Dinsdag 13 september 2022

13 september 2022 - Lecce, Italië

Half 9 zaten we aan het ontbijt, het smaakte weer goed toen we vol zaten zijn we onze spullen gaan pakken. We moesten tegen de man op het terrein zeggen als we weggingen dan zou hij de werkster langs sturen om onze kamer te laten schoonmaken.

Vandaag  staat Lecce op het programma een barokke stad in de hak van Italië.

nog een grappig dingetje, Manon las gisteren voor “ de 10 dingen van Italië die je niet moet doen “ ….  Oa je navigatie geloven hahaha nou daar weten we alles van. Ik moest het even kwijt.

Na een uurtje rijden waren we in Lecce en kwamen we aan op de parkeerplaats Via adriatica een hele grote had ik op internet al gezien. Ook hoe de parkeermeter werkte, eerst de gele knop indrukken dan 2 euro inwerpen en dan de groene knop en er kwamen 2 kaartjes uit. Er kwam gelijk een man aanlopen met pakken zakdoekjes onder zn arm die trok een kaartje uit mn hand  en zei die heb je niet nodig, no bus zei hij.  Ik trek t kaartje weer terug uit zijn handen. 5 min walk to centro historico zei hij, maar ik had al gekeken en gezien dat het 20 min lopen was dus wij besloten toch de bus te nemen. Een heel gedoe om bij zo’n chagerijnig vrouwke aan t loketje van het busstation duidelijk te maken wat we willen. Kaartje 1 euro pp. Een vrouw bestelde na ons hetzelfde als wij en dat hoorde we dus zijn we haar gevolgd hahaha toen de bus kwam  (M1) vroeg die vrouw aan mij waar we vandaan kwamen. Zij kwamen uit Duitsland en nog een Ned koppel zat in de bus en die wilde ons volgen vertelde ze hahaha…. We zijn allemaal op hetzelfde punt uitgestapt bij het kasteel. Van hieruit is ieder zn weg gegaan. We kwamen eerst langs het amfitheater, gebouwd in de 1e en 2e eeuw. Het is ontdekt begin 20e eeuw doordat er de bank van Italië werd gebouwd. Het blijkt ook half ondergronds te zijn gebouwd.

De route van The Map die we bij het infokantoor hadden gekocht en waar het vrouwtje de belangrijkste dingen op had aangekruist, hebben we verder gevolgd.

Onderweg hield een donkere man ons aan en begon z’n koopwaar aan ons te slijten maar wij hadden aL tig keer gezegd dat we niks hoefde, toen gooide hij t over een andere boeg en begon waar we vandaan kwamen en hij was pas 2 mnden bij een vriend in A’dam geweest, mooi land en jullie houden van zwarte mensen en iedereen is daar gelijk maak niet uit welke kleur. Toen kregen we allemaal een kadootje  van hem een geluksarmbandje en hij bleef maar kletsen… toen we af wilde taaien zei hij dat hij net 5 dagen geleden vader geworden was en vroeg wat geld voor z’n baby hahahaha…Aha…eigenlijk wisten we wel dat het zo zou gaan, maar nee de armbandjes waren zijn gift aan ons… ach we hebben m toen wat gegeven voor z’n zogenaamde baby. Het armbandje hebben we omgehouden dat scheelde weer andere verkopers.

Nou we hadden al die tijd in de zon staan fikken dus we lustte wel een drankje. We kwamen langs een terrasje en hebben een ijskoffie besteld en Johan een biertje en Manon een cappuccino. Toen we het op hadden en nog ff naar de wc moesten ging John eerst zodat hij kon vertellen waar we heen moesten. Daarna Manon en ik… wij de dames wc in er was maar 1 deur en die was op slot en het duurde en duurde maar, van ellende een keer aan de klink getrokken toen hoorde we een piepstem. Er stond ook al een andere vrouw achter ons te wachten en die klopte op een gegeven moment op de deur en toen werd er doorgetrokken, komt er een eng dun vrouwtje de wc uit, dus ik loop naar binnen, nou er kwam me toch een lucht op me af ik begon bijna te kokhalzen de poep zat aan de wc rand, bah gadverdamme Manon rook het ondertussen ook en die vrouw ook, dus we zijn weggegaan…. Dan maar bij de heren hier zat ook iemand op en het duurde en duurde weer, ik gaf  weer een ruk aan de klink hoorde we weer een gebrom…jeetje zeg ze poepen allemaal buiten de deur…..nou we houden het nog wel ff op dan…. Wij weer naar buiten en verder gelopen… we kwamen op een pleintje terecht met een schitterende ogende barokke Kathedraal (17e eeuw) gelegen aan de Piazza del Duomo. We hebben kaartjes gekocht 4x6 euro. Gelijk bij de ticketservice gebruik vd wc gemaakt en toen op naar binnen. Het was erg mooi van binnen ook het plafond met de 3 episodes uit het leven van Orontius ( volgens de legende de eerste bisschop van Lecce). We zijn ook nog in de crypte geweest.

