vrijdag 17 augustus 2007

17 augustus 2007 - Córdoba, Spanje

154,5 km (totaal 3319,4 km)

Eten en drinken : euro 56,26

Tanken: euro 42,00 (43,21L)

Entree Mezquita euro 16,00

Souvenirs : euro 5,95

2 Overnachtingen Hotel Eurostars Maimonides 3* te Cordoba euro 164,…… incl ontbijt en parkeren.

Om kwart over 8 ging de wekker, om kwart voor 9 gingen we richting ontbijtzaal, ik had eigenlijk helemaal niet zo’n honger en t geroosterde brood met chocopasta smaakte me ook niet….heb een puddinkje op en koffie en verse jus….daarna spullen in de auto gezet, John was een kar gaan halen waar alles op kon dan was t maar 1 x naar beneden en klaar. In de garage was t druk onze auto stond er zo ingeparkeerd dat ik dacht die moet wel ergens een deuk hebben, maar kon niks ontdekken….het wachten was op de man van de garage hij had onze autosleutel. Gelukkig duurde dit niet zo lang, hij moest eerst andere auto’s wegzetten want andere mensen konden hun auto niet pakken. Met de sleutel konden we alles inladen, daarna naar boven om uit te checken. Het ontbijt van vanmorgen was niet meegerekend, en John was weer zo eerlijk om dat te melden, ik zou niks gezegd hebben deze keer was duur zat 14 euro pppd. Om 1o uur zaten we in de auto richting snelweg en ook deze was weer snel gevonden. Het was alweer aardig aan de temperatuur 28 graden.  Tegen 11en kwamen we aan in t plaatsje Ecija. Dit staat bekend als de braadpan van Andalusie, dat hebben we gemerkt ook wat een hitte, al de warmte blijft hangen in de smalle straatjes. Verder zijn er hier een stuk of 11 barokke kerktorens te zien, de meeste zijn versierd met gekleurde azulejos. We hebben de auto in de parkeergarage gezet, te druk in de straten en er was veel politie en aangezien die graag bonnen uitdelen hadden we zoiets van…..laten we t maar goed doen…

Als eerste ff neergestreken op een terras (Bar Casa Teodoro), wat water genomen en John nog een koffie.

Daarna naar de eerste kerk gelopen maar deze was dicht, de toren was prachtig van kleur, verder nog 3 andere torens op de foto gezet, eentje zijn we binnen geweest er zat een vrouw op haar knieën bij zo’n biechthokje, de pastoor zat aan de andere kant, was komisch om dat eens te zien….de kerk zelf was niet zo indrukwekkend met wat we al gezien hadden.

Op weg terug naar de parkeergarage kwamen we nog langs een gebouw genaamd Palacio de penaflor, deze barokgevel was versierd met muurschilderingen, erg mooi.

Het parkeren kostte maar euro 1,50 dat is dus niks vergeleken bij ons in NL.

Om 12.41 reden we de parkeergarage uit de brandende zon in… op weg naar de snelweg nog getankt. Het is niet zo ver meer naar Cordoba km of 55.

Tegen half 2 reden we de stad binnen op goed geluk weer de juiste weg genomen en ik zag de Mezquita al liggen, wetende dat ons hotel ernaast ligt. Dus het was nu helemaal niet zo moeilijk meer. Nu nog de straat vinden waar we in moesten rijden en voor we t wisten waren we de Mezquita al voorbij….eindje verder weer gedraaid en de bordjes van t hotel gevolgd. We zijn een weg ingereden, wat verboden was van die kant, omdat ik wist dat t aan t einde van die straat t hotel lag en daar was ook de ingang van de parkeergarage, er kwam natuurlijk een auto aan waarvoor we in zn’ achteruit moesten zodat ie er langs kon. De garage was aardig krap maar we zagen een mooi vrij groot ( wat is groot in zo’n krappe parkeergarage) leeg plek dat volgens mij stiekem gereserveerd was voor ons. Johnny heeft m na 4 x steken er goed ingekregen. Met de lift naar de receptie om in te checken. We hebben kamernummer 238. Het hotel ziet er van binnen leuk uit, mooie patio, binnen een  beetje in de stijl van de Mezquita (bogen en stucwerk) en het ligt echt pal voor de Mezquita…Onze spullen weer uit de auto gepakt en op naar de kamer……weer zo’n rookhok…bah bah…..dat meurt echt….terwijl we toch als voorkeur niet rokers hadden gevraagd. Maar goed we doen t er maar mee. Mooie badkamer en de kamer is ook niet verkeerd. We kijken uit op de patio.

Ik heb andere kleren aangetrokken en John is het hotel op de film gaan zetten. We hadden beide ook best trek gekregen. Beneden bij t hotel zat een snackbar. John heeft kippaella op en ik een stuk cheesetaart, ik wilde pizza tappas maar die hadden ze niet alleen grote pizza’s nou zo’n honger heb ik ook weer niet.

De taart was lekker ik kreeg een extra groot stuk.

Toen we alles ophadden zijn we naar de Mezquita gelopen, pfff wat was t heet in de zon steeds zoeken naar een schaduwplekje om t een beetje uit te kunnen houden. Ze waren bepaalde delen aan t renoveren.

Kaartje kostte 8 euro pp, 2 euro duurder dan 5 jaar geleden, maar het was ondanks dat we t al eens gezien hebben de moeite weer waard. Al die rood en crème kleurige bogen en zuilen zo mooi… meer dan 850 zuilen dragen het dak. Je snapt niet hoe ze zoiets hebben kunnen maken. De mihrab, een rijk versierde 8 kantige gebedsnis met zijn schelpvormige koepel. Het koor in de kathedraal met zn koorstoelen van houtsnijwerk uit 1758. Prachtig allemaal….weer veel foto’s gemaakt en gefilmd.

Eenmaal weer buiten wat souvenir winkels bekeken maar allemaal t geijkte spul.

Op de hoek bij t hotel zat een ijswinkel wel niet zoveel keus als die in Sevilla maar t smaakte ook goed, dit bakje hebben we in de patio op zitten eten….daarna naar de kamer en heb ik mn verslag bij zitten werken. Het is inmiddels 10 voor 8 en we zullen zo eens gaan kijken om te eten. Zag dat de ober hier beneden buiten alles al netjes gedekt had. …..

We zijn gaan eten bij een tentje hier in de straat, t zag er netjes uit en behoorde, bleek, ook bij een hotel. Ik heb kip op met friet en John ham met meloen en pepersteak met friet, ik truffelijs na en John een koffie (euro 40,00 met fooi).

Het eten was in een raptempo gekomen dat we met een uur al weer buiten stonden…

We zijn wat rondgelopen en kwamen ineens langs de winkel Silvia die ons bekend voorkwam van 5 jaar terug toen we hier met Robin en Sylvia waren, toen had John dit nog op de film gezet vanwege de naam…dus we wisten dat we hier ooit eerder gelopen hadden…raar hoor en ja we kwamen uit op een plein (Plaza de las tendillas). Hier hebben we op een bank gezeten en lekker mensen zitten kijken, in t midden van het plein stond een grote fontein aan weerszijden had je water wat uit de grond omhoog spoot, vele kinderen liepen erdoor heen te rennen wat een kostelijk vermaak voor ons was om te zien…verder zijn nog wat grieten elkaar aangevallen die lagen ineens op de grond te vechten….vele hangjongeren op dit plein… rond half 11 zijn we op ons gemak teruggelopen en naar t hotel gegaan. Inmiddels is het 10 over 12 en begint onze laatste dag van onze rondreis als we weer wakker worden.