donderdag 9 augustus 2007

9 augustus 2007 - Ronda, Spanje

291 km (totaal 2787,2 km)

Eten en drinken : euro 30,50

Tanken: euro 33,00 (33,6 L)

Souvenirs: euro 40,78

Entree stierenarena 12,00

2 Overnachtingen Hotel Maestranza 4* te Ronda euro 165,00 incl. ontbijt excl. Euro 9  parkeren p.n.

Om 8 uur opgestaan...ontbeten, koffer ff opnieuw ingepakt was ondertussen al een rommeltje.

Uitgecheckt en om 9.40 reden we dan weg richting Ronda….

Onder weg zijn we gestopt bij El Torcal.

El Torcal is een natuurpark en bevat een van de opmerkelijkste landschappen van Spanje. Erosie door wind en regen hebben hier allerlei kloven, obelisken en andere vreemde kalksteenformaties doen ontstaan. We hebben de route verde gelopen deze duurde ongeveer 45 minuten…was wel een klim en klauterwerk en t was erg warm…maar het was zeer de moeite waard ook de mirador Ventanillas met een mooi uitzicht, jammer dat t wat heiig was zodat je niet ver kon kijken.

Daarna zijn we slingerend door een mooi landschap richting Ronda gegaan….we hebben nog een afslag gemist  bij Pizarra zodat we door moesten naar Cartama en toen naar Coin anders hadden we dat stukje kunnen overslagen, maar helaas het staat soms erg slecht aangegeven…dan staat er Coin en vervolgens bij de volgende kruising staat er niks alleen andere plaatsjes dus moet je op goed geluk maar een weg nemen en hopen dat er dan weer t bordje Coin komt… gelukkig was dat zo dus zaten we goed, onderweg nog gestopt  bij Mirador del Guarda Forestal en rond een uur of half 5 waren we dan in Ronda. Dit is beste een grote plaats en erg toeristisch te zien aan de drukte pffff…. Nou t zoeken was weer naar het hotel, alles is bijna eenrichtingsverkeer..ik wist dat het ergens bij de stierenarena moest zijn en niet in het oudste gedeelte van Ronda en na ff rond gereden te hebben, kwamen we uit een straatje om de weg in te slaan en toen viel mn oog op het hotel, dus dat was achteraf toch snel gevonden. Je kon nergens parkeren er was wel een ondergrondse garage dus hebben we m op de inrit hiervan gezet, gelijk kwam er een manneke naar buiten en vroeg of we gereserveerd hadden en ja dat hadden we….alles moest uitgeladen worden want hij zette de auto in de garage…ook prima….We kregen kamernummer 103 op de eerste verdieping aan de straatkant…ziet er netjes uit en een mooie badkamer met lekker ligbad…Daar na zijn we op pad gegaan..de winkelstraat hadden we al gezien onder t zoeken naar het hotel…erg veel winkels en het zag er gezellig uit met vele restaurantjes.. Schuin tegenover ons hotel ligt de stierenarena, we zijn rond gelopen en konden naar binnen om te kijken

De stierenvechtersarena uit 1785 is een van de oudste en mooiste van Spanje,met een doorsnede van 66 m tevens de allergrootste arena van de wereld . Het museum was ook leuk met de kledij van de matadors, je mocht geen foto’s maken maar dat heb ik niet gezien dat bordje…dus heb wel van alles geknipt…en er hingen nog wel camera’s hahaha jammer dan……ben niet opgepakt haha

Daarna zijn we door de winkelstraat gelopen en heeft John nog een broek gekocht.. op een pleintje hebben we wat gedronken, deze jongen dacht dat we wilde eten maar zei in t Spaans dat de keuken pas vanaf 8 uur open was…we wilde ook helemaal niet eten alleen wat drinken..

Eenmaal weer in het hotel een plattegrond van Ronda gekocht en een boekje en toen ff lekker gedoucht mn voeten zagen zwart van t Torcal park…met al dat zand, rond half 10 weer richting centrum gelopen en bij een restaurant-pizzeria neergestreken waar we smiddags al hadden staan kijken….ik ging weer voor een pizza en john had lasagna…en voorgerechtje samen een pan de ajo (geroosterd brood met knoflook en gesmolten kaas mmmm) (23 euro + fooi) Een uur later waren we weer buiten, gaat wel in een rap tempo hier. We zijn nog ff naar de Puente Nuevo gelopen, de brug over de Tajo (meer dan 100 m diepe kloof) deze was verlicht maar we konden m niet goed zien dat moet je eigenlijk van een afstand doen dus doen we morgen maar bij daglicht…wel zagen we dat ie hartstikke diep was, kreeg er kriebels van in mn buik…

In t hotel ben ik gaan typen en nu kap ik ermee t is al 1.21 uur krijg er slaap van en John ligt al een uur te meuren….morgen geen wekker en zien we wel hoe laat we wakker worden maar we slapen aan de straatkant en we hebben luidruchtige buren dus denk dat we wel eens vroeg wakker kunnen zijn…