Vrijdag 23 september 2022

23 september 2022 - Alberobello, Italië

Vanmorgen om 8 uur ging de bel, wie kan dat nou zijn, beetje raar zo vroeg. We lagen nog in bed dus niet opengedaan.

Even daarna uit bed gegaan spullen verder ingepakt en op ons gemakje zitten ontbijten. Johan nog gebeld want die is jarig vandaag en de bel ging weer. John neemt de telefoon op die in verbinding staat met de bel aan de voordeur. Wij dachten dat het de eigenaren waren, maar het was blijkbaar een gast. Nou wel een beetje vroeg als je pas om 2 uur erin kunt om dan eerst om 8 uur aan te bellen ( we denken dat ze dat ook waren) en dan om 9 uur. Maar die man was zo brutaal dat hij vroeg of hij binnen mocht kijken en terwijl ik aan tafel zat te eten en met Johan zat te praten maakte hij een foto. Wanneer ga je eruit dan vroeg hij nog aan John, ja straks en dan moet het ook nog schoongemaakt worden hoor…. John heeft de eigenaren ingelicht en deze verontschuldigde zich, maar zij konden er niks aan doen. Bij nader inzien bleken deze mensen helemaal niet in dit appartement te komen. Er blijkt nog een app in de omgeving te zijn met bijna dezelfde naam ook de straatnaam leek erop zei de man van het app. Dus dat is een domper denk ik als ze straks ergens anders terecht komen, want hij vond het allemaal super geil!.

We hebben de auto voor de deur gezet en alles ingeladen. Altamura ingetikt op de TomTom en gaan rijden. Eenmaal daar aangekomen klopte er geen bal van waar een parkeerplaats moest zitten, alles afgezocht. Weer die kleine K.. straatjes met geen geduld hebbende Italianen achter je. Uiteindelijk hebben we hem vlakbij het museum gezet in een straat. Het archeologisch museum. We hadden op internet gelezen dat ongeveer 150.000 jaar geleden de ‘Man van Altamura’ in een diepe grot was gevallen. Echter kon hij niet meer uit de grot komen. Deze Neanderthaler is de oudste man waarvan de onderzoekers DNA hebben afgenomen.  Kortom deze man is beter bekend als: ‘de Man van Altamura’.

In 1993 is het skelet van deze man gevonden in de grot van Lamalunga, Altamura. Van de Altamura man is namelijk het skelet bijna compleet teruggevonden. Vooral zijn schedel is bekend. Dit komt omdat het water duizenden jaren druppelde  op de schedel. Hierdoor heeft de schedel een aparte vorm gekregen.

Door middel van de inzet van Adrie en Alfons Kennis ( 2 Nederlanders) is het mogelijk om de buitengewone tentoonstelling te komen bekijken.

Door een High-tech constructie is het lichaam en het gezicht perfect nagemaakt. De oude inwoner van Murgia komt bijna weer tot leven. Het is de eerste keer dat de man wordt tentoongesteld aan het publiek.

Het jammere was dat alles in het Italiaans was dus we konden het echt gewoon niet lezen en waren we zo weer klaar. Snel weg uit dit plaatsje en op naar Alberobello. We konden pas om 3 uur inchecken. Dus hebben we het rustig aan gedaan en onderweg nog een koffie gedronken en getankt. Eenmaal in Alberobello aangekomen was het zoeken naar de parkeerplaats, het bleek dus dat we de andere kant het plaatsje waren binnen gereden. Maar we hadden geluk er ging een auto weg dus konden wij m er neer zetten. Was weer ff puzzelen met de parkeermeter want we moeten tot morgen vroeg hier staan. De zon maakte het ook niet makkelijk die scheen precies op het scherm. Maar het is gelukt. Daarna zijn we het plaatsje ingelopen langs de mooie Trulli huisjes, nog ergens wat gegeten en gedronken en het was al 3 uur. Op naar Terrazza sui Trulli waar we gaan overnachten. De jongen Daniele heeft alles laten zien en morgen om 8 uur ontbijten dat is wel vroeg, maar ja om 10 uur moeten we hier weer uit zijn. We hebben op het dakterras even genoten van de zon en de mooie daken van de huisjes en zijn daarna door de straatjes gaan lopen. Erg mooi en veel toeristen ook en in de zomermaanden vrees ik nog veel drukker. Onderweg nog een heerlijk Italiaans schepijsje op.

Toen de grote drukte weg was naar de auto gelopen om wat spullen eruit te halen en zometeen ergens een hapje gaan eten.

Bij Terra Mossa een hapje gegeten, er begon een saxofonist bekende liedjes te spelen. Een stel wat net binnen aan een tafeltje zat stapte op toen hij begon te spelen…. Ze liepen met maar liefst 8 man te bedienen ik denk dat we iedereen aan ons tafeltje hebben gehad. Nu lekker op tijd ons bed in  het is te koud om  nog ergens wat te drinken, dus ff tijd om te videolanden op m’n tablet.

1. Carry Treffers:
    23 september 2022
    Je hebt ook overal mensen voor toch niet normaal om zo aan te bellen. Jullie hebbeh wel weer veel moois gezien en wat zijn die huisjes leuk. Groetjes van ons .
  2. Arjan & Diana:
    23 september 2022
    Wat een leuke huisjes zeg 😍😍 wat een brutale aap zeg, gewoon aanbellen. Ach jullie hebben weer een leuke dag gehad. Op naar morgen. Liefs Arjan en Diana
  3. Zus van Ierland:
    23 september 2022
    Veel foto’s gemaakt van de Trullihuisjes , leuk hoor! Een beetje sprookjesachtig vind ik.
    Die Neanderthaler hebben ze ook goed geconstrueerd. Ben benieuwd wat jullie morgen
    Weer gaan zien. Doeiiiiiii tot morgen 😍🤗