vrijdag 10 augustus 2007

Entree Iglesia de Santa Maria la Mayor euro 6,00

Entree Iglesia de la Virgen de Gracia euro 2,00

Entree Casa del Rey Moro euro 8,00

Heerlijk geslapen wel vannacht ff wakker geweest van jeugd die stonden te roepen buiten was al vroeg in de morgen volgens mij....om half 10 werden we wakker dus we moesten nog opschieten om voor half 11 aan t ontbijt te zijn. Ontbijt was wederom goed en de koffie was erg lekker….om half 11 klaar en camera en fototoestel gepakt en op pad…als eerste zijn we rechtsaf gegaan overgestoken en naar t park gelopen met een mooi uitzicht (almeda tajo) daarna door naar de brug…(Puente Nuevo) hier over gelopen en even bij t uitzicht gekeken maar je kon de brug niet goed zien. We zijn doorgelopen naar de rechterkant van het oude gedeelte van Ronda (la Ciudad) , bij Casa de Don Bosco zijn we naar binnengegaan, hier zag je een mooie tuin aangelegd met een fontein en azulejos..

Om een mooi uitzicht op de brug te hebben zijn we een pad naar beneden gelopen dit was een hele toer zeg….krijg t er nog warm van  als ik er aan terug denk …en naar beneden ging wel maar we moesten ook nog terug…maar het uitzicht op de brug was echt schitterend, eenmaal boven snel neergestreken op het tegenover liggend terrasje en water moesten we hebben..hahaha was uitgedroogd..pfff en gelukkig scheen de zon niet eens, het is rond de 28 graden..

Daarna zijn we doorgelopen en kwamen we Palacio de Mondragon tegen. Dit paleis verrees op de fundamenten van een Moorse residentie uit de 14e eeuw. Het heeft mooie patio’s en een gedeelte is een museum oa over het leefklimaat van de Serrania de Ronda.

Toen weer tijd voor wat drinken en misschien wat te eten….we konden alleen maar koude gerechten bestellen, dus we wilde een broodje met ham en kaas maar dat ging allemaal niet volgens de man, maar zn dochter (denk ik) had gezegd dat ze wel broodjes had….ja we konden wel brood krijgen met ham en kaas…ja boeien!!! Broodje of brood….maar t was heerlijk…veel mensen kwamen er zitten en wilde bestellen maar kregen te horen dat ze alleen koude dingen konden bestellen dus gingen ze weer…niet erg slim dus.

Vervolgens zijn we naar de kerk de Santa Maria la Mayor gelopen, hier naar binnen gegaan voordat een grote groep met mensen ons voor was. Een kapittelkerk gebouwd op de voormalige hoofdmoskee (1485) was een bezichtiging waard, daarna zijn we naar nog een kerkje gelopen, dit was niet echt spectaculair van binnen maar je kon naar boven lopen via een wenteltrap, boven aangekomen had je een leuk uitzicht en er hingen 3 klokken…op een geven moment begon er 1 te luiden, schrok me kapot kon snel mn handen voor mn oren doen hahaha wat een lawaai zeg…toen we beneden kwamen zagen we dus dat er op de deur een briefje  hing dat er om t kwartier de klokken luidde…..tja te laat gezien dus….maar ben nog niet doof…

De route weer vervolgd kwamen langs wat winkeltjes…hebben we nog een leuke thermometer voor buiten gekocht op een versierde tegel...voor in onze nieuwe tuin

Vlak voor de brug zijn we rechtsaf een straat ingegaan naar Casa del Rey Moro, volgens de overlevering was dit  de residentie van de moorse koning van Ronda. Je kon via een 194 tellende treden trap naar beneden afdalen in een rots, je kwam onder in de kloof uit, John heeft dit gedaan ik niet…buiten had je nog een mooie tuin aangelegd door Forestier een Franse landschapsarchitect.

Over de Puente de Viejo zijn we naar de andere kant van de kloof gelopen, hier had je nog een paar mooie uitzichten op de brug van de andere kant….nog wat fotoshotjes genomen en toen zijn we naar de mac gegaan voor een milkshake maar deze hadden ze niet…beetje raar… dus dan maar mn favo sundaeijsje met caramel, john had kipnuggets en een mcflurry kitkat, die hij zelf nog door elkaar moest roeren…

Toen had ik t wel gehad met t lopen en zijn we naar t hotel gegaan het was ondertussen al kwart voor 7..en dat van vanmorgen af…voel mn benen ze doen echt zeer, morgen spierpijn ben geen reet gewend zie je wel…

Heb mn dagboek bijgewerkt en ben lekker lang in bad gaan liggen…daar knapt een mens van op. Rond half 10 zijn we richting de eettentjes gelopen. Bij restaurant Granada zijn we neergestreken..heb lekker gegeten eerst een gemengde salade voor ons 2en, ik heb de ananas en de vis op en john de rest…(ei, asperge, komkommer, sla, paprika….enz.) daarna had ik een kipfilet met gebakken aardappelen, john had een entrecote met geb. aard. En als toetje had ik ijs en john koffie…..toen de ober langs kwam dacht ik dat john de rekening wilde vragen dus ik vroeg de rekening en john riep neeeeee ik wil nog een biertje hahaha ober keihard lachen, was zo stom…ik zeg niks meer…dus vroeg ie of ik nog koffie moest voor de 2e keer…nope heb genoeg op….. t was lekker zo….we kregen nog een likeurtje konden kiezen uit 3 flessen, ik had de alcohol vrije (dit was voor t eerst, dat ze met alcoholvrije likeurtje komen) en john een andere met alcohol. Rekening gevraagd (door J.) euro 47,00 met fooi (duurste tot nu toe en nog niet veel vergeleken in NL) maar lekker….

Nu is het 12 uur precies, morgen gaan we door naar Jerez de la Frontera. Dus weer op tijd uit bed.