Donderdag 22 september 2022

22 september 2022 - Matera, Italië

Heerlijk geslapen en geen last van m’n schouder gehad tot ik opstond en de pijn er weer inschoot, verdorie, paar paracetamol op en toen ging het weer.

We hebben ons ontbijtje op en zijn gaan lopen richting het oude gedeelte, daar zitten wij zelf ook, maar ik bedoel het gebied waar de toeristen komen. Gelukkig was het nog niet zo druk. We kwamen langs een Sassi (woning) waar je binnen kon kijken hoe ze hier leefde. Het was maar klein maar kreeg je toch een indruk. In de Sassi woonde hele gezinnen samen met hun kippen, ezel en andere dieren op kleine oppervlaktes. Tot de jaren ‘50 woonde hier gezinnen zonder elektriciteit en riolering onvoorstelbaar gewoon. Door de slechte en gevaarlijke omstandigheden werd daarom besloten dat iedereen de Sassi moest verlaten. Aan het begin van de jaren ‘80 was Matera veranderd in een spookstad.Sinds 1993 staan de Sassi van Matera op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Ook stond er een bord binnen met alle films die hier gefilmd zijn, waaronder de laatste James Bond film, live and let die.

We zijn verder gelopen, het was een graad of 20 in het zonnetje warm uit het zonnetje fris als het waaide. Door een wir war van straatjes gekomen en toen op een terrasje gaan zitten. Eerst hebben we wat drinken genomen, je moest het zelf binnen gaan halen. John kreeg trek in een broodje maar dat betekende in de rij gaan staan dus toch maar gedaan even later zat John heerlijk aan zijn broodje te knabbelen waar hij een half uur op heeft moeten wachten, stond er een jongen naast ons op van zijn stoel en we keken recht in zijn harige bilspleet, gadverdamme zegt john ik zeg niet kijken hahahahaha…. oh oh dat gezicht dat hij erbij trok….

Daarna zijn we omhoog gaan klauteren richting het pleintje, hier was het aardig druk met mensen en bij de kathedraal ook, we wilde naar binnen maar dat kon niet want hij was dicht. Wij vragen aan een vrouwtje bij de kassa van de ingang, wanneer gaat hij open? Zegt ze uhhhh ik denk zaterdag!. Tsssss ja zeg beetje vreemd. Dan maar niet we zijn langzaamaan weer gaan afdalen en terug naar ons appartement gegaan. Even geluierd en we hebben ons hotel van de laatste dagen gecanceld omdat het weer gewoon te slecht daar wordt. Het lag ook iets onder het gebied waar de overstromingen vorige week waren. Nu hebben we een B&B gevonden hier in de omgeving in Castellana Grotte, waar we vorige week met Johan en Manon naar de grotten zijn geweest alleen dit ligt dan weer in zo’n olijvenboomgaard denken we. Daar liggen de meeste Masseria en B&B’s die buiten een dorpje liggen. Dus hopelijk hier wel wat zon, we gaan het zien maar eerst morgen naar Alberobello, de Trulli huisjes.

Nu zo wat eten het is al weer 8 uur. Ondertussen alweer  gegeten bij Pizzeria Austin alleen hebben we beide vlees op, pizza komt beetje je neus uit. Ze hadden hier dure flessen wijn. De duurste fles euro 1500,00…. Dat zijn nog eens prijzen. Ik heb t bij een watertje van euro 2,00 gehouden .

Nu ff uitdijen en dan naar bed morgen weer op tijd op.

1. Zus van Ierland:
    22 september 2022
    Zo dat was weer een energiek dagje. Leuk ook die grotwoningen .
    En dan morgen naar de trullihuisjes . Die zijn ook echt heel leuk en daarom ook erg toeristisch.
    Hoop dat jullie ook mooi weer hebben . Tot morgen 🤗
  2. Manon Konings:
    22 september 2022
    Jullie hebben weer een leuke dag gehad. Veel plezier morgen in de Trulli huisjes. Heel goed dat je omgeboekt hebt. Met regen eindigen is zonde. Groetjes Johan en Manon
  3. Arjan & Diana:
    23 september 2022