n vrouw wel. Ze hadden de tafel al gedekt en in de koelkast staat eten voor het ontbijt. Ze dachten wel dat we met 4en waren, maar nadat we het uitgelegd hadden waren ze heel meelevend. We hebben een supermooie badkamer met uitzicht op een wat zij noemen kleine canyon.

Aangezien ik het in m’n rug/schouderblad heb denk ik dat ik straks ff lekker in het bad ga liggen. Als we de voordeur uitstappen hebben we een mooi uitzicht op de Sassi het oude gedeelte( prehistorische grotwoningen) van Matera. Morgen gaan we het allemaal bezichtigen nu ff relaxen.

Vanavond bij Baccus gaan eten, wat een naam Haha. Was lekker, toen we naar huis liepen hadden we mooi zicht op het oude stadje, met sterren aan de hemel.

Tijd om te slapen nu…

1. Arjan en Diana:
    22 september 2022
    Geweldige naam voor dat restaurant 😂
    Veel plezier vandaag bij de grot huisjes.

Groet,
    Arjan & Diana en loverboy 🐾
  2. Jo:
    22 september 2022
    Grappig ja, die naam 'Baccus'.
    Jullie merkte zeker wel dat de mensen een stuk armer zijn in dit gedeelte van Italië?
    Lijkt me heel bijzonder om door de straatjes van Matera te lopen. Zo oud en sfeervol.
  3. Carry Treffers:
    22 september 2022
    Wat een leuk appartement en die laatste foto echt prachtig, weer heerlijk genieten. Groetjes van ons.