woensdag 15 augustus 2007

15 augustus 2007 - Sevilla, Spanje

Eten en drinken : euro 17,80 en starbucks

Vanmorgen om 6 uur al wakker het was zo warm op de kamer dat ik de airco weer aangezet heb, gisteravond was t nogal koud. Allebei ff plassen en weer terug naar bed

Om half 10 was John er weer uit………en ben ik ook maar gegaan kunnen tot half 11 eten. Het ontbijt was goed, dit keer geen aardbeienjam maar pasta…;-) ook lekker vooral de muffins die smaakte heeeeeeeel goed……yoghurtjes ook….ze hadden van alles wat. De koffie werd ingeschonken aan je tafel. Mannen in van die duffe pakjes die rondliepen haha

Over half 11 waren we klaar en zijn we naar de kamer gegaan voor onze spullen en op de stad in…als eerste stond de kathedraal op t programma, maar omdat het vandaag Maria Hemelvaart is was dus alles dicht qua winkels en alle Spanjaarden zowat vrij dus keidruk overal…. Souvenirwinkels waren open en wat gewone winkels maar de meeste allemaal dicht.

De kathedraal was mooi, van buitenaf t schijnt de op 2 na grootste in de christelijke wereld te zijn ( Vaticaan en Londen zijn groter) Onderhand er helemaal om heen moeten lopen om er in te kunnen de ingang was verstopt hahaha, nou eenmaal binnen was t echt druk…en er begon een dienst zo te zien overal stonden rijen met extra klapstoeltjes. We konden ook de kerktoren niet beklimmen (la Giralda) dus we hadden besloten om morgen maar terug te komen. Ze riepen ook om dat we er uit moesten gaan of blijven (denk ik want dat deden ook mensen) op de weg eruit kwamen we langs de graftombe van Columbus (1890) de tombe werd gedragen door 4 dragers. Krijg m maar eens op de foto zonder andere menselijke hoofden hahaha dus morgen terug leek ons t beste….dan maar naar Real Alcazar….waar is dat zegt john ik zeg daar, wijsend naar de overkant…nou hier stond helemaal een rij buiten en t was al bloedheet dus we zijn maar doorgelopen naar t park Maria Luisa. Dit was een stukje verder lopen…onderweg een starbuck caramelkoffie met een muffin op…heerlijk was dat.

Bij het park aangekomen ( wat vernoemd is naar prinses Maria Luisa de Orleans, die een deel in 1893 aan de stad schonk) zijn we eerst naar Plaza de Espana gelopen  dit was halfrond gebouwd op een plein en was het middelpunt van de tentoonstelling van 1929. Er loopt een gracht over het plein maar er zat geen water in daaroverheen liepen bruggen met azulejoversieringen erg mooi en in verschillende kleuren. Op iedere hoek van het paleis staat een hoektoren. Voor het paleis zijn 58 tegeltableaus van azulejo’s met daarop de belangrijke gebeurtenissen uit de geschiedenis van de verschillende provincies van Spanje. Hier hebben we best lang rondgelopen het was schitterend. Je kon foto’s blijven maken. In het park reden allemaal koetsjes en van die piet plezier fietsjes.

We zijn het park doorgelopen het was jammer dat veel waterpartijen t niet deden…veel met azulejos versierde bankjes en fonteinen.

De fuente de Los Leones, keramische leeuwen die de 8 hoekige fontein bewaken (geïnspireerd op de patio de Los Leones in het Alhambra), met mooie roze waterlelies in de fontein en keramische urnen in mooie kleuren.

We zijn nog naar het Museo de Artes y Costumbres populares (museum met Andalusische volkskunsten) gelopen…dit lag er mooi bij met een fontein voor de ingang, ff fotoshotje…het was inmiddels al 4 uur….we hadden t bloedheet, ff gekeken hoe we t beste terugkonden lopen.

Onderweg gaf een reclamezuil met tijd en temperatuur, 42 graden aan, dat verklaarde waarom de camera er mee gestopt was…te warm….zijn verderop weer ff in t park gaan zitten in de hoop dat ie (camera) wat afkoelde maar helaas…

We zijn nog langs Costurero de la Reina gelopen (de “naaidoos van de koningin” dit was een apart  gebouwd tuinhuis, waar prinses M.L. graag kwam). We zijn dezelfde route teruggelopen in de hoop op een “lekker” terrasje, maar we zagen niks leuks en voor we t wisten stonden we al weer bij ons hotel, beneden buiten lekker gezeten en wat gedronken, die maffe Engelse van gisteren zaten er ook weer en ook die verwaande hollanders kwamen nog voorbij…

Nadat we weer wat bekomen waren zijn we naar de Mac gelopen en hebben we daar gegeten, vanavond eens lekker niet weg en op tijd naar bed, merk dat onze levenstijl helemaal anders aan t worden is. …Nu is het 22.00 uur John ligt naar voetbal te kijken (Sevilla tegen AEK) en ik ben dit aan t bijwerken beide in de douche geweest want we zagen eruit, het is heel stoffig hier mn voeten zagen eruit alsof ik een zwerver was (die lopen hier trouwens ook veel zeg).

Morgen dan opnieuw naar de kathedraal en Real Alcazar en ik wil naar Triana (overkant van de rivier) om te kijken naar tegels. Er schijnt een winkel te zitten die ze maakt en t lijkt ons leuk om die thuis tegen de muur buiten onder t afdak te hebben.

Verder nog ff de stad in John wil slippers en ik moet nog een cd van Lucky Twice om te verkopen.