Daarna de route op de map verder gevolgd we kwamen langs Arco de Trionfo, daar stonden nog mooie bomen in bloei. Het was weer zoeken naar schaduw. Johan kreeg wat last van zijn knie en we hebben weer een terrasje opgezocht voor wat te drinken en eten, 2x lasagne en 2x een fruitsalade. De man die ons de glazen kwam brengen liet er 1 tussen ons in uit z’n handen vallen op de grond, toen het vrouwtje met onze fruitsalade kwam liet ze de helft van het bord vallen….wat een gekluns hiero… maar goed we kregen weer nieuw fruit….was lekker…. Ineens zegt John heej zijn dat niet die 2 meisjes uit onze B&B? Wij draaien ons om en ja hoor, er kon toch nog net een hoi vanaf en ze wisten niet hoe snel ze weg moesten komen Haha. We zijn er nog steeds niet achter waar ze vandaan komen. We zijn weer richting de bushalte gelopen hadden geen puf meer om het kasteel te bezoeken. De bus kwam vrij snel en we moesten een rondje door de stad rijden voordat we bij het beginpunt waren waar de parkeerplaats was. De auto stond er nog zonder deuken en krassen, ging John de TomTom zitten updaten…weljat we hadden die nodig voor onze volgende stop… wij wachten in de auto en wachten… aub John annuleer dat ding, gedaan en toen konden we hem instellen op Torre San Andrea. Dit was een km of 36 rijden langs de kust verder naar beneden de hak in. De weg hier naar toe zag  er echt uit als een uitgestorven gebied, allemaal vervallen huizen onder de graffiti. Maar wel een mooie rotskust  De zon begon al te zakken toen we bij de mooie rotsen in de zee kwamen. Helaas geen blauw water en gele rotsen, omdat de zon er niet meer op scheen, maar toch wat foto’s gemaakt.

We zijn daarna richting huis gegaan het werd donker en de zon stond precies op een klote stand zodat je geen bal op de weg zag echt levensgevaarlijk. We kwamen vele politie en ziekenwagens tegen en bij Brindisi was een grote brand je zag vanaf de snelweg een grote oranje gloed met dikke rookwolken…. volgens John  was het een chemisch iets, dus dat wil wel branden.

We hebben gelijk het restaurant Il Vulcano in San Vito dei Normanni ingesteld en zijn daar gaan eten maar wat is het toch iedere avond druk in die dorpjes, overdag geen kip op straat en s’ avonds komt alles tot leven.  Weer moeilijk doen en draaien voor een parkeerplek, maar gelukt.

We hebben 3 x pizza en 1 spaghetti op en 3 x tiramisu en 1 x panna cotta smaakte goed.

Om uur of kwart over 10 waren we weer “thuis”. Even onze dingen allemaal weer bijgewerkt. Rond 11 uur kwamen er nog nieuwe gasten binnen, weer 2 Nederlandse mannen. Tijdje later zijn we naar bed gegaan.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Arjan & Diana:
    14 september 2022
    Veel gezien weer, prachtig hoor 😍😍 Maar wat een schijtmensen daar 🤪🤪🤣🤣. Ach gelukkig kon je later op een schone wc terecht hihi. Op naar weer een leuke dag liefs Arjan & Diana ❤️❤️
  2. Carry Treffers:
    14 september 2022
    Wat een verhalen weer als je thuis bent heb je gelijk een boek geschreven echt heel mooi net of je er zelf bij bent .Groetjes van ons.
  3. Zus van Ierland:
    14 september 2022
    Mooie foto’s weer gemaakt.
    En morgen nog warmer zag ik 😅 groetjes 😎
  4. Don:
    14 september 2022
    Allemaal strontlui in het zuiden daar heb ik ervaring mee. Niet voor niets wilde ik niet meer naar Italie. Maar mooi is het er wel en zo te lezen vermaken jullie je opperbest. Groeten uit een erg nat Waalwijk
  5. John en Mirjam:
    14 september 2022
    Hahaha inderdaad. We vermaken ons prima hier en dan nemen we die schijtmensen maar op de koop toe.