Dinsdag 20 september 2022

20 september 2022 - Amalfi, Italië

Lekker geslapen en op ons gemak ontbeten buiten op het balkon. Er zat nog een stelletje uit Duitsland die ook hier waren voor een bruiloft zelf waren ze 2 weken getrouwd. Ook zij waren met eigen auto hier en vertrokken vandaag weer. Tijdje mee gepraat. Vandaag willen we naar Amalfi. Het vrouwtje van het ontbijt vertelde waar we het beste een buskaartje konden kopen. Ze vertelde waar het busstation was door de tunnel die links van Villa Rufolo lag. We hebben onze spullen gepakt en zijn toen richting de tabakszaak gegaan voor een buskaartje heen en terug. Voor 1,40 pp konden we naar Amalfi, er stonden aardig wat mensen bij de bushalte dus kunnen we nog wel mee? Ja gelukkig wel en we konden ook zitten. Eerst ging de bus nog naar Scala een plaatsje hiernaast, ook mooi volgens die Duitsers, maar we zijn niet uitgestapt. Rijden die bus echt niet normaal door de smalle straatjes waar ook nog tegenliggers kwamen jeetje…. Ik ben blij dat we niet zelf met de auto zijn gaan rijden want dat is echt geen aanrader, je kunt nergens parkeren en het is keidruk hoop gevloek en getoeter. Onderweg sta je stil voor een stoplicht wat eerst de ene helft van de weg door laat en dan de andere. Bij Amalfi aangekomen was het helemaal druk met toeristen. De verkeersregelaars staan volop te blazen op hun fluitje.  We zijn de pier opgelopen voor wat foto’s hier was het niet zo druk. Daarna richting de duomo gelopen, deze was echt mooi. Een grote trap bracht ons naar de ingang. Daar stond een bord met dat het gesloten was, hij ging pas om 5 uur open…ach nee hè…. Links kon je wel naar binnen een museum, de crypte en wat bleek toch de kathedraal. Entree 3 euro pp. Hartstikke mooi zeker de crypte met de muur en plafond schilderingen.

Wiki:

De kathedraal van Amalfi is een 9e-eeuwse kathedraal. Het is gewijd aan de apostel Andreas, van wie relieken hier ook aanwezig zijn in een crypte.

Het bouwwerk is meerdere malen aangepast waardoor een mengeling van Romaanse, Byzantijnse, gotische en barok en rococo-architectuur. Binnen het complex is ook de basiliekopgenomen waar Sint Andreas begraven ligt.

De nieuwe kathedraal werd gebouwd naast de oudere basiliek, die op haar beurt op de ruïnen van een tempel was gebouwd. De overblijfselen van Andreas zijn in 1206 tijdens de Vierde Kruistocht naar Amalfi gebracht door Kardinaal Pietro Capuano. Twee jaar later, in 1208, was de crypte afgebouwd en werden de relieken naar de kerk gebracht.

Aartsbisschop Stefano Quaranta liet het graf van Andreas in de crypte restaureren, alsook andere delen van de kathedraal, in de loop van de 17e eeuw. In 1891 stortte een deel van de gevel in waarna deze herbouwd werd.

Echt de moeite waard om te bezichtigen mocht je ooit hier komen.

Toen we weer buiten stonden was het zo verrekte warm al was het qua temperatuur denk ik rond de 26 graden, dat we een plekje op een heel druk terras zagen. Wij zigzaggen en daar zaten we. Liter fles water, John een tagliatelle Bolognese en ik yoghurt met fruit. Ik had m’n eten al 20min op voordat John eindelijk zijn eten kreeg.

Vlak naast ons zaten 2 jongens die vroegen aan een vrouwtje die een heel lekker uitziend lemonijsje zat te eten of het lekker was. Dus die vrouw een Amerikaanse heel overdreven zoals Amerikanen dat zo mooi kunnen… it is fabulous, incredible, super, fantastic the best icecream i ever had, WoW….. ze steekt d’r lepeltje in de grote bol die op een uitgeholde citroen stond en flats daar lag d’r ijsje op de grond. Die jongens stikte zowat van het lachen… dat vrouwtje duikt naar de grond en schept dat ijsje weer op d’r citroen, no worries i still can eat it…you see? no problem en ze begon weer verder te lepelen. Je had t moeten zien en voor Johan, jij denkt in plaatjes dus je weet hoe het eruit heeft gezien hahahaha. Ondertussen was het een uur of 4 en zijn we teruggelopen naar de bushalte. In no time stond het vol met mensen die allemaal naar Ravello moesten…. Pfffff John zat vrij snel in de bus dus konden we lekker zitten dit keer moesten mensen opgepropt in het middenpad staan. Sommige in paniek dat ze dachten er uit te moeten terwijl we nog niet eens in Ravello waren. De buschauffeur scheurde weer langs de kustweg en slingerde de bus omhoog, echt je wil m niet tegenkomen in een bocht. Het was wel iets minder druk op de weg als vanmorgen. Weer in ons dorpje aangekomen een ijsje op en nee geen lemonijsje.

Was wel lekker daarna naar de kamer gelopen.

Straks ff eettentje opzoeken en morgen weer door naar een ander adres.

Kregen net bericht dat we morgen om 2 uur verwacht worden, dus dat betekent na het ontbijt vertrekken en niet meer naar Salerno. Als we later aankomen dan hebben we geen parkeerplek voor de deur omdat de eigenaren dan weg zijn en het is daar allemaal traffico limitado waar je een boete voor kunt krijgen als je zomaar ergens parkeert.

We hebben vanavond een pizza op, was nu gezellig druk in het dorpje alle dagjesmensen waren weg.

M’n voetjes zijn weer moe na zo’n dag stappen, ze mogen nu lekker uitrusten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Arjan & Diana:
    21 september 2022
    Hey ik mis de foto’s van vandaag!! Maar zo te lezen weer een leuke dag gehad. Een goede doorreis morgen naar het nieuwe plekje. Liefs Arjan & Diana ❤️❤️
  2. John en Mirjam:
    21 september 2022
    staan erbij hoor alleen dat duurt altijd even ❤️
  3. Arjan & Diana:
    21 september 2022
    Jaaaaaa ik was er gisteren vroeg bij. Meteen gekeken toen je het erop had gezet, dus was te vlug voor de foto’s denk ik. Prachtige foto’s 😍😍
  4. Zus van Ierland:
    21 september 2022
    Ja weer mooie foto’s . De kerken zijn rijker dan de mensen.
    Ik zag ook mooie schalen van keramiek bij zo,n winkeltje. Morgen (dus vandaag)🤭 weer nieuw adres.
    Geniet er maar van 🥰