maandag 13 augustus 2007

Souvenirs: euro 61,35

Entree Bodega Sandeman : euro 12,00

Taxi : euro 7,50

Om half 10 was John al weer wakker….dus ik ook, rond tienen zaten we aan t ontbijt.

Iets over 11en zijn we richting Bodega Sandeman gelopen, dit lag in een zijstraat van onze straat, om half 12 zou de engelse rondleiding beginnen. De entree was 6 euro pp inclusief 3 sherries. We waren met een man of 11. Een vrouw met zwarte cape en hoed kwam ons halen voor de rondleiding…We kregen een rondleiding door het gebouw en hoe sherry wordt gemaakt en hoe Sandeman is ontstaan, welke soorten sherry ze maken enz….was leuk om te zien. Later mochten we plaatsnemen aan een tafel en kregen we 3 soorten sherry om te proeven. Tegen over ons zaten een jongen en een meisje met wie we hebben zitten praten, de rest was allemaal al weg toen wij er nog met hen zaten. Hij kwam oorspronkelijk uit België en zij was een Koreaanse. Hij was 2 jaar geleden naar Korea gegaan om te werken en had haar leren kennen. Zij reisden rond per bus.

Er hingen ook foto’s aan de sherryvaten met beroemdheden erop zoals t Nederlands elftal en Louis van Gaal met handtekeningen  en Frans Bauer en Bert Kuizinga en Antonio Banderas met vrouw en kids.

We wilde nog sherry kopen voor de ouders, maar we wilde ook nog ff richting de stad om wat te zien…en dat was anders wel een gesjouw, dus vroegen we tot hoe laat de winkel open was en dat was tot half 4. Het was half 2 dus we hadden nog 2 uur de tijd….

We zijn richting t centrum gelopen en kwamen wat oude gebouwen tegen maar omdat t in de siësta tijd was, was alles dicht. De kathedraal was een mooi gebouw maar helaas ook dicht, deze is op de grondvesten van een moskee gebouwd, de portalen en torens zijn in barokstijl..daarna zijn we naar het Alcazar gelopen (oud monument 12-18e eeuw) hier had je 12e eeuwse baden in Romeinse stijl….hier was niet veel te zien vond ik, alleen t dak daar zaten stervormige gaten in waardoor t licht zo binnen viel…verder een leuke tuin, een gebedsruimte.

Een ander gedeelte was in restauratie dus konden we niet verder.

Het was ondertussen kwart voor  3 dus zijn we richting uitgang gegaan….maar ons gevoel voor richting heeft ons in de steek gelaten en ieder plein met fontein lijkt op elkaar dat we dus na een kwartier lopen echt niet meer wisten waar we zaten…toen we op de plattegrond keken konden we de straat niet vinden een volgend plein stond erop maar t lag helemaal de andere kant uit, dus een taxi genomen naar Sandeman…dit was toch een aardig eind weg dat hadden we lopend niet gered in een half uur. Daar aangekomen onze sherry gekocht en in de bloedhete zon teruggelopen naar t hotel….om een uur of 4 lagen we aan t zwembad tot een uur of 7…nu is t bijna half negen en ik ga zo douchen en dan weer op zoek naar eten…dit is onze laatste nacht hier in Jerez de La Frontera…morgen nog de paardenshow en dan op naar Sevilla.

Zo 0.15 uur en weer op de kamer. We hebben gegeten op de Plaza de Arenal bij eettent Arenal 15, er was niet veel soeps van restaurants, alleen van die tapas bars…. Maar deze vonden we op dit plein er zaten er 4 bij elkaar. Ik heb pork siloin op en John een entrecote met friet en een koffie na…(euro 33,00 +fooi)  Daarna afgerekend en onderweg nog een chocoladekoek ijsje op met karamel ijs en John had 2 soorten choco ijs…op een bankje gezeten en t opgegeten daarna een taxi naar t hotel genomen ik had geen zin meer om te lopen…(euro 4,00)

In het hotel nog wat gedronken bij de bar…een oudere man hielp ons en later stond ons manneke er weer, ff over voetbal gepraat hij was voor Barca en wist precies wie Feyenoord gekocht had. We hebben m nog wat geld gegeven…Op vakantiereiswijzer stond dat het personeel zo onvriendelijk was, nou wij hebben er niks van gemerkt…of wij hebben t net getroffen ;-)

Zo en nu zo naar bed….ons laatste nachtje hier