Oostenrijk maandag 21 augustus 2017

21 augustus 2017 - Graz, Oostenrijk

We waren al op tijd wakker... nog ff blijven liggen en toen toch maar eruit.

Op het balkon ons ontbijtje genuttigd, heerlijk, de zon liet zich af en toe ook zien... wat een uitzicht!!

Toen alles opgeruimd was zijn we richting Mariatrost gegaan, een in barok stijl gebouwde basiliek en bedevaartsoord net buiten Graz.  Zoals gezegd is de basiliek een bedevaartsoord en vanuit de rest van Oostenrijk, Hongarije en Kroatië komen ieder jaar duizenden pelgrims om een houten beeldje van Maria uit 1465 te bekijken. Het was ongeveer 20 minuutjes rijden dwars door de stad.

Er was bijna niemand dus konden we op ons gemak rondlopen, van binnen was het erg mooi beschilderd.  Buiten had je een mooi uitzicht over de heuvels en zagen we nog een hert staan. Wij zijn weer naar de auto gelopen en richting de altstad gereden, we stonden dan ook echt midden in de oude stad geparkeerd, (euro 3,40 per uur of 30 euro voor 24 uur) We hebben geen plattegrond dus dan maar op goed geluk rondlopen, door smalle winkelstraatjes kwamen we op een pleintje waar vele (vr)eetkraampjes stonden en ook het stadhuis, een heel mooi gebouw. Het schijnt dat Graz de grootste nog bestaande middeleeuwse binnenstad heeft van Europa. De gebouwen waren prachtig, oude gebouwen maar ook nieuwe.

De belangrijkste bezienswaardigheid van Graz is de Schloßberg. Dit is een 123 meter hoge heuvel net ten noorden van de binnenstad. Om de bezienswaardigheden op de Schloßberg te bereiken is er een 260 treden tellende trap en een Schloßbergbahn ( trambaan) maar wij kozen voor de Schloßberglift. Deze begint in het gangenstelsel dat tijdens de Tweede Wereldoorlog in de rotsen onder de Schloßberg werd uitgehakt.

Voor 1,50 euro bracht de lift ons in enkele seconden naar boven, toen we daar uitstapte zagen we gelijk de 28 meter hoge Uhrturm uit 1560. De toren is bijna overal vanuit de binnenstad te zien. Andere overblijfselen zijn de iets hogere Glockenturm ( die helaas gesloten was). Hier kwamen we aan na een vrij stijle klimpartij, onderweg genoeg bankjes en mooi uitzichten om ff een stop te maken. Ook zat er nog een fiedelaar in z'n middeleeuws kostuum van die oude deuntjes te fluiten, heel toepasselijk met wat je zag.  We hadden ook aardig dorst gekregen dus het restaurantje wat we zagen kwam goed uit, ff neergestreken met schitterend uitzicht over de stad. Daarna de route naar beneden geschuifeld ( om niet uit te glijden op onze slippers). tot we bij het Uhrturm waren, wat foto's gemaakt, een verdieping lager lag nog een aangelegde tuin, maar daar zijn we niet heen geweest, we hebben de 260 tellende trap naar beneden genomen. Dus toen we beneden stonden vonden we dat we aardig ons best gedaan hadden met klauteren en traplopen. Nu nog zorgen dat we de 10000 stappen halen vandaag haha.

Ondertussen hadden we al via Google uitgevogeld waar het Landeszeughaus was, hier wilde John graag heen, je kunt hier namelijk de grootste verzameling van historische wapens, ridderharnassen en werktuigen ter wereld bekijken. Het was denk een 10 minuten lopen toen we voor het gebouw stonden, wat blijkt, vandaag alleen te bezichtigen met een gids en de 3 toeren van vandaag waren al geweest, morgen konden we van 10 tot 5 wel terecht, maar ja dan zijn we er niet meer dus helaas... toen maar richting de Dom gelopen. De Dom die gebouwd is rond 1450. Hoewel de kerk behoorlijk klein is voor een grote stad, is het dankzij enkele bewaard gebleven fresco’s toch mooi om te zien. Het plafond was niet beschilderd..... Achter de Dom staat het Mausoleum van keizer Ferdinand met binnenin de graftombe van de in 1637 overleden keizer. We zijn ook nog naar de klokkentoren gegaan, man man wat een tredes weer.... maar goed we hebben het gehaald, en de klokken zouden ieder kwartier  luiden dus voordat we doof zouden worden zijn we weer naar beneden gegaan.

We hadden het toen wel gezien en de parkeergarage was vlakbij en jippieee m'n stappenteller begon te trillen dat ik aan m'n 10000 stappen zat.

In shopping center Graz Nord zijn we nog ff bij de Saturn geweest gekeken voor wat cd's maar ze hadden weinig singles, toch nog een Helene Fischer en Vanessa Mai ingeslagen en bij de Mac tegenover wat gegeten... was eigenlijk niet de bedoeling, maar wel makkelijk en lekker....

En nu zijn we thuis, we kwamen bij thuiskomst Heidi met d'r kleinkind tegen en die had de rekening bij en John is meegelopen om m te betalen dan kunnen we morgenvroeg gewoon vertrekken als we willen. Verder lekker chillen vanavond

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Coert:
    21 augustus 2017
    Leuk om te lezen. Blijf ervan genieten. En alles op blijven schrijven
  2. Mirjam:
    21 augustus 2017
    Gaat helemaal goed komen
  3. Arjan & Diana:
    22 augustus 2017
    Weer een mooie dag gehad!! Super lekker, kus van ons
  4. Carry Treffers:
    22 augustus 2017
    Wat een mooie dag, zoveel gezien en de stappen gehaald ook heel belangrijk.
  5. Mirjam:
    22 augustus 2017
    Yep was een leuke dag, en blij met de stappen hahaha